نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، البرز، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، البرز، ایران

3 استاد، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، البرز، ایران

10.30473/fmss.2024.11818

چکیده

چکیده
در دنیای رقابتی امروز، تمایز و ارتباط عمیق هر سازمان با مخاطبان خود، نیازمند بهره‌گیری از رویکردهای نوین بازاریابی است. این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی بازاریابی کارآفرینانه و ارزش ادراک‌شده در رابطه بین بازاریابی نفوذی و وابستگی عاطفی به برند در صنعت ورزش انجام می‌شود. پژوهش حاضر با توجه به هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. تحقیق حاضر از نظر روش توصیفی و همبستگی است. همچنین این تحقیق از نظر جمع‌آوری داده ها به صورت کمی و کیفی بود. جامعه تحقیق در بخش کمی کلیه مشتریان محصولات ورزشی بودند که 392 نفر به صورت تصادفی خوشه‌ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. از پرسشنامه بازاریابی کارآفرینانه فیوری و همکاران (2018)، پرسشنامه ارزش ادراک شده اگرت و اولاگا (2010) ، پرسشنامه وابستگی عاطفی برند واتسون و امیل (2019) و پرسشنامه محقق ساخته‌ی بازاریابی نفوذی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. نتایج نشان داد که بین بازاریابی نفوذی و وابستگی عاطفی برند کالاهای ورزشی تولید داخلی، بین بازاریابی کارآفرینانه و وابستگی عاطفی برند کالاهای ورزشی تولید داخلی، بین ارزش ادراک شده برند و وابستگی عاطفی برند کالاهای ورزشی تولید داخلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس نتایج معادلات ساختاری نقش میانجی بازاریابی کارآفرینانه در ارتباط بازاریابی نفوذی و وابستگی عاطفی برند کالاهای ورزشی تولید داخلی و نقش میانجی ارزش ادراک شده برند در ارتباط بازاریابی نفوذی و وابستگی عاطفی برند کالاهای ورزشی تولید داخلی معنادار بود. نتایج مربوط به برازش مدل نیز نشان داد که مدل نقش میانجی ارزش ادراک شده برند و بازاریابی کارآفرینانه در ارتباط بازاریابی نفوذی و وابستگی عاطفی برند کالاهای ورزشی تولید داخلی از برازش مناسب برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

