مدیریت رفتار سازمانی
مصطفی سواری؛ لقمان کشاورز
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی سواد بدنی با انگیزش و اشتیاق شغلی معلمان تربیت بدنی ایران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی از نوع معادلات ساختاری، می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان تربیت بدنی سراسر ایران در سال تحصیلی 1401-1400 می باشد(28000=N ). نمونه گیری تصادفی به صورت خوشه ای-مرحله ای و بر مبنای جدول مورگان 379 تن در نظر گرفته ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی سواد بدنی با انگیزش و اشتیاق شغلی معلمان تربیت بدنی ایران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی از نوع معادلات ساختاری، می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان تربیت بدنی سراسر ایران در سال تحصیلی 1401-1400 می باشد(28000=N ). نمونه گیری تصادفی به صورت خوشه ای-مرحله ای و بر مبنای جدول مورگان 379 تن در نظر گرفته شد. جهت دستیابی به اهداف پژوهش از سه پرسشنامه سواد بدنی محقق ساخته، پرسشنامه انگیزش شغلی هاکمن و اولدهام(1976) و پرسشنامه اشتیاق شغلی اوترخت(شوفلی و همکاران،2002) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها مورد تأیید 20 تن از متخصصان مدیریت ورزشی قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ها در یک مطالعه مقدماتی بر روی 30 تن از آزمودنی به ترتیب برابر 89/0، 95.5و 96.5 آلفای کرونباخ به دست آمد. برای تحلیل داده ها از روش آماری توصیفی و استنباطی، مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از دو نرم افزار SPSS و Smart PLS)) استفاده شد. نتایج مدل سازی معادلات ساختاری نشان از برازش مطلوب مدل داشت.
لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ حیدر محمدیان
دوره 1، شماره 3 ، آذر 1393، ، صفحه 71-78
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطة سلامت روانی با دلبستگی شغلی در معلمان تربیتبدنی شهر یاسوج است. جامعة آماری پژوهش کلیة معلمان تربیتبدنی شهر یاسوج (صدوپنجنفر) بود که همة آنان بهطور کلشمار برای نمونة تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از دو پرسشنامه سلامت روان دراگوستیس و همکاران (1984) و پرسشنامه دلبستگی شغلی ادوارز ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطة سلامت روانی با دلبستگی شغلی در معلمان تربیتبدنی شهر یاسوج است. جامعة آماری پژوهش کلیة معلمان تربیتبدنی شهر یاسوج (صدوپنجنفر) بود که همة آنان بهطور کلشمار برای نمونة تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از دو پرسشنامه سلامت روان دراگوستیس و همکاران (1984) و پرسشنامه دلبستگی شغلی ادوارز و کلیپارتیک (1984) استفاده کردهایم. روایی هردو پرسشنامه به تأیید پانزده تن از متخصصان رسید و پایایی آنها در مطالعة مقدماتی با سی آزمودنی و با آلفای کرونباخ به ترتیب 95/0 و 78/0 محاسبه شد. بهمنظور تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی ازجمله کلموگروف ـ اسمیرنف، t یک گروهی، ضریب همبستگی پیرسون و فریدمن با کمک نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که به ترتیب افکار پارانوئیدی، اضطراب، افسردگی، شکایتهای جسمانی، حساسیت در روابط بین فردی، وسواس ـ اجبار، پرخاشگری و روانپریشی مهمترین ابعاد سلامت روانی معلمان تربیتبدنی شهر یاسوج بودند و بین اولویت این عوامل تفاوت معناداری وجود دارد. میزان سلامت روانی در بین معلمان تربیتبدنی شهر یاسوج در حد مطلوب بود. همچنین دلبستگی شغلی در بین معلمان تربیتبدنی شهر یاسوج در حد مطلوب قرار داشت. در پایان بین سلامت روانی و ابعاد آن با دلبستگی شغلی معلمان تربیتبدنی شهر یاسوج رابطه منفی و غیر معنیداری مشاهده شد (05/0 ≤ p).