نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی ، دانشگاه آزاد همدان

2 استاد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، شماره تلفن همراه: 09128504825

3 دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام

4 استادیار گروه تربیت بدنی، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی ، تدوین مدل نوآوری سازمانی بر اساس سرمایة اجتماعی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری پژوهش کلیة کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند (890 =N)؛ که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 396 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری جمع‌آوری داده‌ها شامل دو پرسشنامه نوآوری سازمانی جیمنز و همکاران (2008) و سرمایة اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) بود. روایی صوری پرسشنامه‌ها توسط 15 تن از اساتید مدیریت ورزشی تایید گردید و پایایی آن‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در یک نمونه اولیه 30 نفره برای پرسشنامه نوآوری سازمانی و سرمایة اجتماعی به ترتیب 928/0 =α و 971/0=α گزارش شد. داده‌ها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری از طریق نرم‌افزار SPSS23 و LISREL8.5 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج مدل ساختاری نوآوری سازمانی بر اساس سرمایة اجتماعی نشان داد که تمامی سوالات دارای اثر معناداری در مدل ارائه شده می‌باشند (01/0>P). شاخص‌های برازش مدل ساختاری از برازندگی مناسبی برخوردار است. همچنین سرمایة اجتماعی توانسته اثر معناداری بر نوآوری سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان داشته باشد (01/0>, P19/11=, t64/0=β). به نظر می‌رسد سرمایة اجتماعی بر فعالیت‌های نوآوری سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان تأثیر معناداری دارد. این امر می‌تواند صرف خلق ایده‌های جدید و فعالیت‌های نوآورانه در این وزارتخانه گردد.

کلیدواژه‌ها

Alshamri, A.A., Rasli, A., Alnajem, M. & Arshad, A.Sh.. An exploratory study on the relationship between organizational innovation and performance of non-profit organizations in Saudi Arabia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2014; 129, 250-256.
Guan, J., & Ma, N. Innovative capability and export performance of Chinese firms. Technovation, 2003; 23(9), 737-747.
Moradi M, Pakideh K, Abdollahiyan F. The Effect of Error Management Cluster on Organizational Innovation. Journal of Research in Organizational Culture Management, 2014; 2 (11): 87-114. [Persian[.
Karimi, F, Ahmadi Dastjerdi, S. Rajai Pour, S. Structural Model of Relationships Between Social Capital and Organizational Learning Capabilities with Employee Innovation. Journal of Productivity Management (Beyond Management), 2014; 7 (27): 153-169. [Persian[.
Chang, S.C, C.Y. Chiang, C.Y. Chu. & Y.B. Wang, The study of social capital, organizational learning, innovativeness, intellectual capital, and performance. The Journal of Human Resource and Adult learning, 2006; 2 (2):63-71.
Scott, S. G., & Bruce, R. A. Determinants of innovative behavior: A path model of individual innovation in the workplace. Academy of management journal, 1994; 37(3): 580-607.
Dehghan Najm, M. Knowledge management and its role in organizational innovation. Journal of  Automotive and related industries, 2010; 12 (2). [Persian[.
Safarzadeh H, Tadaion  A, Hor mommadi  M. The Effect of Knowledge Management Strategies on Organizational Innovation and Performance (A Case Study of North Fars Health Centers). Journal of Research, 2013, 1 (4): 76-86. [Persian[.
Kermore, R. Just thinking about human networks, social capital and innovation, Cap Gemini. New York, NY. 2001: 1-5.
Klikberg, B.. Capital Social y cultura Claves olvidadas Del desarrollo. Instituto Interamericano para el desarrollo social, 2000, 137: 156-167.
Nahapiet J, Ghoshal S. Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Acad Manage Rev, 1998: 23(2): 242–66.
Leana, C. R. & Pil, F. K. Social capital and organizational performance: evidence from urban public schools, Organization Science, 2006; 17(3): 353-366.
Ghelich  Lay  B, Hajjari  Z, Rahman  pour  L. The role of social capital in the creation of intellectual capital of the organization. Journal of Management Knowledge, 2010; 6 (75): 125-147. [Persian[.
Dakhli, M. & DeClercq, D. Human capital, social capital, and innovation: A multi-country study. Entrepreneurship and Regional Development, 2009; 16(2): 107–128.
Hamidizadeh  A, Kochak Zadeh  Z, Haj Karimi  F. Investigating the Impact of Social Capital on Organizational Innovation with Emphasis on the Mediating Role of Dual KM Strategies. Journal of Social Capital Management, 2018; 3 (2): 75-94. [Persian[.
Farid Fathi, M. Rozbehani, M. Farahmand, F. Kazem, B. (2017). Designing Relationship Model of talent management , Innovation and Knowledge sharing in Yoths and Sport Ministry. Organizational Behavior Management in Sport Studies Vol. 4, No.14, Summer 2017, Pp: 113-123 [Persian[.
Mohamadi, F. Kalateh, M. Farahani, A. Ghasemi, H (2017). To Design Relationship Model of Knowledge Management and Organizational Entrepreneurship with the Mediation of Social Capital in Ministry of Sport and Youth. 3. 2017; 4 (15) :39-53 . [Persian[.
Abdolmaleki, H, Nourizadeh, A. Investigating the role of social capital in creating intellectual capital among sports federation staff. Organizational Behavior Management in Sport Studies, 2015; 10 (20): 123-130. [Persian[.
Kittikunchotiwut, P. The Role of Social Capital on Absorptive Capacity and Organizational Innovation, Proceedings of the Second European Academic Research Conference on Global Business, Economics, Finance and Banking (EAR15Swiss Conference), 2015; ISBN: 978-1-63415-477-2 Zurich-Switzerland, Paper ID: Z547.
Camps, S. & Marques, P. Exploring how social capital facilitates innovation: The role of innovation enablers. Technological Forecasting and Social Change, 2014; 88(3): 325-348.
. Leana, C. R. & Pil, F. K. Social capital and organizational performance: evidence from urban public schools, Organization Science, 2006; 17(3): 353-366.
Jimenez- Jimenez. D et al. Fostering innovation: the role of market orientation organizational learning, European journal of innovation management, 2008; 11(3): 389-412.
Subramaniam, M. & Youndt, M. The influence of intellectual capital on the types of innovative capabilities, Academy of Management Journal, 2005; 48(3): 450-463.
Kaasa, A. Effects of different dimensions of social capital on innovative activity: Evidence from europe at the regional level, Ph.D, dissertation, university of Tartu, 2008; ISSN 1406–5967 ISBN 978–9949–11–560–0.
Wu, C.M, C.R. Ay. & B.Y.H. Lien. The role of social capital and organizational learning in promoting innovation performance, Int,J, Information Systems and Change Management, 2009; 4 (2):171-186.
Tsai, W. & Ghoshal, S. Social capital and value creation: the role of intra firm networks, Academy of Management Journal, 1998; 41(3): 464-476.
Armbruster, H. Organizational innovation: the challenge of measuring non-technical innovation in large-scale surveys, Technovation, 2008; 28(7): 644–657.
Chen, M.; Chang, Y. & Hung, S. Social capital and creativity in R&D project team, R&D Management, 2008; 38(1): 21-34.
Kohtamaki, M.; Kekale, T. & Vitala, R. Trust and innovation: from spin-off idea to stock exchange. Creativity and Innovation Management, 2004; 13(2): 75- 88.
Zheng, W. A social capital perspective of innovation from individuals to nations: where is empirical literature directing us? International Journal of Management Reviews, 2008; 10(4): 1-39.
Sherif, K.; Hoffman, J. & Thomas, B. Can technology build organizational social capital? the case of a global IT consulting firm, Information & Management, 2006; 43(1): 795–804.