نازدار پروین؛ لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ مرتضی رضایی صوفی
چکیده
لازمه پیشرفت جوامع درحال توسعه، توجه ویژه بهرسالت خطیر آموزش جهت تأمین نیازهای کنونی و آتی بارعایت اقتضائات آموزشی بهروز آنهاست. موضوع تحقیق؛ طراحی الگوی ارتقای بالندگی حرفهای معلمان تربیتبدنی بر اساس گراند تئوری با ماهیت اکتشافی- بنیادی میباشد. روش پژوهش بصورت کیفی بود و براساس نظریه داده بنیاد بارویکرد استراوس و کوربین ...
بیشتر
لازمه پیشرفت جوامع درحال توسعه، توجه ویژه بهرسالت خطیر آموزش جهت تأمین نیازهای کنونی و آتی بارعایت اقتضائات آموزشی بهروز آنهاست. موضوع تحقیق؛ طراحی الگوی ارتقای بالندگی حرفهای معلمان تربیتبدنی بر اساس گراند تئوری با ماهیت اکتشافی- بنیادی میباشد. روش پژوهش بصورت کیفی بود و براساس نظریه داده بنیاد بارویکرد استراوس و کوربین که مشتمل بر کدگذاری باز، محوری و انتخابی است، بهطراحی مدل پارادایمی بالندگی حرفهای معلمان تربیتبدنی میپردازد. جامعه آماری کلیه معلمان تربیتبدنی برتر یا منتخب استانها (بر اساس سوابق خدمتی و تجربیات آموزش موفق، عضو گروههای آموزشی)،اساتید دانشگاه فرهنگیان رشته علوم ورزشی، متخصصان و کارشناسان حوزه ستادی وزارت آموزشوپرورش 500 نفر بودند. در نمونه آماری به شیوه اشباع نظری و رعایت حد اشباع از نظرهای 36 نفر از افراد نخبه و متخصص نمونه تحقیق استفاده شد. ابزار مورد استفاده مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. خروجی پژوهش مدل پارادایمی بررسی عوامل توسعه ارتقای بالندگی حرفهای معلمان تربیتبدنی بود که از شرایط علی، مقوله محوری، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها تشکیل شده است. موارد مذکور از کدهایی در مرحله اول کدگذاری؛ یعنی کدگذاری باز در چند مفهوم نظیر کاریزما و ویژگیهای شخصیتی، اخلاق حرفهای، سواد شناختی، شایستگی مهارتی ورزشی، شرایط محیط یادگیری و نهایتاً صلاحیت قانونی-حقوقی بهدستآمدند. همچنین در مرحله دوم کدگذاری نیز، کدگذاری محوری با مقوله محوری بالندگی حرفهای و سطوح فرعی نظیر مهارتهای عملکردی-رفتاری، شغلی و جانبی شناسایی شد. در پایان مشخص شد که نتیجه اجرای راهبردهای تحقیق حاضر در سه سطح تخصصی، حرفهای و عمومی، باعث بالندگی حرفهای معلمان تربیتبدنی و مشخصاً استقرار نظام توانمند یاددهی و یادگیری ورزش در محیط آموزشی و هویت بخشی به درس تربیتبدنی میشود.
نازدار پروین؛ حسن صافدل؛ مرتضی رضایی صوفی
دوره 3، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 39-47
چکیده
هدف این تحقیق بررسی رابطه هوش معنوی و اعتیاد به اینترنت دانشجویان ورزشکار است.روش تحقیق همبستگی بوده و جامعه آماری دانشجویان شرکت کننده در المپیاد ورزشی، حدود 1400 نفر بودند. نمونه آماری طبق جدول مورگان 302 نفر تعیین شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه استاندارد هوش معنوی کینگ(2009) و اعتیاد به اینترنت یانگ(1996) که روایی و پایایی هر دو به تایید ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی رابطه هوش معنوی و اعتیاد به اینترنت دانشجویان ورزشکار است.روش تحقیق همبستگی بوده و جامعه آماری دانشجویان شرکت کننده در المپیاد ورزشی، حدود 1400 نفر بودند. نمونه آماری طبق جدول مورگان 302 نفر تعیین شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه استاندارد هوش معنوی کینگ(2009) و اعتیاد به اینترنت یانگ(1996) که روایی و پایایی هر دو به تایید رسیده بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده وچند متغیره) در سطح معنی داری05/0 و از نرم افزار spss 19 استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش معنوی و میزان اعتیاد به اینترنت رابطه معنیداری و منفی وجود دارد. نتیجه آزمون رگرسیون ساده نشان داد،3/27 درصــد ازتغییـرات مربـوط بـه هوش معنوی، میزان اعتیاد به اینترنت را در بین جوانان پیش بینی می کند. همچنین نتایج آزمون رگرسیون چندگانه همزمان نشان داد که 8/99 درصد از کل تغییرات میزان اعتیاد به اینترنت در بین جوانان به 4 مؤلفه هوش معنوی وابسته است. با توجه به میزان روز افزون اعتیاد به اینترنت و اهمیت هوش معنوی بنابراین لازم است مسئولین و متخصصان نگاه ویژه ای به این مقوله داشته باشند