نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران.

2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه

چکیده

برنامه‌های ورزشی تلویزیون قدرت تأثیرگذاری بسیار بالایی در جامعه دارند بنابراین باید اخلاق‌مداری در اولویت این‌گونه برنامه‌ها باشد و عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار گیرد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل عوامل موثر بر اخلاق رسانه‌ای در برنامه‌های ورزشی تلویزیون انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی، کمی و پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش کارکنان برنامه‌های ورزشی تلویزیون بودند که با توجه به گسترده بودن تعداد جامعه آماری در سطح کشور و بر اساس فرمول کوکران، 384 نفر به صورت تصادفی خوشه‌ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در پژوهش حاضر پرسشنامه استاندارد سلطانی و همکاران (1401) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از دو روش توصیفی و استنباطی در محیط نرم‌افزار SPSS23 و smartpls3.1.1 استفاده شد. در بخش توصیفی به توصیف اطلاعات جمعیت‌شناختی آزمودنی‌ها و در بخش استنباطی با استفاده از آزمون مدل‌سازی معادلات ساختاری به برازش مدل و همچنین بررسی مسیرهای مدل پرداخته شد. تمامی تجزیه و تحلیل‌ها در سطح معنی‌داری 05/0 انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که مدل تحقیق از برازش مناسبی برخوردار است و عوامل فردی، سازمانی و اجتماعی بر اخلاق رسانه‌ای کارکنان برنامه‌های ورزشی تلویزیون تاثیر معنی‌داری دارند. بر اساس نتایج تحقیق مدیران و مسئولان مربوطه جهت بالا بردن اخلاق رسانه‌ای در برنامه‌های ورزشی تلویزیون باید به تمامی جنبه‌های فردی، سازمانی و اجتماعی توجه کرده و از پیشبرد سیاست‌های تک‌محوری پرهیز کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Arda, Ö., & Akmeşe, Z. (2021). Media Ethics: Evaluation of Television News in the Context of the Media and Ethics Relationship. In Multidisciplinary Approaches to Ethics in the Digital Era, 3(6), 96-110.
Ashwini, S. (2021). Social Media Platform Regulation in India–A Special Reference to The Information Technology (Intermediary Guidelines and Digital Media Ethics Code) Rules, 2021. Perspectives on Platform Regulation, 215-232.
Atashzadeh-Shoorideh, F., Tayyar-Iravanlou, F., Chashmi, Z. A., Abdi, F., & Cisic, R. S. (2021). Factors affecting moral distress in nurses working in intensive care units: A systematic review. Clinical Ethics16(1), 25-36.
Beauvais, L., Bosco, S., Desplaces, D., & Kay, A. (2022). What factors predict faculty engagement in business ethics education?. Journal of Education for Business97(7), 429-438.
Belas, J., Škare, M., Gavurova, B., Dvorsky, J., & Kotaskova, A. (2022). The impact of ethical and CSR factors on engineers’ attitudes towards SMEs sustainability. Journal of Business Research149, 589-598.
Bhargava, V. R., & Velasquez, M. (2021). Ethics of the attention economy: The problem of social media addiction. Business Ethics Quarterly31(3), 321-359.
Borgerson, J. L. (2023). On the harmony of feminist ethics and business ethics. In Leadership, Gender, and Organization (pp. 37-62). Cham: Springer International Publishing.
Deljoo, G H., Ghorbanizadeh, V., Khashei, V., Rezaei, M. (2023). Explain and Evaluate the Factors Affecting the Professional Ethics of Management. Ethics in Science and Technology, 18(2), 77-84. [In Persian]
DeTienne, K. B., Ellertson, C. F., Ingerson, M. C., & Dudley, W. R. (2021). Moral development in business ethics: An examination and critique. Journal of Business Ethics170, 429-448.
Enke, N., & Borchers, N. S. (2019). Social media influencers in strategic communication: A conceptual framework for strategic social media influencer communication. International journal of strategic communication13(4), 261-277.
Fiesler, C., Garrett, N., & Beard, N. (2020). What do we teach when we teach tech ethics? A syllabi analysis. In Proceedings of the 51st ACM technical symposium on computer science education. 3(1), 289-295.
Frunză, S., & Grad, I. (2020). The Role of Ethical Factors in Organizational Communication. Postmodern Openings/Deschideri Postmoderne11(1).
Karimi Alavijeh, M. R., & Azizian, G. (2017). Prioritizing Ethical Codes in Television Advertising. Communication Research24(91), 117-146. [In Persian]
