تورج پرمهر؛ شهاب بهرامی؛ محمد جلیلوند
چکیده
هدف از این پژوهش اثر هولوگرافی بر تصویر سازمانی با میانجی تجربیات سازمانی و شبکه اجتماعی سازمان در سازمان ورزش شهرداری تهران بود. روش تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای نرم افزار مدلسازی اسمارت پیالاس برآورد گردید (158 نفر) و به ...
بیشتر
هدف از این پژوهش اثر هولوگرافی بر تصویر سازمانی با میانجی تجربیات سازمانی و شبکه اجتماعی سازمان در سازمان ورزش شهرداری تهران بود. روش تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای نرم افزار مدلسازی اسمارت پیالاس برآورد گردید (158 نفر) و به صورت تصادفی طبقهای نمونهگیری شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بازطراحی شده از تحقیقات قبلی برای چهار متغیر و در مقیاس 5 گزینهای لیکرت بود. روایی محتوایی ابزار با استفاده از نظر متخصصان (9 نفر)، پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی ارزیابی و تایید گردید. نتایج نشان داد که اثر مستقیم هولوگرافی سازمانی بر تصویر سازمانی، شبکه اجتماعی سازمانی و تجربیات سازمانی معنیدار است (به ترتیب با ضرایب 816/0، 798/0 و 549/0). همچنین اثر غیرمستقیم هولوگرافی سازمانی بر تصویر سازمانی از مسیر دو متغیر میانجی شبکه اجتماعی سازمانی و تجربیات سازمانی معنیدار بود (به ترتیب با ضرایب 840/0و 56/0). از این رو اثر غیرمستقیم هولوگرافی سازمانی بر تصویر سازمانی از مسیر میانجی شبکه اجتماعی سازمانی نسبت به اثر مستقیم بیشتر بود اما از مسیر میانجی تجربیات سازمانی کمتر از اثر مستقیم است.با توجه به نتایج، پیشنهاد میشود سازمان ورزش شهرداری تهران برای بهرهگیری از قابلیت هولوگرافیک و ارتقای برند از طریق آن، ضمن مستندسازی تجربیات، یک شبکه اجتماعی تخصصی را در سیستم خود پیاده سازی کند.
محمد حیدری؛ سید محمد حسین رضوی؛ سعید امیرنژاد؛ نصرالله محمدی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی موانع توسعه اخلاق حرفهای مدیران سازمانهای ورزشی بود. روش تحقیق حاضر از نوع کیفی به شیوه نظریه داده بنیاد بود که جمعآوری دادهها از طریق بررسی مبانی نظری، پیشینههای تحقیق و مصاحبه انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل نخبگان دانشگاهی (اعضای هیات علمی دانشگاههای سراسر کشور با تخصص موضوعی اخلاق حرفهای) ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی موانع توسعه اخلاق حرفهای مدیران سازمانهای ورزشی بود. روش تحقیق حاضر از نوع کیفی به شیوه نظریه داده بنیاد بود که جمعآوری دادهها از طریق بررسی مبانی نظری، پیشینههای تحقیق و مصاحبه انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل نخبگان دانشگاهی (اعضای هیات علمی دانشگاههای سراسر کشور با تخصص موضوعی اخلاق حرفهای) و مدیران سازمانهای ورزشی منتخب کشور بودند که نمونه تحقیق به صورت نظری و به تعداد 12 نفر تعیین گردید. لازم به ذکر است که تحلیل دادهها با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، 19 مؤلفه تحت عناوین (وجود فسادهای متنوع، رفتارهای ضد اخلاقی سازمانی، رفتارهای ضد اخلاقی فردی، مشکلات ناشی از شغل، عدم ثبات کاری و رفتاری، موانع فیزیکی و روانی محیط کار، موانع قانونی و اداری محیط کار، تحویلی نگری، سبکهای مدیریتی نامناسب، عدم وجود برنامهریزی، سیاست زدگی، بیاعتمادی، بی بصیرتی، عدم آگاهی از روابط سازنده، عدم آشنایی با سازمان، ترویج بیاخلاقی، بیاخلاقی در تعاملات سازمانی، بیاهمیتی به اخلاقمداری و قضاوتهای غیراخلاقی) شناسایی و استخراج گردید. اولین گام در دستیابی به سازمانهای اخلاق مدار، شناسایی و درک صحیح از مفهوم اخلاق حرفهای مدیران و موانع موجود میباشد، زیرا شناخت موانع توسعه اخلاق حرفهای مدیران سازمانهای ورزشی موجب میگردد تا تصمیم گیران سازمانی دید بهتری پیدا کرده و با بینش بیشتری نسبت به کاهش اثر یا حذف این موانع اقدام نمایند.
