محمد سیوان نوری؛ مهرداد محرم زاده؛ مجید سلیمانی
چکیده
هدف از مطالعه حاضر ارتباط بین کیفیت خدمات و نیات رفتاری با نقش میانجی ارزش درک شده و اعتماد در تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران بود. این مطالعه از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن را تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران تشکیل میدادند. با توجه به اینکه حجم جامعه آماری نامحدود بود از نمونهگیری تصادفی طبقهبندی استفاده شد و در مجموع 944 ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر ارتباط بین کیفیت خدمات و نیات رفتاری با نقش میانجی ارزش درک شده و اعتماد در تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران بود. این مطالعه از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن را تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران تشکیل میدادند. با توجه به اینکه حجم جامعه آماری نامحدود بود از نمونهگیری تصادفی طبقهبندی استفاده شد و در مجموع 944 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در رابطه با متغیرهای تحقیق نظرسنجی شد. دادههای حاصله توسط آزمون مدل سازی معادله ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد (i) کیفیت خدمات، ارزش درک شده و اعتماد اثر مستقیم و مثبتی بر روی نیت رفتاری دارند، (ii) کیفیت خدمات اثر مستقیم و مثبتی بر روی اعتماد و ارزش درک شده دارد، (iii) ارزش درک شده اثر مستقیم و مثبتی بر روی اعتماد دارد و در نهایت (iv) اثر کیفیت خدمات بر نیات رفتاری تماشاگران به واسطه ارزش درک شده و اعتماد مستقیم و مثبت بود. این مطالعه به درک بهتر تأثیر نسبی کیفیت خدمات، ارزش درک شده و اعتماد بر نیات رفتاری تماشاگران کمک میکند. علاوه براین، این مطالعه بینش مربوط به تحقیقات علمی قبلی در زمینه متغیرهای مذکور را بهم مرتبط میسازد.
قاسم مهرابی؛ سید نصرالله سجادی؛ مجید جلالی فراهانی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین شاخصهای ارزیابی رفتار مدیران برای حکمرانی خوب در فدراسیونهای ورزشی انجام گرفت. فرایند انجام پژوهش در دو مرحله کمی و کیفی صورت گرفت و از رویه کورس برای ساخت پرسشنامه و شناسایی شاخصها استفاده شد. در مرحله اول، شناسایی شاخصهای حکمرانی خوب از طریق بررسی ادبیات و پیشینه پژوهش، مصاحبه با 29 ارزیابان مستقل ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین شاخصهای ارزیابی رفتار مدیران برای حکمرانی خوب در فدراسیونهای ورزشی انجام گرفت. فرایند انجام پژوهش در دو مرحله کمی و کیفی صورت گرفت و از رویه کورس برای ساخت پرسشنامه و شناسایی شاخصها استفاده شد. در مرحله اول، شناسایی شاخصهای حکمرانی خوب از طریق بررسی ادبیات و پیشینه پژوهش، مصاحبه با 29 ارزیابان مستقل انجام گرفت که 114 شاخص شناسایی شد. در مرحله بعد، 11 تن از ارزیابان خبره در خصوص روایی محتوایی شاخصها با فرمهای CVR و CVI اظهار نظر کردند و 9 شاخص در این مرحله حذف شد. پایایی پرسشنامه نهایی به روش پایایی اشتراکی تأیید و در اختیار 305 نفر ارزیاب گروهی از ذینفعان 8 فدراسیون منتخب قرار گرفت. از نرمافزار اس پی اس اس نسخه 23 و اسمارت پی ال اس نسخه 3 برای تحلیل داده ها استفاده شد. بر اساس یافتههای تحقیق، شاخصهای استخراج شده در 8 بعد شفافیت و پاسخگویی، مشارکتجویی، قانونمداری، مسئولیتپذیری، مبارزه با فساد، رعایت موازین اخلاقی، نظارت و کنترل، اثربخشی قرار گرفتند که توانستند 773/0درصد رفتار مدیران برای حکمرانی در فدراسیونهای ورزشی را پیشبینی کنند. میزان اهمیت ابعاد از دیدگاه آزمودنیها نشان داد، بعد شفافیت و پاسخگویی بااهمیتترین بعد (886/4β=) و بعد موازین اخلاقی کماهمیتترین (966/2β=) در تبیین مفهوم حکمرانی خوب در فدراسیونهای ورزشی بود.
علی بنسبردی؛ محسن اسماعیلی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر رهبری تحول گرا بر بهره وری نیروی انسانی با توجه به نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی در وزارت ورزش و جوانان انجام گرفت. نمونه ی آماری پژوهش حاضر را 308 نفر از مدیران و کارشناسان ستادی وزارت ورزش و جوانان تشکیل می دهند. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی بوده و برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه بهره ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر رهبری تحول گرا بر بهره وری نیروی انسانی با توجه به نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی در وزارت ورزش و جوانان انجام گرفت. نمونه ی آماری پژوهش حاضر را 308 نفر از مدیران و کارشناسان ستادی وزارت ورزش و جوانان تشکیل می دهند. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی بوده و برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه بهره وری نیروی انسانی هرسی و گلد اسمیت (1980)، رهبری تحول گرا باس (2003) و پرسش نامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) استفاده شد که روایی و پایایی آن ها مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی و آزمون فرضیه ها از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رهبری تحول گرا بر توانمندسازی روانشناختی و بهره وری نیروی انسانی اثر مثبت دارد. همچنین توانمندسازی روانشناختی بر بهره وری نیروی انسانی اثر مثبت داشته و در رابطه بین رهبری تحول گرا و بهره وری نیروی انسانی نقش میانجی جزئی دارد. بنابراین رهبری تحول گرا و توانمندسازی روانشناختی و ابعاد آن ها می توانند عوامل موثری در جهت بهبود بهره وری نیروی انسانی باشند.
فاتح فرازیانی
چکیده
هدف از این پژوهش تدوین مدل تورش های رفتاری سرمایه گذاران در ورزش استان کرمانشاه بود. جامعه آماری این تحقیق شامل متخصصین مدیریت ورزشی، اقتصاد و بازاریابی، سرمایه گذاران بخش خصوصی، مدیران باشگاه ها و هیئت های ورزشی بودند. نمونه گیری بصورت نمونه گیری در دسترس انجام پذیرفت. حجم جامعه نامحدود بود و تعداد 160 نفر نمونه آماری تحقیق ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تدوین مدل تورش های رفتاری سرمایه گذاران در ورزش استان کرمانشاه بود. جامعه آماری این تحقیق شامل متخصصین مدیریت ورزشی، اقتصاد و بازاریابی، سرمایه گذاران بخش خصوصی، مدیران باشگاه ها و هیئت های ورزشی بودند. نمونه گیری بصورت نمونه گیری در دسترس انجام پذیرفت. حجم جامعه نامحدود بود و تعداد 160 نفر نمونه آماری تحقیق را تشکیل دادند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته تورش های رفتاری سرمایه گذاران بود، روایی پرسشنامه به تایید متخصصین ورزشی و اقتصاد رسید. پایای پرسشنامه در یک آزمون مقدماتی 81/0 گزارش شد. برای تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی ازجمله K_S، تحلیل عاملی تائیدی و تحلیل مسیر با کمک دو نرمافزار SPSS 22 و Smart pls. 3 استفاده شد. درنهایت الگوها، بهوسیله فن الگو سازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت تا میزان تأثیر و ارتباط هریک از عوامل تعیین گردد. یافتههای پژوهش حاکی از این بود که دادههای این پژوهش با ساختار عاملی و زیربنای نظری تحقیق در مدلهای تدوینشده برازش مناسبی دارد. اولویتبندی عوامل بر اساس توانایی تبیین متغیر تورش های رفتاری سرمایه گذاران بدین ترتیب بود. تورش های اقتصادی 78/0، تورش های شناختی 74/0، تورش های مکاشفه ای 49/0، تورش های ترجیحی 48/0، تورش های عاطفی 38/0. در اولویت قرار گرفتن مسائل اقتصادی حاکی از تاثیر بالای منافع اقتصادی در تصمیم گیری و سوگیری سرمایه گذاران برای حضور در عرصه ورزش می باشد.
مرتضی حیدری؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ نصراله عرفانی؛ مجید سلیمانی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی ، تدوین مدل نوآوری سازمانی بر اساس سرمایة اجتماعی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری پژوهش کلیة کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند (890 =N)؛ که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 396 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری جمعآوری دادهها شامل ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی ، تدوین مدل نوآوری سازمانی بر اساس سرمایة اجتماعی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری پژوهش کلیة کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند (890 =N)؛ که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 396 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری جمعآوری دادهها شامل دو پرسشنامه نوآوری سازمانی جیمنز و همکاران (2008) و سرمایة اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) بود. روایی صوری پرسشنامهها توسط 15 تن از اساتید مدیریت ورزشی تایید گردید و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در یک نمونه اولیه 30 نفره برای پرسشنامه نوآوری سازمانی و سرمایة اجتماعی به ترتیب 928/0 =α و 971/0=α گزارش شد. دادهها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری از طریق نرمافزار SPSS23 و LISREL8.5 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج مدل ساختاری نوآوری سازمانی بر اساس سرمایة اجتماعی نشان داد که تمامی سوالات دارای اثر معناداری در مدل ارائه شده میباشند (01/0>P). شاخصهای برازش مدل ساختاری از برازندگی مناسبی برخوردار است. همچنین سرمایة اجتماعی توانسته اثر معناداری بر نوآوری سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان داشته باشد (01/0>, P19/11=, t64/0=β). به نظر میرسد سرمایة اجتماعی بر فعالیتهای نوآوری سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان تأثیر معناداری دارد. این امر میتواند صرف خلق ایدههای جدید و فعالیتهای نوآورانه در این وزارتخانه گردد.
