شهرام نظری؛ حیدر حسینی؛ بهناز مرادعلیزاده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط یادگیری سازمانی و مدیریت دانش با چابکی سازمانی در هیئت های ورزشی استان آذربایجان غربی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 600 نفر از مدیران و کارکنان هیئت های ورزشی استان آذربایجان غربی بود که بر اساس جدول مورگان 234 نفر به طور تصادفی طبقه ای برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های یادگیری سازمانی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط یادگیری سازمانی و مدیریت دانش با چابکی سازمانی در هیئت های ورزشی استان آذربایجان غربی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 600 نفر از مدیران و کارکنان هیئت های ورزشی استان آذربایجان غربی بود که بر اساس جدول مورگان 234 نفر به طور تصادفی طبقه ای برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های یادگیری سازمانی گومز و همکاران 2005، مدیریت دانش لاوسون 2003 و چابکی سازمانی حسن جرفی 1392 استفاده شد. روایی هر سه پرسشنامه به تأیید 15 تن از متخصصان رسید و پایایی با آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0 ، 84/0 و 92/0 محاسبه شد. به منظور تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله میانگین، انحراف معیار، کلموگروف- اسمیرنوف، رگرسیون تک متغیری با کمک نرم افزارSPSS20 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که ارتباط مثبت معناداری بین یادگیری سازمانی و مدیریت دانش با چابکی سازمانی وجود دارد.. همچنین یادگیری سازمانی و مدیریت دانش هیئت های ورزشی استان آذربایجان غربی قابلیت پیش بینی 67 درصد چابکی سازمانی هیئت های ورزشی استان آذربایجان غربی را دارند.
لقمان کشاورز
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل عوامل مؤثر بر رفتار و آمادگی مدیران برای مقابله با حملات گروههای تروریستی در رویدادهای ورزشی بود. جامعه آماری پژوهش اعضای هیات علمی دانشکدههای تربیتبدنی رشته مدیریت ورزشی، مدیران اماکن ورزشی بزرگ، متوسط و کوچک در سطح کشور و متخصصین نیروهای انتظامی و امنیتی کشور به تعداد نامحدود بود که بر مبنای فرمول ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل عوامل مؤثر بر رفتار و آمادگی مدیران برای مقابله با حملات گروههای تروریستی در رویدادهای ورزشی بود. جامعه آماری پژوهش اعضای هیات علمی دانشکدههای تربیتبدنی رشته مدیریت ورزشی، مدیران اماکن ورزشی بزرگ، متوسط و کوچک در سطح کشور و متخصصین نیروهای انتظامی و امنیتی کشور به تعداد نامحدود بود که بر مبنای فرمول کوکران 384 نفر برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن به تایید 20 تن از متخصصین رسید و روایی سازه آن با تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی و تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ 79/0 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی ازجمله کلموگروف اسمیرنف، بارتلت، KMO، تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی با چرخش واریمکس و با استفاده از دو نرم افزار SPSS و AMOS استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد 8 عامل اطلاعاتی، امنیتی، آمادگی، هماهنگی، فناوری، مدیریتی، آموزشی و حقوق شهروندی در مدل عوامل مؤثر بر رفتار مدیران برای مقابله با حملات گروههای تروریستی در رویدادهای ورزشی ایران تأثیرگذار هستند. همچنین مدل به دست آمده از برازش مطلوب برخوردار است.
اسفندیار محمدی؛ همت الله بسطامی؛ هادی مفتاحی؛ زهرا رضایی؛ میلاد احمدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مطالعه و بررسی تاثیر معنویت سازمانی بر بهبود عملکرد شغلی با نقش میانجی رهبری اخلاق مدار در میان کارکنان اداره ورزش و جوانان استان ایلام انجام پذیرفته است. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان اداره ورزش و جوانان استان ایلام که تعداد آنها 302 نفر است و حجم نمونه با توجه به جدول مورگان 168 نفر بدست آمده است و این تعداد پرسشنامه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مطالعه و بررسی تاثیر معنویت سازمانی بر بهبود عملکرد شغلی با نقش میانجی رهبری اخلاق مدار در میان کارکنان اداره ورزش و جوانان استان ایلام انجام پذیرفته است. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان اداره ورزش و جوانان استان ایلام که تعداد آنها 302 نفر است و حجم نمونه با توجه به جدول مورگان 168 نفر بدست آمده است و این تعداد پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفته است.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد معنویت سازمانی میلیمان و همکاران (2003)؛ عملکرد شغلی گودمن و سویانتک ( 1999) و رهبری اخلاق مدار دی هاق و دن هارتوگ (2008)استفاده شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، از نوع توصیفی- پیمایشی است. مدل مورد مطالعه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل مورد بررسی قرار گرفته است.نتایج پژوهش نشان میدهد که معنویت سازمانی تاثیر مثبت معناداری بر عملکرد شغلی دارد، این در حالی است که رهبری اخلاق مدار در رابطه فوق نقش میانجی دارد.
حمید رضا میرصفیان؛ مسعود فریدونی؛ معصومه کلاته سیفری
چکیده
هدف از پژوهش ، ارائه مدلی از اثر کیفیت تعاملات سازمانی و پذیرش اجتماعی بر وفاداری داوطلبان ورزشی در ادارات تربیت بدنی دانشگاههای آموزش عالی کشور بود. این پژوهش توصیفی - علّی است که مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری میباشد که به صورت میدانی انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش، دانشجویان داوطلب ورزشی بودند که حداقل دو نیمسال با ...
بیشتر
هدف از پژوهش ، ارائه مدلی از اثر کیفیت تعاملات سازمانی و پذیرش اجتماعی بر وفاداری داوطلبان ورزشی در ادارات تربیت بدنی دانشگاههای آموزش عالی کشور بود. این پژوهش توصیفی - علّی است که مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری میباشد که به صورت میدانی انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش، دانشجویان داوطلب ورزشی بودند که حداقل دو نیمسال با اداره تربیت بدنی دانشگاه خود همکاری داشتهاند. طبق آمار اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این تعداد ، ده هزار نفر برآورد شد. از حیث دسترسی، داوطلبان 18 دانشگاه منتخب در این پژوهش حضور داشتند . با توجه به جدول مورگان، تعداد 384 پرسشنامه سالم به صورت نمونهگیری در دسترس جمع آوری شد . بر اساس مطالعه ادبیات نظری و تحقیقات اخیر، ابزار تحقیق در قالب پرسشنامه طراحی شد. جهت روایی ظاهری و محتوایی، پرسشنامه طراحی شده توسط نه نفر از متخصصان مدیریت ورزشی تأیید شد. روایی سازه با تحلیل عاملی اکتشافی توسط نرم افزار SPSS ورژن21 انجام گرفت. ضریب آلفای کرونباخ برای متغیر وفاداری داوطلبان، کیفیت تعاملات سازمانی و پذیرش اجتماعی به ترتیب 83/0، 82/0 و 71/0بدست آمد. نتایج حاصل از اجرای مدل در نرم افزار ایموس نشان داد ضریب تأثیر دو متغیر کیفیت تعاملات سازمانی و پذیرش اجتماعی بر وفاداری داوطلبان به ترتیب64/0 و 69/0 بود. درک، شناخت ، آموزش، پشتیبانی داوطلبان و تشکیل شبکههای سازمانی میتواند باعث دلگرمی و وفاداری آنان به ورزش دانشگاهها گردد .