  1. Bayrami Igder, Jamal and Akbari Yazdi, Hossein. (2017). Explaining the Perceived Brand Value Model on the Reputation of Esteghlal and Persepolis Clubs. Sports Management, 38, 429-440.
  2. Borna News Agency. (2013). Mel & Moj, an Iranian Sportswear Manufacturer. https://borna.news/005iuZ
  3. Khairy, Bahram, Samie Nasr, Mahmoud, & Azimpour Khorjin, Mohammad. (2013). Consumers' Emotional Attachment to Brands: Prerequisites and Results. Marketing Management, 8(Issue 20), 49-65.
  4. Rahimi Klor, Hossein and Azarbaijani, Marzieh. (2013). Presenting a Paradigmatic Model of Digital Marketing in Knowledge-Based Companies. Advertising and Sales Management, 10 (2), 77-94.
  5. Rahimi Klor, Hossein and Azarbaijani, Marzieh. (2013). Presenting a paradigmatic model of digital marketing in knowledge-based companies. Advertising and Sales Management, 10 (2), 77-94.
  6. Rezaei, Ruhollah, Mengli, Nasrin, and Safa, Leila. (2015). Investigating the concept and dimensions of entrepreneurial marketing and its impact on small and medium-sized businesses. Entrepreneurship Studies and Sustainable Development of Agriculture, 2 (2), 1-16.
  7. Saeed Ardakani, Saeed, Konjkau-Manfard, Amir Reza, and Zarrabkhaneh, Farzaneh. (2016). The impact of brand signature on brand reputation and performance with emphasis on the role of brand equity. Tourism and Development, 10 (3), 69-80.
  8. Seyed Javadin, Seyed Reza, Moghimi, Seyed Mohammad, Seydamiri, Nader. (2015). Entrepreneurial marketing of small and medium-sized businesses in the information technology industry with a classical grounded theory approach. Business Management, 7 (1), 101-125. doi: 10.22059/jibm.2015.50732
  9. Kakaei, Hamid; Farsandaj, Keyvan; Mirzaei, Amirhossein; Safarpour, Atefeh and Zandi, Fatemeh. The effect of entrepreneurial marketing on brand equity and customer loyalty in Shahr Farsh. Quarterly Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, 83, 1930-1942.
  10. Kaffashpour, Azar, Eslami, Ghasem, & Mostafavi, Saadat. (1402). The effect of customers' perception of corporate social responsibility on their extra-role behaviors with the mediation of emotional attachment to the brand and the moderation of spirituality. Marketing Management, 18(59), 113-128. doi: 10.30495/jomm.2023.70968.1994
  11. Mousavi, Najm al-Din, Veli, Razieh, Bouadhar, Mohammad. (2019). Investigating the effect of service quality on brand image with the mediating role of relationship marketing, perceived brand value and brand loyalty (A case study: Internet and communication service providers in Khorramabad). Business Management, 11(43), 282-310.
  12. Mogharr, Morteza and Kazemi Saraskanroud, Zahra. (1402). Identifying the determinants of marketing value creation through influential people for businesses with a content analysis approach. New Media Studies, 9(33), 390-363.
  13. Miwonejad, Mohammad Hossein. (1400). Investigating the role of digital marketing in consumer behavior. Journal of New Business Attitudes, 2(3), 88-98.
  14. Yazdan Mehr, Yaghoub and Yazdan Mehr, Zolfaqar, 1400, Marketing Strategy: Pricing Strategies and Its Impact on Consumer Purchase Decisions, Fourth National Conference and First International Conference on New Management and Business Models, Tehran.
  15. Al-Shaikh, M. E. Hanaysha, J. R (2022). A conceptual review on entrepreneurial marketing and business sustainability in small and medium enterprises, World Development Sustainability,Volume 2. 2023.
  16. Al-Shaikh, M. E. Hanaysha, J. R (2022). A conceptual review on entrepreneurial marketing and business sustainability in small and medium enterprises, World Development Sustainability,Volume 2. 2023
  17. Alwan, M., & Alshurideh, M. (2022). The effect of digital marketing on purchase intention: Moderating effect of brand equity. International Journal of Data and Network Science, 6(3), 837-848.
  18. Calderón-Fajardo, V., Molinillo, S., Anaya-Sánchez, R., & Ekinci, Y. (2023). Brand personality: Current insights and future research directions. Journal of Business Research, 166, 114062.
  19. Hong, Y., Sawang, S., & Yang, H. P. (2024). How is entrepreneurial marketing shaped by E-commerce technology: a case study of Chinese pure-play e-retailers. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 30(2/3), 609-631.
  20. Howe, H. S., Zhou, L., Dias, R. S., & Fitzsimons, G. J. (2023). Aha over Haha: Brands benefit more from being clever than from being funny. Journal of Consumer Psychology, 33(1), 107-114.
  21. Howe, H. S., Zhou, L., Dias, R. S., & Fitzsimons, G. J. (2023). Aha over Haha: Brands benefit more from being clever than from being funny. Journal of Consumer Psychology, 33(1), 107-114.
  22. Kolsaker, A., & Drakatos, N. (2009). Mobile advertising: The influence of emotional attachment to mobile devices on consumer receptiveness. Journal of Marketing Communications, 15(4), 267–280. https://doi.org/10.1080/13527260802479664
  23. Vieira, C. B., & Sousa, B. (2020). The brand attachment and consumer behaviour in sports marketing contexts: the case of football fans in Portugal. International Journal of Sport Management and Marketing20(1-2), 29-46.
  24. Wang, F. (2020). Digital Marketing Capabilities In International firms: A Relational Perspective. Int. Market. Rev. 37, 559–577. Https://Doi.Org/10.1108/IMR-04-2018-0128.
  25. Zheng, L. (2023). How to make users fall in love with a mobile application: A moderated-mediation analysis of perceived value and (brand) love. Information Technology & People.