مدیریت ورزشی
نیما حسن زاده؛ مهرداد محرم زاده؛ فرزاد نوبخت
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی پیامدهای وفاداری هواداران مسابقات فرمول در ایران است تا بستر مناسبی جهت شناخته شدن این مسابقات در ایران ایجاد و گامی بلند در راستای پژوهشهای جدید در حوزه مسابقات فرمول در ایران برداشته شود. همچنین شناسایی این پیامدها، منجر به آگاهی بیشتر در زمینه مزایای وفاداری هواداران از مسابقات فرمول یک میگردد. ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی پیامدهای وفاداری هواداران مسابقات فرمول در ایران است تا بستر مناسبی جهت شناخته شدن این مسابقات در ایران ایجاد و گامی بلند در راستای پژوهشهای جدید در حوزه مسابقات فرمول در ایران برداشته شود. همچنین شناسایی این پیامدها، منجر به آگاهی بیشتر در زمینه مزایای وفاداری هواداران از مسابقات فرمول یک میگردد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی میباشد و به روش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدار شناسی توصیفی انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای مصاحبه از شیوه کلایزی استفاده گردید. جامعه شرکتکننده در پژوهش، خبرگان مرتبط با موضوع بودند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و به منظور بررسی و دستهبندی اطلاعات، از نرمافزار مکسکیودا نسخه20 استفاده گردید. جهت تعیین روایی و پایایی از معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تایید پذیری استفاده شد. با تجزیه و تحلیل یافتههای حاصل از اطلاعات مشارکتکنندگان در پژوهش؛ پیامدهای وفاداری هواداران مسابقات فرمول یک در ایران شامل: 37 مضمون فرعی در قالب 5 مضمون اصلی توسعه اقتصادی، افزایش آگاهی، افزایش محبوبیت، توسعه رسانهای و افزایش ظرفیت هواداری میباشد. در نهایت میتوان گفت؛ وفاداری هواداران، نقشی محوری در توسعه همهجانبه مسابقات فرمول یک در ایران دارد و زمینهساز انجام پژوهشهای بیشتر در این حوزه میشود.
مدیریت رفتار سازمانی
مهدی گودرزی
چکیده
تحقیق پیش رو با هدف شناسایی عوامل توانمندسازی کارکنان هیاتهای ورزش استان های ایران انجام گرفت. روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه روسای هیات های ورزشی کشور که دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و بالاتر در رشته مدیریت ورزشی بودند تشکیل می داد که با توجه به اطلاعات کسب شده از فدراسیون ها، تعداد ...
بیشتر
تحقیق پیش رو با هدف شناسایی عوامل توانمندسازی کارکنان هیاتهای ورزش استان های ایران انجام گرفت. روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه روسای هیات های ورزشی کشور که دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و بالاتر در رشته مدیریت ورزشی بودند تشکیل می داد که با توجه به اطلاعات کسب شده از فدراسیون ها، تعداد 189 نفر برآورد گردید و با استفاده از روش نمونهگیری کل شمار جامعه برابر با نمونه تحقیق انتخاب شدند که 167 نفر از ایشان در پژوهش مشارکت نمودند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود که برای تعیین روایی محتوا و صوری پرسشنامه برای 15 تن از اساتید مدیریت ورزشی که به نوعی سابقه مسئولیت در فدراسیون های ورزشی داشتند ارسال شد که به تایید آنها رسید. برای روایی سازه نیز از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. پایایی پرسشنامه نیز در یک مطالعه مقدماتی بر روی 30 نفر از اعضای جامعه و محاسبه آلفای کرونباخ به میزان (92/0) تائید شد. برای روایی سازه پرسشنامه از روایی ملاک استفاده شد. در نهایت به منظور تجزیهوتحلیل دادههای گردآوریشده از آزمون بارتلت و KMO تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی با کمک نرم افزار SPSS نسخه 23 استفاده شد.یافته ها نشان داد که عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان هیاتهای ورزشی استان های ایران متشکل از 6 عامل آموزش شغلی، غنی سازی شغلی، تفویض اختیار، انگیزه های فردی، مدیریت مشارکتی و نگرش شغلی می باشند که مقتضی است در قالب برنامه های ابلاغی و سیاست های اجرایی برای توانمندی کارکنان هیات های استانی توسط ادارات کل و فدراسیون های ورزشی استفاده شود.
مدیریت ورزشی
احمد رجبی؛ سیدمحمد کاشف؛ محسن بهنام
چکیده
با گسترش فوتبال بهعنوان یک ورزش محبوب جهانی توجه به طرفداران این ورزش بهعنوان یک حوزه پژوهشی بیشازپیش موردتوجه قرار گرفته است. هدف تحقیق حاضر بررسی و شناسایی عوامل اثرگذار بر هویتسازی طرفداران فوتبال باشگاهی است. تحقیق حاضر با رویکرد مدل پیوستار روانشناختی به دنبال بررسی جامع تمام عوامل اثرگذار بر هویتسازی طرفداران ایرانی ...
بیشتر
با گسترش فوتبال بهعنوان یک ورزش محبوب جهانی توجه به طرفداران این ورزش بهعنوان یک حوزه پژوهشی بیشازپیش موردتوجه قرار گرفته است. هدف تحقیق حاضر بررسی و شناسایی عوامل اثرگذار بر هویتسازی طرفداران فوتبال باشگاهی است. تحقیق حاضر با رویکرد مدل پیوستار روانشناختی به دنبال بررسی جامع تمام عوامل اثرگذار بر هویتسازی طرفداران ایرانی تیمهای فوتبال باشگاهی است. به همین منظور مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با 27 نفر از طرفداران فوتبال انجام شد. با توجه به رویکرد کیفی تحقیق حاضر و استفاده از روش تحلیل محتوا، کدگذاری در سه سطح شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. درنهایت 17 طبقه منحصربهفرد بهعنوان عوامل اثرگذار بر هویتسازی طرفداران در مدل چهار سطحی پیوستار روانشناختی به دست آمد. این عوامل در سطح آگاهی شناسنامه تیم، عوامل جامعهپذیری، رسانه، مکان و جغرافیا، تماس با فوتبال، اوقات فراغت فوتبالی و عوامل جمعیتشناختی بودند. عوامل اثرگذار بر هویتسازی در سطح جذب شامل ارکان رقابت فوتبالی، تمایلات شخصی و جمعپذیری و جامعه بودند. عوامل باشگاهداری حرفهای، بعد فنی طرفداری، مشارکت اقتصادی و درگیری عمیق عاطفی عوامل اثرگذار در سطح دلبستگی بودند و درنهایت مرحله وفاداری شامل عوامل تیممحوری، بینش فوتبالی و فرهنگ فوتبالی بود. تحقیق حاضر نشان داد که بیشتر عوامل اثرگذار بر هویتسازی در مرحله آگاهی نقش دارند و با حرکت طرفدار در مدل پیوستار روانشناختی به سمت مرحله وفاداری، از تعداد عوامل اثرگذار کاسته میشود و بر بعد فوتبالی و تخصصی آن افزوده میشود.