نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
2 دانشجوی دکتری رفتار سازمانی
3 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه
4 کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی
چکیده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر اخلاق کار بر استرس شغلی و فرسودگی شغلی دبیران تربیتبدنی مدارس متوسطه شهر تهران صورت گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران تربیتبدنی شهر تهران میباشد که حدود 1500 نفر در سال تحصیلی 95-96 میباشند که بر طبق جدول مورگان 306 نفر نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. همچنین جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد اخلاق کار پتی، پرسشنامه استرس شغلی اسیپو و پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلاچ استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد اخلاق کار بر استرس شغلی و فرسودگی شغلی دبیران تربیتبدنی مدارس متوسطه شهر تهران اثر معکوس معناداری دارد و استرس شغلی بر فرسودگی شغلی دبیران تربیتبدنی اثر مثبت و معناداری داشت. واژه های کلیدی
اخلاق کار، استرس شغلی، فرسودگی شغلی، دبیران تربیت بدنی
کلیدواژهها