علی قربانی؛ یوسف محمدکریمی؛ فواد کوهزادی
دوره 5، شماره 2 ، تیر 1397، ، صفحه 45-56
چکیده
تحقیق حاضر با هدف طراحی الگویی برای اولویت بندی عوامل تأثیر گذار بر پذیرش مسئولیت اجتماعی با استفاده از روش شبکه های عصبی مصنوعی انجام پذیرفت. روش این پژوهش از نوع توصیفی–پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کردستان است که در زمان انجام پژوهش 240 نفر بود. جامعه آماری هدف، در مرحله نخست، خبرگان در ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف طراحی الگویی برای اولویت بندی عوامل تأثیر گذار بر پذیرش مسئولیت اجتماعی با استفاده از روش شبکه های عصبی مصنوعی انجام پذیرفت. روش این پژوهش از نوع توصیفی–پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کردستان است که در زمان انجام پژوهش 240 نفر بود. جامعه آماری هدف، در مرحله نخست، خبرگان در حوزة دانشگاهی هستند. در مرحله اول، با مطالعه ادبیات منابع معتبر (مطالعات کتابخانه ای) 4 بعد اصلی مسئولیت پذیری اجتماعی جمع آوری شد(جدول1). این عوامل در اختیار پنل خبرگان که شامل 11 نفر از اساتید دانشگاه بودند، قرار گرفت. این خبرگان روایی صوری و روایی محتوای عوامل را بر اساس شاخص والتز با میانگین بالای 79/0تأیید نمودند. جامعه آماری در بخش دوم، کارکنان و مدیران اداره کل ورزش و جوانان استان کردستان تعریف شدند، که براساس شاخص کلاین، 100 نفر بعنوان نمونه تعیین گردید؛ پس از حصول اطمینان از روایی اولیه، مؤلفه ها در قالب پرسشنامه ای مبتنی بر طیف لیکرت به منظور سنجش روایی سازه (تحلیل عاملی تاییدی) و پایایی (آلفای کرونباخ) مورد بررسی قرار گرفت، که نهایتا، روایی(79/0) و پایایی سازه(821/)0 تأیید گردید. سپس، با استفاده از روش شبکه عصبی مصنوعی، میزان تأثیر گذاری عوامل بر پذیرش مسئولیت اجتماعی در میان کارکنان مورد مطالعه، برآورد و اندازه گیری شد. نتایج تحقیق نشان دادند که، در روند پذیرش مسئولیت اجتماعی در میان کارکنان، مؤلفه رعایت اخلاق کسب و کار در اولویت اول و مؤلفه نیازهای اقتصادی در اولویت آخر جای گرفتند.
بهزاد ایزدی؛ عابد محمودیان
دوره 4، شماره 4 ، دی 1396، ، صفحه 75-89
چکیده
رهبری خدمتگزار به جهت ویژگیهای منحصر به فرد مؤثرترین رویکرد رهبری برای ایجاد و توسعه جو اخلاقی در سازمانهای ورزشی است. به همین جهت هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش رهبری خدمتگزار در ایجاد جو اخلاقی در سازمانهای ورزشی با میانجیگری اعتماد به رهبر و عدالت سازمانی بود. پژوهش حاضر با روش تحقیق توصیفی – از نوع مدل معادلات ساختاری انجام ...