حبیب هنری
چکیده
هدف تحقیق حاضر، طراحی مدل صلاحیتها و ویژگیهای حرفهای معلمین تربیت بدنی و ورزش بود. روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری را کلیه معلمان تربیت بدنی و ورزش شهر تهران تشکیل دادند. جامعه آماری، کلیه دبیران تربیت بدنی و ورزش زن و مرد شهر تهران بودند که براساس برآوردهای صورت گرفته 650 نفر در نظر گرفته ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، طراحی مدل صلاحیتها و ویژگیهای حرفهای معلمین تربیت بدنی و ورزش بود. روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری را کلیه معلمان تربیت بدنی و ورزش شهر تهران تشکیل دادند. جامعه آماری، کلیه دبیران تربیت بدنی و ورزش زن و مرد شهر تهران بودند که براساس برآوردهای صورت گرفته 650 نفر در نظر گرفته شد که با توجه جدول آماری (مورگان) نمونه آماری 242 نفر تعیین گردید. برای انتخاب نمونه به صورت نمونه گیری خوشه ای ـ تصادفی عمل شد. ابزار گردآوری دادههای صلاحیتهای حرفهای معلمین تربیت بدنی پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی صوری و محتوایی آن در پژوهش حاضر توسط متخصصین و اساتید دانشگاهی در حوزه آموزش و پرورش مورد بررسی و تأیید و همچنین روایی سازه ابزار با استفاده از نرمافزار آموس و پایایی ابزار (همسانی درونی) نیز جهت کل پرسشنامه مؤلفههای آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 88/0 =α به دست آمد. در بخش دوم آمار استنباطی از t تک نمونه، تحلیل عاملی تاییدی و مدل ساختاری استفاده شد. نتایج مدل پژوهش نشان داد که مولفههای صلاحیتهای آموزشی و توسعه حرفهای بیشترین بار عاملی و همچینین مولفه صلاحیت فناوری کمترین میزان بار عاملی را به خود اختصاص دادند. بنابراین حفظ رفتارهای مثبت معلمان نسبت به دانش آموزان و والدین باید مورد توجه و استفاده از فناوریهای نوین در آموزش تقویت شود.
اسدالله نظریان سامانی؛ احمدرضا عسکری
چکیده
هدف کلی از این پژوهش طراحی رابطه میان هوش سازمانی و دوسوتوانی کارکنان با نقش میانجی فرایند مدیریت دانش در اداره کل ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت از نوع همبستگی و به لحاظ روش جمع آوری پیمایشی است. جامعه ی آماری این تحقیق کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری ...
بیشتر
هدف کلی از این پژوهش طراحی رابطه میان هوش سازمانی و دوسوتوانی کارکنان با نقش میانجی فرایند مدیریت دانش در اداره کل ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت از نوع همبستگی و به لحاظ روش جمع آوری پیمایشی است. جامعه ی آماری این تحقیق کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری شامل 108 نفر می باشد. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان به تعداد 83 نفر به صورت تصادفی ساده از بین جامعه آماری مورد نظر انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش حاضر شامل پرسشنامه دوسوتوانی توسط جانسن (2005) ، پرسشنامه مدیریت دانش توسط نوناکا و تاکوچی (1995) و پرسشنامه هوش سازمانی آلبرخت (2003) می باشد. در یک مطالعه مقدماتی پایایی پرسشنامه ها از طریق آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 72/0 ، 83/0 و 89/0 بدست آمد. تجزیه و تحلیل آمار توصیفی توسط نرم افزار Spss19 و جهت مدل سازی متغیرهای پژوهش و تجزیه و تحلیل فرضیات پژوهش از نرم افزار Smart PLS3 استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد هوش سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر دوسوتوانی داشته و مدیریت دانش به عنوان متغیر میانجی در رابطه با هوش سازمانی و دوسوتوانی عمل می کند. این یافته به آن معناست که تأکید بر هوش سازمانی و فرایند مدیریت دانش و رعایت آن از سوی سازمان ها می تواند منجر به ایجاد دوسوتوانی در کارکنان سازمان گردد.
