مدیریت رفتار سازمانی
محمد پوررنجبر؛ فهیمه مومنیفر؛ علی کروکی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر انزوا و فراموششدگی معلمان ورزش بر خستگی عاطفی سازمانی با میانجیگری استرس شغلی بود. روش تحقیق حاضر توصیفی و از لحاظ هدف کاربردی بود که به شکل میدانی انجام شد. دادههای این تحقیق به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. جامعه آماری این تحقیق معلمان ورزش مقطع متوسطه شهر تهران بودند و با ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر انزوا و فراموششدگی معلمان ورزش بر خستگی عاطفی سازمانی با میانجیگری استرس شغلی بود. روش تحقیق حاضر توصیفی و از لحاظ هدف کاربردی بود که به شکل میدانی انجام شد. دادههای این تحقیق به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. جامعه آماری این تحقیق معلمان ورزش مقطع متوسطه شهر تهران بودند و با استفاده از جدول مورگان، 384 نفر در نظر گرفته شد و روش نمونهگیری به صورت در دسترس انجام شد. در این پژوهش برای آزمون مدل و فرضیههای تحقیق از مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی در نرم-افزار SPSS و Smart Pls برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که انزوا و فراموششدگی بر خستگی عاطفی معلمان ورزش شهر تهران تاثیر مثبت دارد. همچنین، انزوا و فراموش-شدگی بر استرس شغلی معلمان ورزش شهر تهران تاثیر مثبت دارد. همچنین، نقش میانجی استرس شغلی در رابطه انزوا و فراموششدگی و خستگی عاطفی معلمان ورزش شهر تهران تاثیر مثبت دارد، بنابراین استرس شغلی در این بین نقش میانجی را ایفا کرده است. خستگی عاطفی ممکن است باعث کاهش توانایی آنها در حل مسائل و تصمیمگیری در مواقع دشوار شود. این امر میتواند به افزایش استرس شغلی و افزایش حجم کارهای ناتمام منجر شود. بنابراین، خستگی عاطفی سازمانی معلمان ورزش میتواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث افزایش استرس شغلی آنها شود.
مدیریت رفتار سازمانی
شیرین محمدی؛ شهاب بهرامی؛ حسین عیدی
چکیده
تحقیق حاضر باهدف ارایه الگوی پارادیمی بیحسی سازمانی در بین معلمان ورزش طراحی و اجرا گردید. این مطالعه به روش ترکیبی و از نوع طرحهای تحقیق آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بود. جامعه آماری در بخش کمی ﺷﺎﻣﻞ کلیه معلمان تربیتبدنی کرمانشاه میباشد. نمونه آماری این پژوهش با توجه به فراوانی ...
بیشتر
تحقیق حاضر باهدف ارایه الگوی پارادیمی بیحسی سازمانی در بین معلمان ورزش طراحی و اجرا گردید. این مطالعه به روش ترکیبی و از نوع طرحهای تحقیق آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بود. جامعه آماری در بخش کمی ﺷﺎﻣﻞ کلیه معلمان تربیتبدنی کرمانشاه میباشد. نمونه آماری این پژوهش با توجه به فراوانی جامعه آماری، حجم نمونه و احتمال خطای نمونهگیری، 150 نفر در نظر گرفته شد. در این تحقیق با توجه به اهداف و نوع تحقیق از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفادهشده است. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق حاضر از کدگذاری در بخش کیفی و از روش معادلات ساختاری در بخش کمی با استفاده از نرمافزار PLS استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که مدل پژوهش، شامل 14 مقوله و 58 کد مفهومی میباشد که در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی بهصورت موجبات علی (3 مقوله)، مقوله اصلی: بیحسی سازمانی در بین معلمان تربیتبدنی (1 مقوله)، راهبردها (3 مقوله)، شرایط زمینهای (2 مقوله)، شرایط مداخلهگر (4 مقوله) و پیامدها (1 مقوله) جای گرفتند. در بخش کمی نیز مشخص گردید که هر 6 مؤلفهی اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است بنابراین مدل پژوهش از برازش کافی برخوردار میباشد. با توجه به آنکه معلمین تربیتبدنی نقش پررنگی در توسعه ورزش دانشآموزی دارند، توصیه میشود که مدیران و متولیان آموزشوپرورش، از نتایج پژوهش حاضر بهمنظور افزایش کیفیت زندگی این قشر استفاده نمایند.