ناصر بای؛ زهرا حاجی انزهایی؛ اکرم اصفهانینیا
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثر مسئولیت اجتماعی و جو اخلاقی سازمان بر درگیر شدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود. تحقیق حاضر، توصیفی– پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان به تعداد 220 نفر بود که کل جامعه به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب گردید. برای جمعآوری دادههای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثر مسئولیت اجتماعی و جو اخلاقی سازمان بر درگیر شدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود. تحقیق حاضر، توصیفی– پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان به تعداد 220 نفر بود که کل جامعه به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب گردید. برای جمعآوری دادههای تحقیق، از پرسشنامههای مسئولیت اجتماعی لچوگا (2012)، جو اخلاقی آرنائود و همکاران (2002) و درگیر شدن در شغل اسکس (2006) استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامهها به ترتیب 89/0، 81/0 و 85/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها و شناسایی اثرات متغیرهای تحقیق، مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار پیالاس استفاده شد. نتایج نشان داد که تعهد به کارکنان اثر معنیداری بر درگیر شدن در شغل کارکنان ندارد. اثر تعهد به جامعه بر درگیر شدن شغلی کارکنان مثبت و معنیدار بود. همچنین اثر مثبت تعهد به مشتریان بر درگیر شدن در شغل کارکنان تأیید گردید. در نهایت یافتههای پژوهش نشان داد که جو اخلاقی سازمان اثری مثبت و معنیدار بر درگیر شدن در شغل کارکنان دارد. با توجه به نتایج تحقیق میتوان چنین نتیجهگیری کرد که توسعه مسئولیت اجتماعی و ایجاد جو اخلاقی مثبت در ادارات ورزش و جوانان میتواند میتواند موجب افزایش درگیر شدن کارکنان در شغل گردد.
ســارا کاظمی؛ بهرام یوسفی؛ سعید صادقی بروجردی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی اثر کیفیت زندگی کاری بر فلات شغلی و بی تفاوتی سازمانی کارکنان کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران بود.. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، تمام کارمندان اداری کمیته ملی المپیک (88N=) بودند و نمونه به صورت کل شمار در نظر گرفته شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه های استاندارد کیفیت زندگی ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی اثر کیفیت زندگی کاری بر فلات شغلی و بی تفاوتی سازمانی کارکنان کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران بود.. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، تمام کارمندان اداری کمیته ملی المپیک (88N=) بودند و نمونه به صورت کل شمار در نظر گرفته شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه های استاندارد کیفیت زندگی کاری والتون (1973)، بی تفاوتی سازمانی دانایی فرد و همکاران (1385) و پرسشنامه فلات شغلی دونالد آلفرد (2008) بود که پایایی آن ها به ترتیب 87/0، 93/0 و 75/0 تعیین شد. برای روایی صوری و محتوایی از نظر خبرگان و برای روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. برای تحلیل داده ها و برازش مدل از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS Smart استفاده شد.. یافته ها نشان داد، کیفیت زندگی بر دو متغیر فلات شغلی و بی تفاوتی سازمانی کارکنان تأثیر منفی و معکوسی دارد همچنین فلات شغلی بر بی تفاوتی سازمانی تأثیر مثبت و مستقیمی دارد. در خصوص نقش میانجگری فلات شغلی بین دو متغیر کیفیت زندگی و بی تفاوتی سازمانی با توجه به معنادار بودن مسیرها می توان فلات شغلی را یک متغیر میانجی جزئی بین دو متغیر نامید. همچنین شاخص برازش مدل تدوین شده 740/0=GOF گزارش شد و مدل به عنوان مدلی قوی برازش گردید. با توجه به نتایج پیشنهاد می شود که سازمان ها از طریق بهبود برنامه های کیفیت زندگی کاری، شرایط را برای کاهش بی تفاوتی و فلات شغلی کارکنان در سازمان فراهم کنند.
مرتضی بابائی دهکردی؛ نجف آقایی؛ رضا صابونچی
چکیده
هدف از این تحقیق تاثیر کیفیت خدمات ادراک شده بر رفتار شهروندی مشتریان باشگاه های ورزشی شهر اصفهان با نفش میانجی تعهد مشتری بود. روش پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل همه مشتریان باشگاه های ورزشی شهر اصفهان می باشد. نمونه اماری 390 نفر بر اساس جدول مورگان براورد شد. ابزار استفاده شده در ...
