مدیریت رفتار سازمانی
اکبر فریدفتحی؛ فرناز فرهمند؛ مریم خواجه صالحانی
چکیده
توسعه کارآفرینی در فدراسیونهای ورزشی میتواند به ایجاد منابع درآمدی پایدار، افزایش نوآوری و بهبود رقابتپذیری در بازارهای ورزشی منجر شود. همچنین، کارآفرینی موجب جذب استعدادها، ارتقاء کیفیت خدمات و تقویت ارتباطات بینالمللی در این حوزه میشود، که در نهایت به رشد و پایداری فدراسیون کمک میکند. این پژوهش از نوع تحقیق کاربردی ...
بیشتر
توسعه کارآفرینی در فدراسیونهای ورزشی میتواند به ایجاد منابع درآمدی پایدار، افزایش نوآوری و بهبود رقابتپذیری در بازارهای ورزشی منجر شود. همچنین، کارآفرینی موجب جذب استعدادها، ارتقاء کیفیت خدمات و تقویت ارتباطات بینالمللی در این حوزه میشود، که در نهایت به رشد و پایداری فدراسیون کمک میکند. این پژوهش از نوع تحقیق کاربردی و از نظر روش، کمی است. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان و متخصصانی است که در زمینه مدیریت ورزشی، کارآفرینی ورزشی، و سیاستگذاری ورزشی دارای تجربه و دانش کافی هستند. این افراد شامل مدیران فدراسیونهای ورزشی (رئیس، دبیر، نایب رئیس، اعضای هیات رئیسه، روسای کمیتهها)، اساتید دانشگاهی و پژوهشگران حوزه کارآفرینی ورزشی بودند. برای انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. تعداد نمونهها بر اساس اشباع اطلاعاتی تعیین شده و 18 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابتدا از طریق مرور ادبیات پژوهش و مطالعه منابع معتبر، شاخصها و عوامل کلیدی مرتبط با کارآفرینی در فدراسیونهای ورزشی شناسایی شدند. سپس این شاخصها در قالب یک پرسشنامه نیمهساختاریافته به خبرگان ارائه شد تا نظرات آنها در خصوص اهمیت و اولویت این شاخصها جمعآوری شود. سپس پرسشنامهای با هدف تعیین روابط بین عوامل شناساییشده، طراحی و به خبرگان ارائه گردید. در این پرسشنامه، خبرگان به ارزیابی و تعیین میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری هر یک از عوامل بر یکدیگر پرداختند. نتایج این مرحله به عنوان دادههای اصلی برای مدلسازی ساختاری تفسیری مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل دادههای جمعآوریشده از نرمافزار میکمک (MICMAC) استفاده شد. با توجه به نتایج، عوامل اقتصادی و مالی، عوامل زیرساختی و فناورانه، عوامل فرهنگی و اجتماعی، عوامل محیطی و قانونی و عوامل مدیریتی و سازمانی به عنوان عوامل موثر بر ایجاد فدراسیون ورزشی کارآفرین نقش دارند.