نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

3 استاد گروه مدیریت ورزشی/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

4 مدرس دانشگاه پیام نور

چکیده

هدف پژوهش حاضر نگرش اساتید گرایش‌های مختلف رشته تربیت بدنی نسبت به آموزش مجازی می‌باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد مساله از نوع اکتشافی (کیفی) با رویکرد نظریه داده بنیاد چارمز می‌باشد. جامعه آماری تحقیق، شامل اساتید رشته‌های مختلف ورزشی می‌باشند. ابزار جمع آوری داده‌های این تحقیق مصاحبه عمیق ساختارنیافته در زمینه نگرش اساتید گرایش‌های مختلف رشته تربیت بدنی نسبت به آموزش مجازی بود. با توجه به استفاده از استراتژی نظریه داده‌بنیاد و انجام مصاحبه برای گردآوری داده‌ها، نمونه‌گیری به صورت هدفمند و نحوه گزینش نمونه در تکنیک نمونه‌گیری هدفمند از نوع گلوله‌برفی/ شبکه‌ای بود. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کدگزاری نظری نشان داد دیدگاه اساتید گرایش‌های مختلف رشته تربیت بدنی نسبت به آموزش مجازی شامل دو بخش معایب آموزش مجازی که شامل مشکلات برگزاری درس تربیت بدنی در فضای مجازی، نبود نظارت و تمرکز حواس در آموزش مجازی، عدم شکل‌گیری ارتباط مناسب بین استاد و دانشجویان، پوشش کلاس های مجازی، مسائل اقتصادی، ضعف تکنولوژی نرم‌افزای و سخت افزاری و محاسن آموزش مجازی که شامل فواید فناوری اطلاعات در آموزش مجازی و خصوصیات برتر آموزش مجازی می‌باشد. بنابراین آموزش الکترونیکی نه تنها انتقال اطلاعات جدید را تسهیل می‌کند، بلکه موجب ارتقاء سطح دانش، ایجاد فرصتهای برابر برای یادگیری همه افراد و ارتقاء کیفیت آموزش می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Abbasi Kahani, H., Shams Morgani, G., Saraji, F., Rezaizadeh, M., (2018) Evaluation tools for learners in the electronic learning environment. Growth Technology Quarterly. 16(61) 23-33 (persian)
  2. Arora, A. K., & Srinivasan, R. (2020). Impact of pandemic COVID-19 on the teaching–learning process: a study of higher education teachers. Prabandhan: Indian Journal of Management, 13(4), 43–56.

3.    Amouei Millan, M., Mehdinejad, V., Yaghoubi, N.M. (2011). Investigating the effective factors in the desire of faculty members to use electronic learning systems, Electronically،https://civilica.com/doc/255192(persian)

  1. Azari, R., (2019). Electronic Learning System (LMS)Farhangian University: Examining advantages and disadvantages based on experiences Professor (1394-1399).Educational Sciences and Counseling, 6(13) 68-90 (persian)

5.    Bahadorani, M., Bemani, N. (2002). Examining the knowledge, attitude and performance of faculty members of Isfahan University of Medical Sciences regarding the use of computers and the Internet, Iranian Journal of Education in Medical Sciences,(5), 13-15(persian)

