نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی

2 استادمدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.30473/fmss.2025.71574.2618

چکیده

هدف اصلی این پژوهش، شناسایی پیامدهای وفاداری هواداران مسابقات فرمول در ایران است تا بستر مناسبی جهت شناخته شدن این مسابقات در ایران ایجاد و گامی بلند در راستای پژوهش‌های جدید در حوزه مسابقات فرمول در ایران برداشته شود. همچنین شناسایی این پیامدها، منجر به آگاهی بیشتر در زمینه مزایای وفاداری هواداران از مسابقات فرمول یک می‌گردد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی می‌باشد و به روش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدار شناسی توصیفی انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های مصاحبه از شیوه کلایزی استفاده گردید. جامعه شرکت‌کننده در پژوهش، خبرگان مرتبط با موضوع بودند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و به منظور بررسی و دسته‌بندی اطلاعات، از نرم‌افزار مکس‌کیودا نسخه20 استفاده گردید. جهت تعیین روایی و پایایی از معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تایید پذیری استفاده شد. با تجزیه و تحلیل یافته‌های حاصل از اطلاعات مشارکت‌کنندگان در پژوهش؛ پیامدهای وفاداری هواداران مسابقات فرمول یک در ایران شامل: 37 مضمون فرعی در قالب 5 مضمون اصلی توسعه اقتصادی، افزایش آگاهی، افزایش محبوبیت، توسعه رسانه‌ای و افزایش ظرفیت هواداری می‌باشد. در نهایت می‌توان گفت؛ وفاداری هواداران، نقشی محوری در توسعه همه‌جانبه مسابقات فرمول یک در ایران دارد و زمینه‌ساز انجام پژوهش‌های بیشتر در این حوزه می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Allison, R., & Knoester, C. (٢٠٢١b, February ٢٤). Are You a Sports Fan? (Your Gender and Sexuality May Have Something to Do With It). The Society Pages. Retrieved April ١٠, ٢٠٢٢, from https://thesocietypages.org/engagingsports/٢٠٢١/٠٢/٢٤/are-you-a-sports-fan-your-gender-and-sexuality-may-have-something-to-do-with-it/
  2. Antunovic, D., & Hardin, M. (٢٠١٢). Activism in Women’s Sports Blogs: Fandom and Feminist Potential. International Journal of Sport Communication, (٣), ٣٠٥-٣٢٢. https://doi.org/١٠.١١٢٣/ijsc.٥.٣.٣٠٥
  3. F  - The Official Home of Formula  ® Racing. (n.d.). Formula ١® - The Official F١® Website. Retrieved May ٤, ٢٠٢٢, from https://www.formula١.com/en.html
  4. F١. (٢٠٢١, February ٨). Formula announces TV and Digital audience figures for . Formula ١. Retrieved March ١, ٢٠٢٢, from https://www.formula١.com/en/latest/article.formula-١-announces-tv-and-digital-audience-figures-for-٢٠٢٠.٣sbRmZm٤u٥Jf٨pagvPoPUQ.html
  5. F١. (٢٠٢٢, February ١٧). Formula announces TV, race attendance and digital audience figures for     . Formula ١. Retrieved March ١, ٢٠٢٢, from https://www.formula١.com/en/latest/article.formula-١-announces-tv-race-attendance-and-digital-audience-figures-for-٢٠٢١.١YDpVJIOHGNuok٩٠٧sWcKW.html#:~:text=The%٢٠cumulative%٢٠TV%٢٠au dience%٢٠for,Sao%٢٠Paulo%٢٠(٨٢.١m)
  6. Gallego, P., & Maestro, L. (٢٠١٤). Las audiencias en la Formula ١: ¿deporte o deportista?, VI Congreso Internacional Latina de Comunicación Social, Retreive from https://docplayer.es/١٤٦٢١٢٨٧-Las-audiencias-en-la-formula-١-deporte-o-deportista.html
  7. Garcia-Alonso, D. (٢٠١٦). Las retransmisiones deportivas en Telecinco: Análisis de la Formula ١ (١٩٩٤-٢٠٠٤). (Bachelor’s Thesis in Journalism). Universidad de Valladolid
  8. Garcia-Escobar, F.J. (٢٠٢١). Análisis del auge en el seguimiento de la Formula ١ en España a traves del exito de la figura de Fernando Alonso. (Bachelor’s Thesis in Journalism). Universidad de Sevilla.
  9. Saatchian, Vahid, Elahi, Alireza. Factor analysis of marketing barriers to attracting and developing fans of Iran's professional football league clubs. Sports Management Studies, 2013; 6(22): 85-104.   1
  10. Salimi, Mehdi, Sultan Hosseini, Mohammad, Tayibi, Mohsen, Rahimi, Amir Hossam. Effective factors in the presence of Iranian national football fans in the 2018 World Cup matches based on the theory of consumed values. Sports Management Studies, 2019; 12(60): 103-124. doi: 10.22089/smrj.2019.6731.2401