سهیلا مجلسی ارده جانی؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ مجید سلیمانی؛ حبیب هنری
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1397، ، صفحه 75-88
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، تدوین مدل مدیریت دانش و تفکر راهبردی بر اساس آمادگی سازمانی وزارت ورزش و جوانان میباشد. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان تهران (890 نفر) بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد350 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند، روش پژوهش، کمی و از نوع همبستگی است، و ابزاراندازهگیری؛ پرسشنامههای استاندارد ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، تدوین مدل مدیریت دانش و تفکر راهبردی بر اساس آمادگی سازمانی وزارت ورزش و جوانان میباشد. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان تهران (890 نفر) بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد350 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند، روش پژوهش، کمی و از نوع همبستگی است، و ابزاراندازهگیری؛ پرسشنامههای استاندارد آمادگی سازمانی ضیایی و همکاران (1390)، مدیریت دانش همتی (1389)، و تفکرراهبردی منوریان و همکاران (1391)، میباشد. روایی پرسشنامهها با نظر 10 نفر از اساتید متخصص مدیریت ورزشی تأیید و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای آمادگی سازمانی78/0، تفکرراهبردی 83/0و مدیریت دانش 75/0، بهدست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون دوجملهای و روش مدل معادلات ساختاری از طریق نرمافزار Smart-PLS استفاده شد. نتایج نشان داد بین سنجش آمادگی سازمانی برای استقرار مدیریتدانش و تفکرراهبردی ارتباط معناداری وجود داشت. همچنین نتایج نشان داد که مدیریت دانش بر تفکرراهبردی تأثیر معناداری دارد. بررسی شاخصهای نیکویی برازش مدل نیز نشان داد که مدل ساختاری مدیریت دانش و تفکر راهبردی بر اساس آمادگی سازمانی از براش مناسب و قابل قبولی برخوردار است (24/0GOF=). مدیران می-توانند به آمادگی سازمانی، به عنوان شاخص موفقیت آینده سازمان به منظور استقرار و ارتقاء استراتژیهای منحصر به فرد توجه داشته باشند.