نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

3 استاد گروه مدیریت ورزشی/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

4 مدرس دانشگاه پیام نور

10.30473/fmss.2024.68350.2529

چکیده

هدف پژوهش حاضر نگرش اساتید گرایش‌های مختلف رشته تربیت بدنی نسبت به آموزش مجازی می‌باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد مساله از نوع اکتشافی (کیفی) با رویکرد نظریه داده بنیاد چارمز می‌باشد. جامعه آماری تحقیق، شامل اساتید رشته‌های مختلف ورزشی می‌باشند. ابزار جمع آوری داده‌های این تحقیق مصاحبه عمیق ساختارنیافته در زمینه نگرش اساتید گرایش‌های مختلف رشته تربیت بدنی نسبت به آموزش مجازی بود. با توجه به استفاده از استراتژی نظریه داده‌بنیاد و انجام مصاحبه برای گردآوری داده‌ها، نمونه‌گیری به صورت هدفمند و نحوه گزینش نمونه در تکنیک نمونه‌گیری هدفمند از نوع گلوله‌برفی/ شبکه‌ای بود. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کدگزاری نظری نشان داد دیدگاه اساتید گرایش‌های مختلف رشته تربیت بدنی نسبت به آموزش مجازی شامل دو بخش معایب آموزش مجازی که شامل مشکلات برگزاری درس تربیت بدنی در فضای مجازی، نبود نظارت و تمرکز حواس در آموزش مجازی، عدم شکل‌گیری ارتباط مناسب بین استاد و دانشجویان، پوشش کلاس های مجازی، مسائل اقتصادی، ضعف تکنولوژی نرم‌افزای و سخت افزاری و محاسن آموزش مجازی که شامل فواید فناوری اطلاعات در آموزش مجازی و خصوصیات برتر آموزش مجازی می‌باشد. بنابراین آموزش الکترونیکی نه تنها انتقال اطلاعات جدید را تسهیل می‌کند، بلکه موجب ارتقاء سطح دانش، ایجاد فرصتهای برابر برای یادگیری همه افراد و ارتقاء کیفیت آموزش می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات