زینب مندعلی زاده؛ صدف جواهری
چکیده
هدف این پژوهش، تأثیر استرس شغلی و ناامنی شغلی بر قصد ترک شغل به واسطۀ متغیر میانجی رضایت شغلی ناجیان غریق در شهر اراک بود. روش تحقیق عّلی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل تمام ناجیان غریق فعال (140 =N) در شهر اراک بود. حجم نمونه بر اساس ماهیت تحقیق 80 نفر از ناجیان فعال شهر اراک بود. در این تحقیق از پرسشنامه های استرس ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تأثیر استرس شغلی و ناامنی شغلی بر قصد ترک شغل به واسطۀ متغیر میانجی رضایت شغلی ناجیان غریق در شهر اراک بود. روش تحقیق عّلی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل تمام ناجیان غریق فعال (140 =N) در شهر اراک بود. حجم نمونه بر اساس ماهیت تحقیق 80 نفر از ناجیان فعال شهر اراک بود. در این تحقیق از پرسشنامه های استرس شغلی خان و همکاران (1964)، امنیت شغلی شغل نیسی و محمودیان (1381)، رضایت شغلی کافمن و فیشمن (1979) و پرسشنامه قصد ترک شغل سیشور (1999) استفاده شد که بعد از تعیین روایی توسط متخصصان، پایایی آن بر اساس میزان آلفای کرونباخ به ترتیب 80/0، 883/0، 872/0 و 717/0 به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل داده ها، از روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی.ال.اس استفاده شد. مهم ترین یافته-های تحقیق نشان داد که ناامنی شغلی بر قصد ترک شغل اثر مثبت و معناداری دارد و استرس شغلی بر رضایت شغلی اثر منفی و معناداری دارد. ناامنی شغلی، 67% از قصد ترک شغل را پیشبینی می کنند و استرس شغلی 58% از رضایت شغلی را پیش بینی می کند. استرس شغلی بر قصد ترک شغل و نیز رضایت شغلی بر قصد ترک شغل تأثیر مثبت دارد ولی این تأثیر معنادار نبود و رضایت شغلی به عنوان متغیر میانجی نتوانسته است قصد ترک شغل را پیش بینی کند.
سهیلا بورقانی فراهانی؛ بنفشه فتوت؛ پدرام ابدارزاده؛ امین همتی
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1397، ، صفحه 43-51
چکیده
چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی اثر اخلاق کار بر استرس شغلی و فرسودگی شغلی دبیران تربیتبدنی مدارس متوسطه شهر تهران صورت گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران تربیتبدنی شهر تهران میباشد که حدود 1500 نفر در سال تحصیلی 95-96 میباشند که بر طبق جدول مورگان 306 نفر نمونه با استفاده ...
بیشتر
چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی اثر اخلاق کار بر استرس شغلی و فرسودگی شغلی دبیران تربیتبدنی مدارس متوسطه شهر تهران صورت گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران تربیتبدنی شهر تهران میباشد که حدود 1500 نفر در سال تحصیلی 95-96 میباشند که بر طبق جدول مورگان 306 نفر نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. همچنین جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد اخلاق کار پتی، پرسشنامه استرس شغلی اسیپو و پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلاچ استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد اخلاق کار بر استرس شغلی و فرسودگی شغلی دبیران تربیتبدنی مدارس متوسطه شهر تهران اثر معکوس معناداری دارد و استرس شغلی بر فرسودگی شغلی دبیران تربیتبدنی اثر مثبت و معناداری داشت. واژه های کلیدیاخلاق کار، استرس شغلی، فرسودگی شغلی، دبیران تربیت بدنی
شمس غفاری؛ ماریه عاشوری
دوره 4، شماره 4 ، دی 1396، ، صفحه 129-139
چکیده
تحقیق پیش رو با هدف تعیین نقش ادراک قلدری سازمانی در ارتباط بین استرس شغلی و تمایل به ترک شغل در کارکنان وزارت ورزش و جوانان انجام گرفت. روش تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی بود و جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان تمام وقت وزارت ورزش و جوانان تشکیل می داد (700=N). با استفاده از جدول حجم نمونه کرجسی مورگان، تعداد 281 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ...
