نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو استعداد درخشان دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی

2 استادمدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی.اردبیل .ایران

3 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.30473/fmss.2025.71574.2618

چکیده

هدف اصلی این پژوهش، شناسایی پیامدهای وفاداری هواداران مسابقات فرمول در ایران است تا بستر مناسبی جهت شناخته شدن این مسابقات در ایران ایجاد و گامی بلند در راستای پژوهش‌های جدید در حوزه مسابقات فرمول در ایران برداشته شود. همچنین شناسایی این پیامدها، منجر به آگاهی بیشتر در زمینه مزایای وفاداری هواداران از مسابقات فرمول یک می‌گردد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی می‌باشد و به روش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدار شناسی توصیفی انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های مصاحبه از شیوه کلایزی استفاده گردید. جامعه شرکت‌کننده در پژوهش، خبرگان مرتبط با موضوع بودند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و به منظور بررسی و دسته‌بندی اطلاعات، از نرم‌افزار مکس‌کیودا نسخه20 استفاده گردید. جهت تعیین روایی و پایایی از معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تایید پذیری استفاده شد. با تجزیه و تحلیل یافته‌های حاصل از اطلاعات مشارکت‌کنندگان در پژوهش؛ پیامدهای وفاداری هواداران مسابقات فرمول یک در ایران شامل: 37 مضمون فرعی در قالب 5 مضمون اصلی توسعه اقتصادی، افزایش آگاهی، افزایش محبوبیت، توسعه رسانه‌ای و افزایش ظرفیت هواداری می‌باشد. در نهایت می‌توان گفت؛ وفاداری هواداران، نقشی محوری در توسعه همه‌جانبه مسابقات فرمول یک در ایران دارد و زمینه‌ساز انجام پژوهش‌های بیشتر در این حوزه می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات