نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مربی علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، گرمسار، ایران

چکیده

هدف از انجام این مطالعه مدلسازی ارتباط هوش سازمانی با نوآوری در فدراسیون والیبال با درنظر گرفتن فرهنگ سازمانی بعنوان متغیر میانجی است. روش انجام این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و از نظر ماهیت، از نوع توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران و کارکنان تمام وقت فدراسیون والیبال کشور می دهد که شامل 92 نفر است و با توجه به محدودیت جامعه، تعیین نمونه بر اساس روش تمام شماری استفاده شده است. با این وجود تنها 72 نفر پرسشنامه‌ها را تکمیل نموده‌اند. ابزار گردآوری شامل پرسشنامه‌های استاندارد هوش سازمانی کارل آلبرخت، پرسشنامه فرهنگ سازمانی هافستد برگرفته از کتاب مقیمی (1388) و پرسشنامه محقق ساخته نوآوری و ترکیبی از پرسشنامه های جیمنز-جیمنز و دیگران (2008)، پنیادز (2006)، پراجگو و سوهل (2006) است. روایی و پایایی این پرسشنامه‌ها با استفاده از روش‌های رایج مورد بررسی قرار گرفته و آزمون روابط نیز بر اساس روش معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS انجام شده است. نتایج حاصل از این مطالعه حاکی از آن است که بین هوش سازمانی و نوآوری در فدراسیون والیبال رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین رابطه بین هوش سازمانی و فرهنگ سازمانی و نیز رابطه بین فرهنگ سازمانی و نوآوری نیز مثبت و معنی‌دار است.

کلیدواژه‌ها

  1. Akgun, E. A.; Byrne, J. & Keskin, H. “Organizational intelligence: a structuration view”. Journal of Organizational Behavioral Management in Sport Studies, 2007, 20(3), 272-289.
  2. Naser, Arshadi. Iman “Investigating the Effect of Organizational Culture on Understanding the Protection of Innovation”, 2009, Journal of Bazargan Review, No. 36.
  3. Mahdi, Sadeghi. Hamid, Karami. Reza, “Investigating the Mediating Role of Organizational Learning in the Relationship between Organizational Intelligence and Organizational Agility”, 2015, Journal of Educational Management Innovations, 11 (1).
  4. Bagheri Toolarood, Fatemeh, Mirzaei Daryani, Shahram. “An investigation into the relationship between the organizational intelligence and the performance of Melli and Mehr Eghtesad banks managers in Ardabil”, 2015, International Journal of Organizational Leadership 4(2015) 374-391.
  5. Ebrahimifard, Sh. “The relationship between organizational intelligence and the employee creativity”. International Conference on Management. 2014, Tehran: Institute of Safiran Farhangi Mobin Ferdowsi, http://www.civilica.com/Paper- ICOM01-ICOM01_0048.html.
  6. Erfani Khanghahi, Masoumeh, jafari, Parivash. “A Model for Organizational Intelligence in Islamic Azad University (Zone 8)”, 2013, Mathematics Education Trends and Research 1-10.
  7. Hamidian Pour. Fakhriyeh, Azhdari.Kasra, “Investigating the Effect of Organizational Intelligence on Innovation: Considering the Impact of Creativity of Employees”, 2015, the International Conference on New Orientations in Management, Economics and Accounting.
  8. Najla, Taremi.Fatemeh, “Assessment of Organizational Intelligence in Iran's Science and Information Technology Research Institute”, 2012, Journal of Information Science and Librarianship, 5(19)
  9. Howson, Cindi. Successful Business Intelligence- secrets to Making BI akiller App, McGraw- Hill companies. 2008
  10. Klein Padilha, Gomes Giancarlo , “Innovation culture and performance in innovation of products and processes: a study in companies of textile industry”, 2016, 13(4) , 285-294.
  11. G.E, Einarsen.S and Mykletun.R. “Creative leaders promote creative organizations”. International Journal of Manpower, 2012, 33(4), 367 – 382.
  12. Sadegh, “The Effect of Organizational Culture on Organizational Performance with Mediator of Innovation (Case Study: Ilam Industrial Town)”, 2015, Ilam Culture, 16 (46-47)
  13. Leonie Catherine, “The relationship between workplace innovation and organizational culture: a case study of a Victorian public sector organization “, 2018, Doctor of Philosophy (PhD), Management, RMIT University.
  14. O’Toole, J. and Bennis, W., ‘‘What’s Needed Next: A Culture of Candor,’’ Harvard Business, 2009.
  15. Javad, “Relationship between Attitude to Knowledge Managemenنیوt and Creativity in Managers and Employees of the Islamic Republic of Iran Volleyball Federation”, 2017, Journal of Innovation and Creativity in Humanities, 5 (4), 33-52
  16. Hamid reza, Marzban moghadam. Effat, “The Relationship between Organizational Intelligence and Entrepreneurship in Guilan Province Manufacturing Companies”, 2013, Journal of Organizational Behavioral Management in Sport Studies, 9 (36).
  17. Suan Chin.S.T, Raman.K, Yeow.J.A and Cyril Eze.D.U. “Relationship Between Emotional Intelligence And Spiritual Intelligence In Nurturing Creativity And Innovation Among Successful Entrepreneurs: A Conceptual Framework”. International Conference on Asia Pacific Business Innovation and Technology Management, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2012, 57 (4), 261 – 267.
  18. Hadi, Shaemi. Ali, Maryam. Zareie, “The Relationship between Organizational Intelligence and Organizational Entrepreneurship Dimensions”, 2017, Journal of Management Studies (Improvement and Development), 25(83), 134-115.
  19. Torabi, Abd-Al-Rasoul, Khalili, Farzaneh and Mohamdreza Moghadam, “To Study the Relationship between Organizational Intelligence and the Employee creativity (Case Study: Headquarter Staffs of Iranian Red Crescent Society)”, International Journal of Advanced Biotechnology and Research (IJBR), 2016, 7 (4), 1003-1009