سجاد مومنی؛ مجید کیانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ارتباطی رهبری مخرب با اخلاق حرفهای و مولفههای آن در معلمان تربیتبدنی صورت پذیرفته است. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع طرحهای همبستگی بود که به روش مدلسازی معادلات ساختاری صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی معلمان تربیتبدنی استان چهارمحال بختیاری بود که تعداد 243 نفر به صورت تصادفی به عنوان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ارتباطی رهبری مخرب با اخلاق حرفهای و مولفههای آن در معلمان تربیتبدنی صورت پذیرفته است. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع طرحهای همبستگی بود که به روش مدلسازی معادلات ساختاری صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی معلمان تربیتبدنی استان چهارمحال بختیاری بود که تعداد 243 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای استاندارد رهبری مخرب شائو و همکاران (2011) و اخلاق حرفهای کادوزیر (2002) بود. روایی پرسشنامهها به تأیید 12 نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسید و پایایی آنها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 94/0 و 97/0 محاسبه گردید. دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS26 و Smart PLS3 به روش معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری مخرب بر اخلاق حرفهای معلمان تأثیر منفی میگذارد. همچنین، تأثیر رهبری مخرب به صورت غیرمستقیم بر تمامی مؤلفههای اخلاق حرفهای معلمان تربیتبدنی منفی بود. بر اساس نتایج پژوهش میتوان بیان نمود که تجلی رفتار مخرب رهبران باعث افول رفتار حرفهای معلمان تربیتبدنی خواهد شد. لذا مسئولین امر باید در انتخاب مدیران، سرپرستان مدارس و روسای ادارات آموزش و پرورش دقت لازم را در به خرج دهند.
سعید حاتمی؛ نجف آقایی؛ حسین پورسلطانی زرندی؛ حسین اکبری یزدی
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1397، ، صفحه 89-98
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی مسئولیت اجتماعی در رابطه اخلاق حرفهای مدیران با رفتار شهروندی هواداران باشگاههای فوتبال بود. روش تحقیق حاضر همبستگی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی هواداران لیگ برتر فوتبال کشور در سال 1396، که برای تماشای مسابقات فوتبال تیم محبوب خود در ورزشگاه آزادی حضور یافتند؛ بود. با استفاده ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی مسئولیت اجتماعی در رابطه اخلاق حرفهای مدیران با رفتار شهروندی هواداران باشگاههای فوتبال بود. روش تحقیق حاضر همبستگی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی هواداران لیگ برتر فوتبال کشور در سال 1396، که برای تماشای مسابقات فوتبال تیم محبوب خود در ورزشگاه آزادی حضور یافتند؛ بود. با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه برای جامعه نامحدود 320 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه اخلاق حرفهای عیدی و همکاران (1395)، پرسشنامه مسئولیت اجتماعی باشگاه بخشنده (1391) و پرسشنامه رفتار شهروندی گروث (2005) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده-ها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد بین اخلاق حرفهای و مؤلفههای آن و مسئولیت اجتماعی و مؤلفههای آن با رفتار شهروندی هواداران رابطه معنادار وجود دارد. خروجیهای نرم افزار AMOS نشاندهندۀ مناسب بودن مدل ساختاری بود (میزان شاخصهای 91/0=GFI،96/0=NFI، 95/0=IFI، 96/0=CFI و 012/0= RMSEA نشاندهندۀ برازش مدل ساختاری بودند). با توجه به نتایج تحقیق به نظر میرسد، که مسئولیت اجتماعی باشگاه میتواند به عنوان متغیر میانجی بین اخلاق حرفهای مدیران و رفتار شهروندی هواداران عمل نماید و اخلاق حرفهای از این طریق اثرات خود را بر رفتار شهروندی هواداران نمایان سازد.