سعید حاتمی؛ نجف آقایی؛ حسین پورسلطانی زرندی؛ حسین اکبری یزدی
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1397، ، صفحه 89-98
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی مسئولیت اجتماعی در رابطه اخلاق حرفهای مدیران با رفتار شهروندی هواداران باشگاههای فوتبال بود. روش تحقیق حاضر همبستگی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی هواداران لیگ برتر فوتبال کشور در سال 1396، که برای تماشای مسابقات فوتبال تیم محبوب خود در ورزشگاه آزادی حضور یافتند؛ بود. با استفاده ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی مسئولیت اجتماعی در رابطه اخلاق حرفهای مدیران با رفتار شهروندی هواداران باشگاههای فوتبال بود. روش تحقیق حاضر همبستگی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی هواداران لیگ برتر فوتبال کشور در سال 1396، که برای تماشای مسابقات فوتبال تیم محبوب خود در ورزشگاه آزادی حضور یافتند؛ بود. با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه برای جامعه نامحدود 320 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه اخلاق حرفهای عیدی و همکاران (1395)، پرسشنامه مسئولیت اجتماعی باشگاه بخشنده (1391) و پرسشنامه رفتار شهروندی گروث (2005) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده-ها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد بین اخلاق حرفهای و مؤلفههای آن و مسئولیت اجتماعی و مؤلفههای آن با رفتار شهروندی هواداران رابطه معنادار وجود دارد. خروجیهای نرم افزار AMOS نشاندهندۀ مناسب بودن مدل ساختاری بود (میزان شاخصهای 91/0=GFI،96/0=NFI، 95/0=IFI، 96/0=CFI و 012/0= RMSEA نشاندهندۀ برازش مدل ساختاری بودند). با توجه به نتایج تحقیق به نظر میرسد، که مسئولیت اجتماعی باشگاه میتواند به عنوان متغیر میانجی بین اخلاق حرفهای مدیران و رفتار شهروندی هواداران عمل نماید و اخلاق حرفهای از این طریق اثرات خود را بر رفتار شهروندی هواداران نمایان سازد.
زهرا مرادی؛ کمال هوشیار؛ مریم صدری؛ سلدا حامد
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 85-92
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی رابطه شخصیت تیم های حرفهای و هویت تیمی هواداران؛ مطالعه موردی در لیگ برتر فوتبال ایران میپردازد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها میدانی و از منظر روش توصیفی تحلیلی پس رویدادی میباشد. بر اساس تحقیق اطلاعات لازم را با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش هویت تیمی و پرسشنامه استاندارد ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی رابطه شخصیت تیم های حرفهای و هویت تیمی هواداران؛ مطالعه موردی در لیگ برتر فوتبال ایران میپردازد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها میدانی و از منظر روش توصیفی تحلیلی پس رویدادی میباشد. بر اساس تحقیق اطلاعات لازم را با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش هویت تیمی و پرسشنامه استاندارد شخصیت تیم ورزشی تسوتسو (2012) مقیاس سنجی شده است؛ و ارائه آن در جامعه آماری 500 نفری از هواداران تیم های لیگ برتر فوتبال کشور و با محاسبه حجم نمونه آن از طریق روش تمام شمار و سنجش دادههای پرسشنامهها با استفاده از آزمونهای رابطهای – همبستگی پیرسون انجامگرفته و به این نتایج دست پیدا کردیم: که هویت تیمی در تیم های استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی تبریز سطح بالایی در بین هواداران وجود داشته و اکثر هواداران شخصیت تیمی تیم های مورد نظر خود را بالا ارزیابی نمودهاند؛ و هویت تیمی هواداران رابطه معناداری با شخصیت تیم ورزشی دارد.