Kiosi, E., & Karyotakis, K. M. (2020). Motivation Factors in the Military: Ethical Leadership and Virtue Ethics. Psychology10(8), 293-299.
Literat, I., & Brough, M. (2019). From ethical to equitable social media technologies: Amplifying underrepresented youth voices in digital technology design. Journal of Media Ethics34(3), 132-145.
Ljajić, S. (2021). Media, ethical norms and media literacy education. Facta Universitatis, Series: Teaching, Learning and Teacher Education, 185-194.
Maleknia, H., Khosravizadeh, E., & Hematy Moradabad, J. (2022). Prioritizing factors affecting the professional ethics of Premier League football clubs. Innovation in Sports Management1(1), 73-88. [In Persian]
Metcalf, J., & Moss, E. (2019). Owning ethics: Corporate logics, Silicon Valley, and the institutionalization of ethics. Social Research: An International Quarterly86(2), 449-476.
Moemeni, S., & Kiani, M. (2022). Developing a relationship model of destructive leadership with professional ethics and its components among physical education teachers. Organizational Behavior Management in Sport Studies9(1), 63-74. [In Persian]
Mohammad Davoodi, A., & Bahadori, S. (2017). determining affecting factors on efficiency of professional ethics from the viewpoint of teachers of Qom province. Journal of New Approaches in Educational Administration8(31), 165-186. [In Persian]
Mohammadi Salari, F., Rahimi, G., Nejad Irani, A., Ramezani, M. (2023). Identifying and Ranking Factors Affecting Procrastination from the Perspective of Professional Ethics. Ethics in Science and Technology, 18(0), 61-66. [In Persian]
Momenifar, F., Raji, A., & Yarahmadi, J. (2022). Validation of tool of media ethics indicators in the sports programs of Islamic Republic of Iran Broadcasting. Communication Management in Sport Media9(2), 30-20. [In Persian]
Moradi, M., Goodarzi, M., Sajjadi, S. N., & Ahmadi, S. A. (2022). Analysis of Content Targeting and Definition of Sport in Production System of Sport TV Programs. Sport Physiology & Management Investigations14(1), 9-23. [In Persian]
Mulang, H., & Putra, A. H. P. K. (2023). Exploring the implementation of ethical and spiritual values in high school education: A case study in Makassar, Indonesia. Golden Ratio of Social Science and Education3(1), 01-13.
Nazdar, P., Keshavarz, L., Farahani, A., & Rezaei Soufi, M. (2021). Analysis of dimensions and components of professional development of physical education teachers based on grand theory. Organizational Behavior Management in Sport Studies8(1), 11-27. [In Persian]
Poorfarahmand, B., Khabiri, M., Sajjadi, N., & Jalali Farahani, M. (2019). Qualitative Analysis of demographic factors affecting the incidence of deviant behaviors in Iranian Football Players. Organizational Behavior Management in Sport Studies6(1), 33-43. [In Persian]
Ron, A., & Singer, A. A. (2020). Democracy, corruption, and the ethics of business lobbying. Interest Groups & Advocacy9, 38-56.
Rowe, D., Tiffen, R., & Hutchins, B. (2023). Keeping it free: Sport television and public policy in Australia. Journal of Digital Media & Policy14(1), 103-123.
Sajari, A., Haron, H., Ganesan, Y., & Khalid, A. A. (2023). Factors influencing the level of ethics and integrity in Malaysian public sector. Journal of Islamic Accounting and Business Research14(1), 141-158.
Soltani, A; Faraji, R.; Shir Mohammadzadeh, M. (2022). Comparison of the effect of individual, organizational and social factors on the professional ethics of physical education teachers. Master's thesis on strategic management in sports organizations, Shahid Madani University of Azerbaijan. [In Persian]
Taheri Livani, A; Shajie, R. (1401). Investigating factors affecting media ethics in sports radio employees. Master's thesis in the field of sports management, Payam Noor University. [In Persian]
Trattner, C., Jannach, D., Motta, E., Costera Meijer, I., Diakopoulos, N., Elahi, M., ... & Moe, H. (2022). Responsible media technology and AI: challenges and research directions. AI and Ethics2(4), 585-594.
Wellman, M. L., Stoldt, R., Tully, M., & Ekdale, B. (2020). Ethics of authenticity: Social media influencers and the production of sponsored content. Journal of Media Ethics35(2), 68-82.