بیشتر
هدف از این تحقیق تاثیر کیفیت خدمات ادراک شده بر رفتار شهروندی مشتریان باشگاه های ورزشی شهر اصفهان با نفش میانجی تعهد مشتری بود. روش پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل همه مشتریان باشگاه های ورزشی شهر اصفهان می باشد. نمونه اماری 390 نفر بر اساس جدول مورگان براورد شد. ابزار استفاده شده در پژوهش حاضر پرسشنامه سنجش کیفیت ادراک شده خدمات سروکوال که توسط پاراسورامان و همکارانش (1988)و پرسشنامه رفتار شهروندی مشتری گروت ( (2005و پرسشنامه سنجش تعهد مشتری بیتسون و همکاران (2006) برای ارزیابی متغیرهای تحقیق بود که روایی صوری و محتوایی هر یک از پرسشنامه ها به تأیید 15 تن از اساتید مدیریت ورزشی در حوزه ی رفتار سازمانی رسید. برای تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش از روش ضریب همبستگی و روش بوت استراپ و معادلات ساختاری و نرم افزارهای pls, Spss استفاده شد. نتایج نقش تعهد مشتریان باشگاههای ورزشی شهر اصفهان به عنوان نقش میانجی جزئی مورد تأیید قرار گرفت.
عنایت الله یزدان پناه؛ داریوش معرفت؛ فرناز فرهمند
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه هوش سیاسی و هوش کلامی با سبک رهبری تحولی مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان انجام گرفت. پژوهش حاضر از لحاظ نحوه گردآوری دادهها و روابط بین متغیرها از دسته پژوهشهای توصیفی – همبستگی بوده و از لحاظ اهداف پژوهش از نوع کاربردی میباشد که به روش میدانی به اجرا درآمد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه هوش سیاسی و هوش کلامی با سبک رهبری تحولی مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان انجام گرفت. پژوهش حاضر از لحاظ نحوه گردآوری دادهها و روابط بین متغیرها از دسته پژوهشهای توصیفی – همبستگی بوده و از لحاظ اهداف پژوهش از نوع کاربردی میباشد که به روش میدانی به اجرا درآمد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان و مدیران وزارت ورزش و جوانان بود (700= N)، که 60 نفر از مدیران به صورت کل شمار و 200 نفر از کارمندان به روش تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند (260=n). در این تحقیق از سه پرسشنامه استاندارد هوش کلامی ، هوش سیاسی و سبک رهبری تحولی استفاده شد. به منظور بررسی اطلاعات از آزمونهای کلموگروفاسمیرنف، همبستگی پیرسون و رگرسیون با استفاده از نرم افزار spss 20 استفاده شد. نتایج نشان داد که هوش سیاسی و هوش کلامی نمونههای تحقیق در سطح مطلوبی قرار دارد. همچنین نتایج نشان داد بین هوش سیاسی و سبک رهبری تحولی (001/0= p،52/0 r269=) و همچنین بین هوش کلامی و سبک رهبری تحولی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (001/0= p،65/0 r269=). در نهایت اینکه نتایج نشان داد هوش کلامی و هوش سیاسی پیشبینی کنندههای خوبی برای رسبک هبری تحولی هستند.
سمیرا دارابی؛ شیرین زردشتیان
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی بر عملکرد سازمانی، با تاکید بر نقش میانجی خوشنامی بر کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب ایران میباشد. این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی - همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق را کلیهی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب ایران به تعداد ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی بر عملکرد سازمانی، با تاکید بر نقش میانجی خوشنامی بر کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب ایران میباشد. این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی - همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق را کلیهی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب ایران به تعداد 600 نفر تشکیل داده که برای نمونهگیری از روش نمونهگیری طبقهای نامتناسب و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده گردید و در نهایت220 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. در این تحقیق از سه پرسشنامهی استاندارد مسئولیت اجتماعی،عملکرد سازمانی پاترسون و ضریب خوشنامی سازمان به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری به وسیله نرم افزار لیزرل استفاده گردید. نتایج نشان داد که مسئولیت اجتماعی بر علمکرد با ضریب استاندارد 20/0 اثر مثبت و مستقیم و معنیداری دارد. همچنین مسئولیت اجتماعی بر خوشنامی نیز با ضریب اثر 58/0 اثر مستقیم مثبت و معنیداری دارد و خوشنامی بر عملکرد با ضریب اثر 30/0 اثر مستقیم مثبت و معنیداری دارد و در نهایت مسئولیت اجتماعی بر عملکرد با نقش میانجی خوشنامی با ضریب اثر 17/0 اثر غیر مستقیم و معنی داری دارد. بنابراین به ادارات مذکور توصیه میشود که کارکنان را با برنامه متنوع به سمت داشتن مسئولیت پذیری سوق دهند و زمینهی ایجاد خوشنامی را در سازمان فراهم نمایند و بدین شکل عملکرد سازمانی را بالا ببرند.