نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه فرهنگیان

10.30473/fmss.2025.74864.2671

چکیده

این پژوهش به بررسی تاثیر اثربخشی نظام آموزشی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی گری رفتارهای شهروندی سازمانی در کارکنان زن وزارت ورزش و جوانان پرداخت. این پژوهش از نظر زمانی، مقطعی، از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، یک پژوهش توصیفی است. جامعه آماری، شامل تمامی کارمندان زن وزارت ورزش و جوانان بود. تعداد کارمندان زن این سازمان، 324 نفر بوده که تمامی افراد برای پاسخگویی به پرسشنامه انتخاب شدند. که پس از حذف پرسشنامه‌های ناقص، تعداد 284 پرسشنامه وارد فرآیند تجزیه و تحلیل شد. پرسشنامه‌های این پژوهش شامل، پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی، پرسشنامه ارزیابی اثربخشی آموزش سازمان و پرسشنامه عملکرد سازمانی بود. برای تعیین روایی محتوایی پرسش‌نامه ها از اساتید صاحب ‌‌نظر در حوزه تحقیق نظرخواهی، که روایی پرسش‌نامه ها تأیید شد. بررسی پایایی پرسش‌نامه‌های عملکرد سازمانی، اثربخشی نظام آموزشی، رفتار شهروندی سازمانی توسط آزمون آلفای کرونباخ انجام گرفت که ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 70/0، 91/0 و88/0 به ‌دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه آمار توصیفی، شاخص‌های میانگین و انحراف استاندارد از نرم‌افزار SPSS و برای آزمون فرضیات از آزمون تی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و نرم‌افزار PLS استفاده شد. نتایج نشان داد نظام آموزشی و مولفه‌های آن، عملکرد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان از وضعیت مناسبی برخوردار است. همچنین بین نظام آموزشی با عملکرد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنی دار وجود داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات