علیرضا نظری؛ رضا اندام؛ حسن بحرالعلوم؛ حسین عیدی
چکیده
هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی مدل فضیلت سازمانی در سازمانهای ورزشی بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش کلیه مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور بودند که نمونه آماری بهصورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی مدل فضیلت سازمانی در سازمانهای ورزشی بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش کلیه مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور بودند که نمونه آماری بهصورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران (14 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (83/0) و پایایی ترکیبی تأیید شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار LISREL-SPSS24 استفادهشده است. نتایج نشان داد که ابعاد ساختار سازمانی (76/0)، عدالت سازمانی (74/0)، اخلاق کاری (72/0)، معنویت در کار (73/0)، سرمایه روانشناختی (69/0)، هوش معنوی (75/0)، کیفیت روابط (91/0)، سرمایهگذاری آموزشی (92/0)، نظم و انضباط (90/0)، فضایل اخلاقی (91/0)، بهزیستی رفتاری (80/0)، شایستگی اجتماعی (96/0) و رفتار شهروندی (92/0) نقش معنیداری در تبیین سازه فضلیت سازمانی داشتند. بهصورت کلی بر اساس مدل میتوان گفت که ادارات ورزش و جوانان، با تأکید بر نظم و انضباط فردی و سازمانی، توجه ویژه به برگزاری دورههای آموزشی، اقدام در جهت ارتقا شایستگیهای اجتماعی و بهبود فضایل اخلاقی میتوانند گام مؤثری در جهت ترویج هرچه بهتر فضیلت سازمانی خود بردارند.
عنایت الله یزدان پناه؛ فروغ محمدی؛ نرگس اعظم نظامی؛ روح الله شرفی؛ محمد مهدی کشاورز
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 81-93
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی چابکی سازمانی و هوش رقابتی با میانجیگری فناوری اطلاعات در وزارت ورزش و جوانان بود. پژوهش حاضر از توع توصیفی – همبستگی و تحلیلی است که به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش 940 نفر بود که بر اساس فرمول کوکران تعداد 273 نفر برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی چابکی سازمانی و هوش رقابتی با میانجیگری فناوری اطلاعات در وزارت ورزش و جوانان بود. پژوهش حاضر از توع توصیفی – همبستگی و تحلیلی است که به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش 940 نفر بود که بر اساس فرمول کوکران تعداد 273 نفر برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامههای چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (1999)، هوش رقابتی الله یار(1391) و فناوری اطلاعات فانگ و همکاران (2000) استفاده شد.. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله تحلیل عاملی تاییدی با کمک دو نرم افزار SPSS.V.20 و AMOS.V.18 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مسیر چابکی سازمانی به فناوری اطلاعات، 23% از مقدار واریانس فناوری اطلاعات و دو مسیر چابکی سازمانی و فناوری اطلاعات به هوش رقابتی، 80% از مقدار واریانس هوش رقابتی را تبیین میکنند. لذا مدل هوش رقابتی و چابکی سازمانی با حفظ نقش میانجی فناوری اطلاعات تایید می شود.. بر اساس نتایج تحیق مدیران این وزارت می توانند علاوه بر تجزیه و تحلیل اطلاعات کلیدی و بهینه سازی تصمیمات راهبردی، از هوش رقابتی به عنوان ابزاری برای تسلط بر فناوری های نوین در جهت توسعه و رونق ورزش کشور استفاده نمایند.
مسعود یمینی فیروز؛ مازیار کلاشی؛ سید عماد حسینی؛ مریم تقی زاده
دوره 3، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 49-58
چکیده
هدف از این تحقیق، ارزیابی شاخصهای تأثیرگذار بر رهبری تحولگرا از دیدگاه کارمندان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز می باشد. روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان ادارهکل ورزش و جوانان استان البرز تشکیل میدهند (52 کارمند) که به صورت تمام شمار انتخاب گردیدند. برای گردآوری اطلاعات ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، ارزیابی شاخصهای تأثیرگذار بر رهبری تحولگرا از دیدگاه کارمندان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز می باشد. روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان ادارهکل ورزش و جوانان استان البرز تشکیل میدهند (52 کارمند) که به صورت تمام شمار انتخاب گردیدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد رهبری تحولگرا کاستیگلون (2006) استفاده شد که میزان ضریب آلفایکرونباخ (98/0) به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آزمون کلموگروف اسمیرنوف، یومن ویتنی، کروسکال والیس درسطح معناداری 05/0=α استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد، بیشترین میانگین متغیرهای تحقیق مربوط به مولفه، ویژگیهای کاریزماتیک (85/0±20/3) و کمترین آن مربوط به مولفه انگیزه فردی (86/0±03/3) میباشد. همچنین نتایج آزمون کروسکال والیس نشان داد بین مولفه، ویژگیهای کاریزماتیک و وضعیت استخدامی کارکنان رابطه معنیدار وجود دارد ( 039/0(sig=. با توجه به نتیجه تحقیق حاضر میتوان گفت که مهمترین عامل در رهبری تحولگرایی، ویژگیهای کاریزماتیک رهبران است. بنابراین پیشنهاد میشود رهبران با ایجاد روابط غیررسمی، افزایش ارتباط با کارکنان و اهمیت نهادن به ارزشهای فردی و سازمانی مورد قبول کارکنان در بهبود این مولفه تأثر گذار بر رهبری تحولگرا بکوشند تا پیشرفت و اثربخشی سازمان را در پی داشته باشند.
همایون عباسی؛ فاطمه صیادی؛ حسین عیدی؛ مهین صیادی
دوره 2، شماره 3 ، مهر 1394، ، صفحه 11-18
چکیده
هدف این پژوهش، پیشبینی عملکرد سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه براساس سکوت سازمانی بود. در این پژوهش توصیفی همبستگی، جامعه آماری تحقیق را تمامی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه (228 نفر) تشکیل داد. نمونه آماری براساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 163نفر و به صورت تصادفی- خوشهای تعیین شد. ابزارهای ...
بیشتر
هدف این پژوهش، پیشبینی عملکرد سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه براساس سکوت سازمانی بود. در این پژوهش توصیفی همبستگی، جامعه آماری تحقیق را تمامی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه (228 نفر) تشکیل داد. نمونه آماری براساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 163نفر و به صورت تصادفی- خوشهای تعیین شد. ابزارهای تحقیق، شامل دو پرسشنامه سکوت سازمانی ونداین و همکاران(2003 (و عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت (2003) بودند که پایایی اولیه آنها از طریق یک مطالعه مقدماتی که در بین 50 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه انجام شد مورد تایید قرار گرفت و در ادامه پایایی کل از طریق روش آلفای کرونباخ، با 163 آزمودنی در سال (1394) به ترتیب 73/0 و 93/0 گزارش شد. . به منظور تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی(کولموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) استفاده شد. نتایج نشان داد، بین سکوت سازمانی(05/0>p، 19/0- = r) و عملکرد سازمانی ارتباط معناداری وجود داشت. نتایج رگرسیون گام به گام نیز نشان داد سکوت سازمانی 27 درصد از تغییرات عملکرد سازمانی را پیش بینی نمود. بنابراین به مدیران ادارات ورزش و جوانان پیشنهاد میشود که از طریق توجه ویژه به متغیر سکوت سازمانی؛ شرایط را برای افزایش عملکرد سازمان فراهم نمایند.
مجید خورسندی؛ زهرا سادات میرزازاده؛ مهدی سلاطین
دوره 2، شماره 3 ، مهر 1394، ، صفحه 61-68
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین قابلیت یادگیری و عملکرد سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی بود. روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعه آماری آن را کلیه کارشناسان، اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی تشکیل دادند (97N=) و به علت محدود بودن جامعه کلیه افراد مورد مطالعه قرار گرفتند و در انتها 71 پرسشنامه عودت داده شد. ابزار ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین قابلیت یادگیری و عملکرد سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی بود. روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعه آماری آن را کلیه کارشناسان، اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی تشکیل دادند (97N=) و به علت محدود بودن جامعه کلیه افراد مورد مطالعه قرار گرفتند و در انتها 71 پرسشنامه عودت داده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه، قابلیت یادگیری سازمانی (گومز، 2005) و عملکرد سازمانی (براون، 2001) بود و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در سطح معنیداری (05/0 p≤) انجام گرفت. یافته ها نشان داد که خرده مقیاس دید سیستمی،بیشترین میانگین را نسبت به دیگر قابلیتهای یادگیری سازمانی بدست آورد. همچنین قابلیت های یادگیری سازمانی رابطهی معناداری با عملکرد سازمان دارند. با توجه به وجود رابطه خطی بین متغیرها و فرض استقلال خطاها از یکدیگر، متغیرهای پیشبین (قابلیتهای یادگیری سازمانی)، 76 % تغییر در میزان عملکرد سازمانی را تبیین می-نمایند. در نهایت پیشنهادمی شودمدیران برای درک اهمیت یادگیری سازمانی وچگونگی ایجاداین قابلیتهادر کارکنان، اهتمام کافی بورزند.