بیشتر
رهبری خدمتگزار به جهت ویژگیهای منحصر به فرد مؤثرترین رویکرد رهبری برای ایجاد و توسعه جو اخلاقی در سازمانهای ورزشی است. به همین جهت هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش رهبری خدمتگزار در ایجاد جو اخلاقی در سازمانهای ورزشی با میانجیگری اعتماد به رهبر و عدالت سازمانی بود. پژوهش حاضر با روش تحقیق توصیفی – از نوع مدل معادلات ساختاری انجام شد. نمونه آماری برابر با جامعه (138=N=n)که شامل کلیه کارمندان ادارات ورزش و جوانان شهرستانهای استان کردستان بود. از پرسشنامههای استاندارد، رهبری خدمتگزار وندریندونک و نایتجن(2011)، عدالت سازمانی گولکویت(2001)، اعتماد رابینسون(2012) و جو اخلاقی وانگ و هسی(2012) استفاده شد، روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها به وسیله متخصصان و همسانی درونی آنها از طریق آلفای کرونباخ(به ترتیب برابر با 84/0، 80/0، 92/0 و 85/0) و از تحلیل عاملی تأییدی برای روایی سازههای آن و برای تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها نشان داد، رهبری خدمتگزار بر درک جو اخلاقی اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین دو متغیر اعتماد و عدالت سازمانی اثر مثبت و معناداری در نقش تعدیلکننده رابطه رهبری خدمتگزار و جو اخلاقی دارند. مدیران سازمانهای ورزشی میتوانند با به کارگیری سبک رهبری خدمتگزار و انجام رفتارهای این سبک و توجه و تمرکز بر عدالت سازمانی و توسعه اعتماد کارکنان، از ایجاد و توسعه جو اخلاقی جهت کاهش رسوایی-ها، رفتارها و معضلات غیر اخلاقی در زمینه ورزش حمایت کنند.
سعید لطفی یامچی؛ میرحسن سیدعامری؛ خدیجه لطفی یامچی
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 53-62
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطهی سیستم فناوری اطلاعات و اثربخشی سازمانی در اداره کل تربیتبدنی استان آذربایجانغربی میباشد. این تحقیق از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری تحقیق کلیه جامعهی آماری تحقیق کارکنان و مدیران ادارهی کل تربیتبدنی استان آذربایجان غربی میباشند. نمونهگیری با توجه به اینکه حجم جامعهی موردنظر محدود ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطهی سیستم فناوری اطلاعات و اثربخشی سازمانی در اداره کل تربیتبدنی استان آذربایجانغربی میباشد. این تحقیق از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری تحقیق کلیه جامعهی آماری تحقیق کارکنان و مدیران ادارهی کل تربیتبدنی استان آذربایجان غربی میباشند. نمونهگیری با توجه به اینکه حجم جامعهی موردنظر محدود (68 نفر) میباشد لذا کل افراد جامعه بهعنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه (مربوط به فناوری اطلاعات و اثربخشی سازمانی) بوده که روایی آن توسط اساتید تأیید شد و پایایی آن به روش ضریب آلفای کرونباخ (a=0/85) به دست آمد. دادهها با استفاده از شیوههای آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) و بهوسیلهی نرمافزار SPSS16 در سطح معنیداری 0/05≥P تجزیهوتحلیل شدند. یافتههای تحقیق نشان میدهد، بین افزایش سرعت انجام کارها، افزایش دقت انجام کارها، بازیابی بهموقع اطلاعات، ذخیرهسازی بیشتر اطلاعات افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات و در کل استفاده از سیستم فناوری اطلاعات و اثربخشی سازمانی رابطهی معنیداری وجود دارد.