بیشتر
تحقیق پیش رو با هدف تعیین نقش ادراک قلدری سازمانی در ارتباط بین استرس شغلی و تمایل به ترک شغل در کارکنان وزارت ورزش و جوانان انجام گرفت. روش تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی بود و جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان تمام وقت وزارت ورزش و جوانان تشکیل می داد (700=N). با استفاده از جدول حجم نمونه کرجسی مورگان، تعداد 281 نفر به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری داده ها شامل سه پرسشنامه استرس شغلی پارکر و دکوتیز (1983)، تمایل به ترک خدمت کیم و همکاران (2007) و قلدری سازمانی ایلینویز (2001) بود. روایی پرسشنامه ها به تائید 8 تن از اساتید مدیریت ورزشی رسیده و پایایی آن ها در یک تحقیق مقدماتی بر روی 30 نفر از اعضای جامعه تحقیق و استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامه های استرس سازمانی، تمایل به ترک خدمت و قلدری سازمانی 81/0، 88/0 و 79/0 به دست آمد. از روش های آماری توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده استفاده شد و نتایج نشان داد که هر سه متغیر تحقیق و مولفههایشان، در وزارت ورزش و جوانان به طور معنیداری در وضعیت بالاتر از متوسط قرار دارند و برازش مدل نهایی پژوهش مبنی بر ارتباط معنادار بین استرس شغلی و تمایل به ترک خدمت با توجه به متغیر میانجی قلدری سازمانی معنادار است. بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که قلدری سازمانی می تواند به عنوان عاملی در جهت افزایش تمایل به ترک خدمت در اثر استرس شغلی، قلمداد شود؛ لذا پیشنهاد می شود با استفاده از سازوکارهایی چون تدوین قوانین و مقررات ویژه، از بروز یا تشدید قلدری سازمانی کاست.
محمد علی قره؛ لقمان حسامی
دوره 3، شماره 3 ، مهر 1395، ، صفحه 65-74
چکیده
هدف از پژهش حاضر بررسی ارتباط سبک های مدیریتی مدیران با استرس شغلی و پیشرفت شغلی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روش تحقیق از نوع توصیفی_همبستگی بود که به شکل میدانی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (700N=) بود که 240 نفر با توجه به جدول مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای جمع آوری ...
بیشتر
هدف از پژهش حاضر بررسی ارتباط سبک های مدیریتی مدیران با استرس شغلی و پیشرفت شغلی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روش تحقیق از نوع توصیفی_همبستگی بود که به شکل میدانی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (700N=) بود که 240 نفر با توجه به جدول مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه استرس شغلی، پرسشنامه سبک های مدیریتی و پرسشنامه پیشرفت شغلی استفاده شد. روایی پرسشنامه ها توسط 7تن از اساتید مدیریت ورزشی تایید گردید همچنین پایایی پرسشنامه های تحقیق با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. از آزمون های آماری کلموگروف اسمیرنف، پیرسون و رگرسیون چند متغیره به منظور ارزیابی داده های تحقیق و با استفاده از نرم افزارSPSS استفاده شد. نتایج نشان داد بین سبک رهبری انسان مدار و استرس شغلی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد و بین سبک رهبری وظیفه مدار و استرس شغلی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد بین سبک مدیریت انسان مدار و پیشرفت شغلی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و بین سبک مدیریت وظیفه مدار و پیشرفت شغلی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد سبک مدیریتی مدیران پیش بینی کننده قوی برای استرس شغلی و پیشرفت شغلی کارکنان است. در نتیجه به منظور پیشرفت شغلی کارکنان و کاهش استرس در سازمان مدیران باید سبک رهبری انسان مدارانه را مورد توجه قرار دهند