نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی/ دانشگاه پیام نور

2 1کارشناسی ارشد، مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، واحد شهر ری، تهران، ایران

3 عضو هیات علمی/ دانشگاه پیام نور

10.30473/fmss.2025.72621.2638

چکیده

پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر چگونگی جمع‌آوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را کارشناسان تربیت بدنی، کارشناسان و مدیران بخش گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مدیران آژانس‌های مسافرتی و روسای هئیت‌های ورزشی تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و فرمول کوکران، حجم نمونه 193 نفر برآورد شد. پرسشنامه‌های مورد استفاده عبارتند از : پرسشنامه‌ استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال شکوری و محمدی(1397)، پرسشنامه عوامل موثر بر توسعه گردشگری ورزشی همتی(1395). جهت تجزیه و تحلیل داده‌های این تحقیق از آمار توصیفی، رگرسیون خطی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار های SPSS و لیزرل انجام شد.

یافته‌های تحقیق نشان دادند که در میان متغیرهای این پژوهش، آموزش و پژوهش گردشگری بیشترین پراکندگی و کمترین میانگین را به خود اختصاص داده‌اند. یافته‌های تحقیق موید این است که بازاریابی دیجیتال بر توسعه آموزش و پژوهش گردشگری ورزشی رویداد شهر اهواز تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تمامی متغیرها با توجه به مقادیر چولگی و کشیدگی از توزیع نرمالی برخوردار می‌باشند. نتایج حاصل از عوامل استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال نشان دادند که بار عاملی تمامی گویه-ها بیشتر از 4/0 و مقادیر آماره t نیز بیش تر از 58/2 بدست آمد؛ بنابراین میان گویه‌ها ارتباط قابل قبولی دیده می‌شود. نتایج نشان دادند که حمایت‌های سیاسی و قانونی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب سیاسی، حمایتی و اصلاح برخی از قوانین می‌تواند در این راه سبب توسعه گردشگری ورزشی این استان و به آن سرعت بیشتری ببخشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات