نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی گروه تربیت بدنی دانشکده علوم انسانی؛ دانشگاه تربیت مدرس
2 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی
چکیده
شناسایی انگیزههای گردشگران ورزشی به عنوان مفهومی اساسی در درک رفتار و روند تصمیم آنان مطرح است. بنابراین هدف از این پژوهش، تعیین روابط علی انگیزههای کششی و رانشی بر رفتار گردشگران ورزشی: نقش میانجی رضایت بود. روششناسی پژوهش حاضر از منظر هدف؛ کاربردی و از منظر روش توصیفی – همبستگی بهطور مشخص مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart PLS 3 بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر را گردشگران ورزشی استفاده کننده از ورزشهای آبی شهر رامسر بر اساس روش نمونهگیری تصادفی با در نظر گرفتن توان آماری 90/0 با استفاده از نرم افزار PASS (298) نفر را تشکیل دادند. یافتهها حکایت از اثرگذاری مثبت و معنیدار در مسیر مستقیم انگیزهها بر رضایت و رفتارآتی گردشگران ورزشی داشت. از طرفی در بررسی نقش میانجی رضایت گردشگران، نتایج حاکی از وجود روابط مثبت و معنیدار جزئی انگیزههای کششی و عدم وجود روابط معنیدار مربوط به انگیزههای رانشی در ارتباط بین انگیزهها و رفتارآتی گردشگران ورزشی داشت. با توجه به نتایج پژوهش، لزوم اندیشیدن تمهیداتی در راستای تفکیک انگیزههای گردشگران ورزشی در مراکز تفریحی ـ ورزشی به منظور جلب رضایت آنان و تأثیرگذاری مثبت بر رفتارآتی آنان به مدیران، بازاریابان مراکز خدماتی – تفریحی پیشنهاد میشود.
کلیدواژهها