احلام حیدری آل کثیر؛ امین خطیبی؛ صدیقه حیدری نژاد
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر رفتار مربیان بر خودکارآمدی و منش ورزشی ورزشکاران زن رشتة کبدی بود. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیة بازیکنان حاضر در دور نیمه نهایی لیگ برتر کبدی بانوان در سال 1396 بود و برای نمونهگیری از روش کل شمار استفاده شد. ابزار پژوهش پرسشنامه بود که پس از تائید روایی و پایایی در بین نمونة آماری توزیع شد. برای تحلیل دادهها ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر رفتار مربیان بر خودکارآمدی و منش ورزشی ورزشکاران زن رشتة کبدی بود. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیة بازیکنان حاضر در دور نیمه نهایی لیگ برتر کبدی بانوان در سال 1396 بود و برای نمونهگیری از روش کل شمار استفاده شد. ابزار پژوهش پرسشنامه بود که پس از تائید روایی و پایایی در بین نمونة آماری توزیع شد. برای تحلیل دادهها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی، تحلیل واریانس یک راهه و ازمون تعقیبی ال.اس. دی استفاده شد. نتایچ تحلیل رگرسیونی نشان داد رفتارهای مثبت مربیان موجب افزایش خودکارآمدی و منش ورزشی ورزشکاران میشود و رفتارهای منفی مربیان موجب کاهش خودکارآمدی و منش ورزشی ورزشکاران میشود. همچنین خودکارآمدی نیز تاثیر مثبت و معناداری بر منش ورزشی داشت. براساس یافته های این پژوهش پیشنهاد میشود مربیان با رفتارهایی که از دیدگاه ورزشکاران، رفتارهای مثبت و یا منفی تلقی می شوند، آشنا شده و از تاثیر رفتار خود بر عملکرد ورزشکاران مطلع شوند و همانطورکه ورزشکاران را برای مسابقات آماده می کنند، خود نیز با آمادگی در رقابتها حاضر شوند.
شهریار عباسیان؛ بهرام یوسفی؛ شیرین زردشتیان؛ حسین عیدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی و ارزیابی تاثیر چابکی سازمانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری در میان کارکنان ادارات ورزش و جوانان استانهای غرب کشور با ارایه یک مدل انجام گرفته است. روش تحقیق، توصیفی و همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی کارکنان ادارات ورزش و جوانان (کرمانشاه، کردستان، همدان، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی و ارزیابی تاثیر چابکی سازمانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری در میان کارکنان ادارات ورزش و جوانان استانهای غرب کشور با ارایه یک مدل انجام گرفته است. روش تحقیق، توصیفی و همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی کارکنان ادارات ورزش و جوانان (کرمانشاه، کردستان، همدان، لرستان و ایلام) تشکیل دادند ( 453 نفر) که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 284 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه استاندارد سرمایه فکری بونتیس (1996)، چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (2001) و عملکرد سازمانی یانگ و همکاران (2004) استفاده شد. روایی پرسشنامهها توسط اساتید مدیریت ورزشی تأیید گردید و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تایید شد. یافتهها نشان داد چابکی سازمانی تاثیر مثبت و معنادار 59 درصدی بر عملکرد سازمانی داشت. سرمایه فکری نیز به عنوان متغیر میانجی تاثیر 45 درصدی بر عملکرد داشت و میزان اثر چابکی سازمانی بر سرمایه فکری هم 71 درصد گزارش گردید که بیشترین میزان اثر را در مدل پژوهش داشت. همچنین شاخصهای مدل پژوهش نیز از برازش مناسب برخوردار بود و مدل پژوهش تایید را کرد. این یافتهها بیان کننده این موضوع است که در ادارات ورزش و جوانان، مدیران ارشد میتوانند با فراهم آوردن بسترهای لازم برای جریان چابکسازی و سرمایه فکری، عملکرد بهتری در سطح سازمانی به دست آورند.
زهرا فیض
چکیده
در عصر حاضر، ورزش یکی از مهمترین راههای مؤثر تربیتی و اخلاقی و یک فعالیت سالم در بین جوانان است که به طور قابل ملاحظه ای گسترش یافته است. صحنه های رقابت های ورزشی هر چند بر اساس مقررات و ضوابط فنی حاکم بر ورزش اداره می شود اما گاهی خطاهایی به جهت عدم رعایت اخلاق و احساس شکست بازیکنان و تغییر روش مبارزه ، سبب آسیب دیدن ورزشکاران می گردد، ...
بیشتر
در عصر حاضر، ورزش یکی از مهمترین راههای مؤثر تربیتی و اخلاقی و یک فعالیت سالم در بین جوانان است که به طور قابل ملاحظه ای گسترش یافته است. صحنه های رقابت های ورزشی هر چند بر اساس مقررات و ضوابط فنی حاکم بر ورزش اداره می شود اما گاهی خطاهایی به جهت عدم رعایت اخلاق و احساس شکست بازیکنان و تغییر روش مبارزه ، سبب آسیب دیدن ورزشکاران می گردد، اگر چه نظریاتی وجود دارد مبنی بر این که ورزشکاران به پذیرش آسیب ها رضایت داده اند، اما در برخی موارد آسیب ها به قطع نخاع یا حتی مرگ ورزشکار منجر شده است، فقه اسلامی کار شخص صدمه زننده را به جهت وجود عنصر تقصیر و ایجاد ضرر، دارای ضمان و مسئولیت مدنی دانسته و خواستار جبران خسارت وارده بر ورزشکار آسیب دیده شده است. با توجه به جایگاهی که فقه اسلامی در ترویج اخلاقیات و حتی تأثیرات قابل توجه در موقعیت و کامیابی ورزشی دارد نهادینه سازی شاخص های اخلاقی بر گرفته از فقه اسلامی به عنوان راهبرد ارتقاء سطح اخلاق ورزشی حائز اهمیت است.
اکبر فریدفتحی؛ زهرا رضایی؛ ماه زری حقیقت؛ معصومه بهمن زاده
چکیده
هدف از این تحقیق تاثیر هوش استراتژیک بر ظرفیت تغییر سازمانی با نقش نقش تعدیل گر محیط حقوقی در سازمانهای ورزشی بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی بود که به روش میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه مدیران عالی و ستادی وزارت ورزش و جوانان، مدیران کل ادارات ورزش و جوانان استان ها، روسای فدراسیون های ورزشی به تعداد 150 نفر تشکیل میدادند. ...
بیشتر
هدف از این تحقیق تاثیر هوش استراتژیک بر ظرفیت تغییر سازمانی با نقش نقش تعدیل گر محیط حقوقی در سازمانهای ورزشی بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی بود که به روش میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه مدیران عالی و ستادی وزارت ورزش و جوانان، مدیران کل ادارات ورزش و جوانان استان ها، روسای فدراسیون های ورزشی به تعداد 150 نفر تشکیل میدادند. با توجه به محدود بودن جامعه، از روش نمونهگیری کل شمار برای نمونه گیری استفاده شده و 116 پرسشنامه جمع آوری گردید. ابزار تحقیق سه پرسشنامه استاندارد محیط حقوقی نیک نژاد (1395)، پرسشنامه هوش استراتژیک هنری (1396) و پرسشنامه ظرفیت تغییر سازمانی جاج (2009) بود که پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. برای توصیف دادهها از میانگین، انحراف معیار، درصد، فراوانی و جداول از طریق نرم افزار Spss V23 و برای استنباط آماری دادهها از طریق مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار IBM Amos 23 در دو بخش مدل اندازه گیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که هوش استراتژیک بر ظرفیت تغییر سازمانی در سازمان های ورزشی تاثیر معنی داری دارد (01/0=p). نقش تعدیل گر محیط حقوقی در تاثیر هوش استراتژیک بر ظرفیت تغییر سازمانی نیز معنی دار بوده و همچنین مدل حاصل از محیط حقوقی، تاثیر استراتژیک و ظرفیت تغییر سازمانی از برازش کافی برخوردار بود. توجه به هوش استراتژیک مدیران و آماده سازی محیط حقوقی مناسب ظرفیت تغییر سازمانی را افزایش خواهد داد.