مدیریت رفتار سازمانی
فرشته کتبی؛ محسن فلاح؛ یاسر کمالی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط بین مدیریت کیفیت فراگیر با رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان یزد انجام شد. در این پژوهش از روش نمونهگیری سرشماری استفاده شد و حجم نمونه 168 نفر درنظر گرفته شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامة استاندارد مدیریت کیفیت فراگیر اسپینوال (2001)، رفتار شهروندی سازمانی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط بین مدیریت کیفیت فراگیر با رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان یزد انجام شد. در این پژوهش از روش نمونهگیری سرشماری استفاده شد و حجم نمونه 168 نفر درنظر گرفته شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامة استاندارد مدیریت کیفیت فراگیر اسپینوال (2001)، رفتار شهروندی سازمانی پادساکوف (2000) و عدالت سازمانی نیهوف و مورهن (1993) بود، که روایی آنها به تأیید اساتید رسید و پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرونباخ بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی با نرمافزارهای اس.پی.اس.اس نسخة 26 و لیزرل استفاده شد. در بخش آمار توصیفی از فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی و مدلسازی ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش در مدل نهایی نشان داد که میزان تاثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر رفتار شهروندی سازمانی برابر با 65 درصد، میزان تاثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر عدالت سازمانی برابر با 94 درصد و میزان تاثیر غیرمستقیم مدیریت کیفیت فراگیر بر رفتار شهروندی سازمانی با میانجیگری عدالت سازمانی برابر با 36 درصد بود،که همه روابط در سطح 05/0 معنادار بودند. بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که مدیران وزارت ورزش و جوانان باید توجه خاصی به مدیریت کیفیت فراگیر در جهت ایجاد عدالت سازمانی که توسعه و ارتقاء دهنده رفتار شهروندی سازمانی است، داشته باشند.
سمیرا دارابی؛ شیرین زردشتیان
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی بر عملکرد سازمانی، با تاکید بر نقش میانجی خوشنامی بر کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب ایران میباشد. این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی - همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق را کلیهی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب ایران به تعداد ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی بر عملکرد سازمانی، با تاکید بر نقش میانجی خوشنامی بر کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب ایران میباشد. این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی - همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق را کلیهی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب ایران به تعداد 600 نفر تشکیل داده که برای نمونهگیری از روش نمونهگیری طبقهای نامتناسب و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده گردید و در نهایت220 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. در این تحقیق از سه پرسشنامهی استاندارد مسئولیت اجتماعی،عملکرد سازمانی پاترسون و ضریب خوشنامی سازمان به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری به وسیله نرم افزار لیزرل استفاده گردید. نتایج نشان داد که مسئولیت اجتماعی بر علمکرد با ضریب استاندارد 20/0 اثر مثبت و مستقیم و معنیداری دارد. همچنین مسئولیت اجتماعی بر خوشنامی نیز با ضریب اثر 58/0 اثر مستقیم مثبت و معنیداری دارد و خوشنامی بر عملکرد با ضریب اثر 30/0 اثر مستقیم مثبت و معنیداری دارد و در نهایت مسئولیت اجتماعی بر عملکرد با نقش میانجی خوشنامی با ضریب اثر 17/0 اثر غیر مستقیم و معنی داری دارد. بنابراین به ادارات مذکور توصیه میشود که کارکنان را با برنامه متنوع به سمت داشتن مسئولیت پذیری سوق دهند و زمینهی ایجاد خوشنامی را در سازمان فراهم نمایند و بدین شکل عملکرد سازمانی را بالا ببرند.