  1. Bozic, Katerina., & Dimovski, Vlado. (2019). Business intelligence and analytics use, innovation ambidexterity, and firm performance: A dynamic capabilities perspective, Journal of Strategic Information Systems,1-20.
  2. Bediang, G., Stoll, B., Geissbuhler, A., Klohn, A. M., Stuckelberger, A., Nko’o, S., & Chastonay, P. (2013). Computer literacy and E-learning perception in Cameroon: the case of Yaounde Faculty of Medicine and Biomedical Sciences. BMC Medical Education, 13(1).doi:10.1186/1472-6920-13-57
  3. Bakui, F., Arzani, A., Adib Rad, H., Abbasi, R. (1400). Explaining students' views on virtual education The covid-19 epidemic: a qualitative study. Journal of nursing education. 1(10) 92-104. (persian)
  4. Cuthrell, K., & Lyon, A. (2007). Instructional strategies: What do online students prefer?. Journal of Online Learning and Teaching, 3(4), 357–362.
  5. Carini, R. M., Kuh, G. D., & Klein, S. P. (2006). Student engagement and student learning: Testing the linkages. Research in Higher Education, 47(1), 1-32. 9.
  6. Dung, D. T. H. (2020). The advantages and disadvantages of virtual learning. IOSR Journal of Research & Method in Education, 10(3), 45-48
  7. Farid fathi, A. , Rezaei, Z. , Haghighat, M. and Bahmanzadeh, M. (2018). The role of moderating a legal environment on the impact of strategic intelligence on the capacity of organizational change in sports organizations. Organizational Behavior Management in Sport Studies5(3), 117-125. doi: 10.30473/fmss.2018.5127
  8. Filiz, B., & Konukman, F. (2020). Teaching strategies for physical education during the COVID-19 pandemic. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 91(9), 48-50
  9. González-Calvo, G., Barba-Martín, R. A., Bores-García, D., & Hortigüela-Alcalá, D. (2021). The (virtual) teaching of physical education in times of pandemic. European Physical Education Review, 1356336X211031533.
  10. Hurst, B., Wallace, R., & Nixon, S. (2013). The impact of social interaction on student learning. Reading Horizons, 52(4), 375–398.
  11. Hannay, M., & Tracy, N. (2018). Perceptions of distance learning: A comparison of online and traditional learning. Journal of Online Learning and Teaching, 2(1), 1–11.
  12. Killian, C. M., Kinder, C. J & Woods, A. M. (2019). Online and blended instruction in K-12 physical education: A scoping review. Kinesiology Review, 8(2), 110–129
  13. Jaberi, A., Barkhordar, Z., (2023). Identifying the Requirements of Effectiveness of Virtual Education in the Field of Sport Sciences. Research on Educational Sport. 10(29), 185-222 (Persian)
  14. Jeong, H. C., & So, W. Y. (2020). Difficulties of online physical education classes in middle and high school and an efficient operation plan to address them. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(19), 7279
  15. Kia, A.A., (2009). A look at electronic virtual education. Monthly Book of Social Sciences, 24, 82-89. (persian)

21. Lashkarian, M., (2020). Pathology of virtual training in physical education due to covid-19, the fifth international conference on modern researches in sports sciences and physical education, Hamadan,https://civilica.com/doc/1156901(persian)22. Luursema, J.-M., Verwey, W. B., Kommers, P. A. M., & Annema, J.-H. (2008). The role of stereopsis in virtual anatomical learning. Interacting with Computers, 20(4-5), 455–460. doi:10.1016/j.intcom.2008.04.003

  1. Mark W. brodsky,E-learning Implementation,available:http://ulysseslearning. Com

24. Maleki.., Faqihzadeh, S., Taran Laigh, Z., Najafi, L., (2014). the attitude of faculty members to e-learning; Zanjan University of Medical Sciences. Bimonthly Scientific-Research Education Strategies in Medical Sciences.; 8 (3): 159-164. (persian)

  1. Nguyen, T. (2015). The effectiveness of online learning: Beyond no significant difference and future horizons. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 11(2), 309–329
  2. Panda, S., & Mishra, S. (2007). ELearning in a Mega Open University: Faculty attitude, barriers and motivators. Educational Media International, 44(4), 323–338.doi:10.1080/09523980701680854
  3. Rezaei, A.M., (2019) Evaluation of students' learning during the Corona era: challenges and solutions. Psychology Quarterly Tarbiati, Allameh Tabatabai University, 56, 179-214. (persian)
  4. Singh, A., Kumar, D., Hotzel, J., (2018). IoT based Information and Communication System for Enhancing Underground Mines Safety and Productivity: Genesis, Taxonomy and Open Issues, Ad Hoc Networks, pp. 1-24.
  5. Shahmohammadi, A., Azizi, N., (1401). Identification, analysis and Prioritization of indicators affecting quality in the education system Distance: the case of Payam Noor University. Quarterly Journal of Research in Learning Educational and virtual, 1(37), 67-86(persian)
  6. Soltani Zarandi, H., Jaberi, A., & Sharifian, E. (2021). Knowledge sharing in sport organizations: The role of social capital. Journal of New Studies in Sport Management, 2(3), 256-264. (persian)
  7. Sharma, A., & Alvi, I. (2021). Evaluating pre and post COVID 19 learning: An empirical study of learners' perception in higher education. Education and Information Technologies, 26, 7015-7032.
  8. Tiggemann, M., & Haland, A. (2016). NetGirls: The internet, Facebook, and body image concern in adolescent girls. International Journal of Eating Disorders, 46, 630–633.
  9. Zameer, A. (2010). Virtual education system current myth & future reality in Pakistan. Informing Science and Information Technology, 7(1), 1- 8.