حوریه دهقانپوری؛ محمد سیاوشی؛ الهام وسدی؛ معصومه ناظمی
چکیده
هدف کلی از پژوهش حاضر طراحی و برازش الگوی ساختاری تاثیر نقش مهارت های رهبری مربیان در انسجام گروهی و عملکرد تیمی تیمهای والیبال و فوتسال حاضر در سیامین دورهی مسابقات ورزشی دانشآموزان دختر سراسر کشور میباشد. این پژوهش براساس هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی - تحلیلی میباشد و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعهی آماری ...
بیشتر
هدف کلی از پژوهش حاضر طراحی و برازش الگوی ساختاری تاثیر نقش مهارت های رهبری مربیان در انسجام گروهی و عملکرد تیمی تیمهای والیبال و فوتسال حاضر در سیامین دورهی مسابقات ورزشی دانشآموزان دختر سراسر کشور میباشد. این پژوهش براساس هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی - تحلیلی میباشد و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش را کلیهی مربیان شرکتکننده در سیامین دورهی مسابقات ورزشی دانشآموزان دختر سراسر کشور تشکیل میدهند (300 نفر). حجم نمونهی آماری براساس فرمول کوکران 168 نفر برآورد شد. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای مهارتهای رهبری کافمن- اسکاربورگ و لیندکویست، انسجام گروهی در ورزش کارن و عملکرد تیمی مایکل وست استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS،و AMOS به عمل آمد. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و به روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل گردید.نتایج نشان داد، مهارتهای رهبری بر انسجام تیمی، مهارتهای رهبری بر عملکرد تیمی و انسجام تیمی بر عملکرد تیمی تأثیر مستقیم و مثبتی داشت. شاخصهای مدل، همگی نشاندهندهی برازش مطلوب و تایید مدل پژوهش است. مربیان می توانند مهارتهای رهبری خود را بیش از پیش تقویت نمایند و توانایی به کار بردن مؤثر هر کدام از مهارتهای فنی، ادراکی و انسانی را در شرایط مناسب داشته باشند. به طور کلی، آنها باید در شرایط متغیر، اقدام و عمل مؤثری را داشته باشند. همچنین تحلیل شاخصهای برازش مدل ساختاری تحقیق حاکی از این بود که مدل تحقیق دارای برازش مناسب و لذا توانایی بالایی در اندازهگیری متغیر اصلی تحقیق است.
سمانه سعیدپور؛ نجف آقایی؛ علیرضا الهی
چکیده
هدف از این پژوهش تعیین نقش مسئولیت اجتماعی بر عملکرد تیمی باشگاه پرسپولیس با میانجیگری رضایتمندی هواداران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری است. جامعه آماری کلیۀ هواداران باشگاه پرسپولیس و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان ۳95 نفر بود. از پرسشنامه های مسئولیت اجتماعی گالبریث (۲۰۱۰)، رضایتمندی الیور (۱۹۹۳) و ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تعیین نقش مسئولیت اجتماعی بر عملکرد تیمی باشگاه پرسپولیس با میانجیگری رضایتمندی هواداران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری است. جامعه آماری کلیۀ هواداران باشگاه پرسپولیس و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان ۳95 نفر بود. از پرسشنامه های مسئولیت اجتماعی گالبریث (۲۰۱۰)، رضایتمندی الیور (۱۹۹۳) و برای سنجش عملکرد تیمی از پرسشنامه های برگرفته از پژوهش های گلن (۲۰۰۳)، حسینی (۱۳۹۵)، کوپر و ساتر (۲۰۱۱) برای جمع آوری داده های پژوهش استفاده شد. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه ها با نظرخواهی از ۱۰ تن از اساتید مدیریت ورزشی، روایی سازه با استفاده از روایی همگرا و واگرا و پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شدند. جهت بررسی و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. و تحلیل نتایج توسط نرم افزارهای SPSS 22 و Smart PLS 3 انجام شد. یافته های برآمده از پژوهش تأثیر مستقیم و مثبت مسئولیت اجتماعی بر عملکرد تیمی و رضایتمندی هواداران و همچنین اثرگذاری مستقیم و مثبت رضایتمندی بر عملکرد تیمی را گزارش کردند. به علاوه، نقش جزئی میانجی رضایتمندی در ارتباط مسئولیت اجتماعی و عملکرد تیمی مورد تأیید قرار گرفت. پیشنهاد می شود مدیران، مربیان و بازیکنان باشگاه پرسپولیس با انجام مسئولیت های اجتماعی در چهار بعد اقتصادی، اخلاقی، قانونی و بشردوستانه، رضایتمندی و عملکرد تیمی باشگاه را از دید هواداران افزایش دهند.