نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه ارومیه

10.30473/fmss.2025.70521.2591

چکیده

با گسترش فوتبال به‌عنوان یک ورزش محبوب جهانی توجه به طرفداران این ورزش به‌عنوان یک حوزه پژوهشی بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گرفته است. هدف تحقیق حاضر بررسی و شناسایی عوامل اثرگذار بر هویت‌سازی طرفداران فوتبال باشگاهی است. تحقیق حاضر با رویکرد مدل پیوستار روان‌شناختی به دنبال بررسی جامع تمام عوامل اثرگذار بر هویت‌سازی طرفداران ایرانی تیم‌های فوتبال باشگاهی است. به همین منظور مصاحبه‌های عمیق نیمه ساختاریافته با 27 نفر از طرفداران فوتبال انجام شد. با توجه به رویکرد کیفی تحقیق حاضر و استفاده از روش تحلیل‌ محتوا، کدگذاری در سه سطح شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. درنهایت 17 طبقه منحصربه‌فرد به‌عنوان عوامل اثرگذار بر هویت‌سازی طرفداران در مدل چهار سطحی پیوستار روان‌شناختی به دست آمد. این عوامل در سطح آگاهی شناسنامه تیم، عوامل جامعه‌پذیری، رسانه، مکان و جغرافیا، تماس با فوتبال، اوقات فراغت فوتبالی و عوامل جمعیت‌شناختی بودند. عوامل اثرگذار بر هویت‌سازی در سطح جذب شامل ارکان رقابت فوتبالی، تمایلات شخصی و جمع‌پذیری و جامعه بودند. عوامل باشگاه‌داری حرفه‌ای، بعد فنی طرفداری، مشارکت اقتصادی و درگیری عمیق عاطفی عوامل اثرگذار در سطح دل‌بستگی بودند و درنهایت مرحله وفاداری شامل عوامل تیم‌محوری، بینش فوتبالی و فرهنگ فوتبالی بود. تحقیق حاضر نشان داد که بیشتر عوامل اثرگذار بر هویت‌سازی در مرحله آگاهی نقش دارند و با حرکت طرفدار در مدل پیوستار روان‌شناختی به سمت مرحله وفاداری، از تعداد عوامل اثرگذار کاسته می‌شود و بر بعد فوتبالی و تخصصی آن افزوده می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات