میثم نوری خانیوردی؛ مهدی بشیری؛ رسول فرجی؛ ابوالفضل قاسم زاده؛ داریوش معرفت
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تأثیرپذیری هویت سازمانی، تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت از جو اخلاقی انجام گرفت. این پژوهش از نظر ماهیت، کاربردی و به لحاظ هدف از نوع توصیفی- تحلیلی و به لحاظ روش اجرا توصیفی_پیمایشی، از نظر محل جمعآوری دادهها میدانی-کتابخانهای، از نظر نحوه انجام پژوهش، کمی بود. جامعهی آماری پژوهش، کارکنان اداره کل ورزش و ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تأثیرپذیری هویت سازمانی، تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت از جو اخلاقی انجام گرفت. این پژوهش از نظر ماهیت، کاربردی و به لحاظ هدف از نوع توصیفی- تحلیلی و به لحاظ روش اجرا توصیفی_پیمایشی، از نظر محل جمعآوری دادهها میدانی-کتابخانهای، از نظر نحوه انجام پژوهش، کمی بود. جامعهی آماری پژوهش، کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجانشرقی بودند. نمونه آماری براساس جدول مورگان، 178 نفر بود که بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر(1990)، تمایل ترک سازمان فلینت(2013)، جو اخلافی ویکتور و گالن (2013) و هویت سازمانی مائل و اشفورث (1992) بود. روایی صوری و محتوایی آن به تأیید 10 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی رسید؛ و پایایی پرسشنامههای هویت سازمانی، جو اخلاق کاری و تمایل به ترک و تعهد سازمانی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/89، 0/87، 0/92 و 0/88 بهدست آمد برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار به وسیلهی نرمافزار SPSS نسخه 24 و در بخش آمار استنباطی جهت ارزیابی روابط علی بین متغیرها از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل نسخه3 استفاده شد. یافتهها نشان داد که جو اخلاقی بر تعهد سازمانی و هویت سازمانی تاثیرگذار بوده و ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد ولی تاثیر آن بر تمایل به ترک خدمت مورد تأیید قرار نگرفت. بنابراین مدیران اداره کل ورزش و جوانان باید عوامل موثر بر جو اخلاقی را شناسایی کرده تا از این طریق هویت سازمانی و تعهد سازمانی افزایش دهند و تمایل به ترک خدمت را تقلیل دهند.
حسن لطفی؛ میرحسن سیدعامری
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی مدل ارتباطی هویت و سکوت سازمانی با خودپنداره کارکنان ادارات ورزش و جوانان شمالغرب کشور بود. تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی و از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری تحقیق، کلیهی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان شمالغرب کشور (آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و کردستان) در سال 1395 بود، حجم نمونهی آماری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی مدل ارتباطی هویت و سکوت سازمانی با خودپنداره کارکنان ادارات ورزش و جوانان شمالغرب کشور بود. تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی و از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری تحقیق، کلیهی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان شمالغرب کشور (آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و کردستان) در سال 1395 بود، حجم نمونهی آماری با استفاده از فرمول کوکران، برابر با 169 بهدست آمد. ابزار گردآوری دادهها، از طریق مطالعات کتابخانهای و نیز پرسشنامهی استانداردهویت سازمانی چِنی (1983)،سکوت سازمانی واکاولا و بورادوس (2005)، و خودپندارهی راجکمارساراسوت (1981) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS، AMOSE برای آمار توصیفی و استنباطی به عمل آمد. نتایج نشان داد، هویت سازمانی، سکوت سازمانی، و خودپنداره در ادارات ورزش و جوانان شمالغرب کشور به طور معنیداری در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ نتایج همچنین نشان داد، هویت سازمانی بر خودپنداره، و هویت سازمانی بر سکوت سازمانی ادارات ورزش و جوانان شمالغرب کشور اثر مثبتی داشته، و بر اساس همین خوپنداره نیز بر سکوت سازمانی اثر مثبت معنیداری در ادارات ورزش و جوانان شمالغرب کشور دارد. با توجه به نتایج پژوهش میتوان اظهار کرد، در کل شناخت هویت سازمانی و تلاش جهت توسعه و تقویت آن برای مدیران امری بسیار مهم و اساسی است.
حمید شفیع زاده؛ سعید گیلوری
دوره 5، شماره 2 ، تیر 1397، ، صفحه 21-30
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان مشارکت در تصمیمگیری و رفتار مدنی با هویت سازمانی در میان مربیان ورزش شهرستان گرمسار شکل گرفت. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل مربیان و کارشناسان ورزشی شهرستان گرمسار بود که تعداد 300 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزارهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان مشارکت در تصمیمگیری و رفتار مدنی با هویت سازمانی در میان مربیان ورزش شهرستان گرمسار شکل گرفت. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل مربیان و کارشناسان ورزشی شهرستان گرمسار بود که تعداد 300 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش نیز شامل؛ پرسشنامه هویت سازمانی چنی (1983)، پرسشنامه مشارکت در تصمیمگیری میکاییلیچنک و لندستروم (2006) و پرسشنامه رفتار مدنی سازمانی لی و آلن (2002) بودند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد، میان مشارکت در تصمیمگیری مدیران و رفتار مدنی با هویت سازمانی رابطه همبستگی معناداری وجود دارد. همچنین امکان پیشبینی هویت سازمانی از طریق رفتار مدنی (12/1 = b ، 05/0 ≥ α) و مشارکت در تصمیمگیری (35/0 = b ، 05/0 ≥ α) وجود دارد. در عین حال، میان مشارکت در تصمیمگیری مدیران و رفتار مدنی سازمانی با خرده مقیاسهای عضویت، وفاداری و شباهت رابطه معناداری وجود دارد. از اینرو با افزایش مشارکت کارکنان در تصمیمگیریهای مدیران و ارتقا رفتارهای سازمانی در آنان میتوان احساس هویت سازمانی را در آنان ارتقا داد.