نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه تبریز

چکیده

هدف این پژوهش بررسی رابطه بین رفتار اطلاع‌یابی و باورهای معرفت‌شناختی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریت ورزشی کشور بر اساس مدل اطلاع‌یابی ویلسون بود. نوع پژوهش کاربردی، روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه تحقیق دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی‌ارشد مدیریت ورزشی در حال تحصیل دانشگاه‌های دولتی کشور می‌باشند که تعداد دانشجویان دکتری 100 و دانشجویان ارشد 1000 نفر برآورد شد. با استفاده از جدول مورگان 80 نفر دانشجوی دکتری و 270 نفر کارشناسی‌ارشد به‌عنوان نمونه تحقیق به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. از پرسشنامه باورهای معرفت‌شناختی شومر (1992) و پرسشنامه رفتار اطلاع‌یابی ویلسون (2000) استفاده شد. از آزمون‌های تی تک‌نمونه‌ای، پیرسون، رگرسیون خطی ساده و تی مستقل با نرم‌افزار spss20 استفاده شد. نتایج نشان داد که باورهای معرفت‌شناختی دانشجویان در سطح متوسطی قرار دارد(001/0=p، 12/96=t). اما رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان پایین‌تر از سطح متوسط بود (001/0=p، 92/69=t). همچنین نتایج نشان داد بین باروهای معرفت‌شناختی و مولفه‌های آن و رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان رابطه معنی‌داری وجود دارد(01/0=p، 45/0=r350). نتایج رگرسیون خطی ساده نشان داد که باورهای معرفت‌شناختی دانشجویان به میزان 20 درصد توانایی پیش‌بینی رفتار اطلاع‌یابی را دارد. بین رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان دکتری و کارشناسی‌ارشد اختلاف معنی‌داری وجود دارد، اما در مورد باورهای معرفت‌شناختی اختلافی وجود نداشت. با توجه به اهمیت و نقش باورهای معرفت‌شناختی در رفتار اطلاع‌یابی، استفاده از منابع اطلاعاتی و اطلاع‌یابی بدون ملاحظه باورهای معرفت‌شناختی دانشجویان نمی‌تواند به‌روشنی درک شود. این رویکرد امکان بررسی و تحلیل جامع و منطبق بر واقعیت‌های شناختی_اطلاعاتی پژوهشگران دانشگاهی را فراهم خواهد کرد؛ و درنتیجه راهگشای بهبود و توسعه نظام اطلاعاتی خواهد شد.

کلیدواژه‌ها