نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور

3 دکترای تخصصی مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور

چکیده

هدف‎ ‎از‎ ‎پژوهش‎ ‎حاضر تحلیل عوامل موثر بر رفتار مدیران ورزش ‏در رویارویی و مدیریت بحران‌های ورزش قهرمانی ایران بود.‏‎ ‎جامعه ‏آماری پژوهش مدیران‎ ‎و‎ ‎متخصصان‎ ‎حوزة‎ ‎ورزش‎ ‎قهرمانی‎ ‎و‎ ‎اعضای‎ ‎هیأت‎ ‎علمی‎ ‎رشته‌های‎ ‎تربیت‎ ‎بدنی‎ ‎دانشگاه‌های‎ ‎کشور به تعداد تقریبی ‏‏800 نفر بود، که بر اساس جدول‎ ‎مورگان‎ ‎‏262 نفر‎ ‎به‎ ‎طور‎ ‎تصادفی-‏طبقه‌ای‎ ‎برای‎ ‎نمونة‎ ‎تحقیق‎ ‎برگزیده‎ ‎شدند. برای دستیابی به اهداف ‏پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ‏پرسشنامه به تایید 15 نفر از متخصصین مدیریت ورزشی رسید و روایی ‏سازه آن با تحلیل عاملی تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز در یک مطالعه ‏مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ ۷۲/۰ محاسبه شد. برای‎ ‎تحلیل‎ ‎‏ داده‌ها در بخش کیفی از روش دلفی، و در بخش کمی‎ ‎از‎ ‎روش‌های آماری‎ ‎توصیفی‎ ‎و‎ ‎استنباطی‎ ‎از‎ ‎جمله‎ ‎تحلیل‎ ‎عاملی اکتشافی و‎ ‎تأییدی‎ ‎با‎ ‎کمک‎ ‎دو‎ ‎نرم‎ ‎افزار‎ AMOS ‎و‎ SPSS ‎‏ استفاده‎ ‎شد. نتایج ‏پژوهش نشان داد برای رویارویی و مدیریت بحران‌های ورزش قهرمانی، ‏پیش‌بینی و مدیریت عوامل: برنامه‌ریزی و هماهنگی، مدیریت، فنی و ‏آموزشی، سیاست‌های بین‌المللی، نیروی انسانی، مالی، کنترل و ارزیابی، ‏اطلاعاتی و رسانه‌ای در رفتار مدیران ورزش کشور تاثیرگذار هستند. ‏

کلیدواژه‌ها

Al-Zhrani S. Management information systems role in decision-making during crises: case study. Journal of Computer Science; 2010. 6(11), P: 1247-1251.
Asayesh L, Karkon H, The Challenges of Athletics in Iran: A Delphi Study, Europen Journal of Experiment Biology, 2013. 3(6). P: 66-72.
Askarian F, Dokhtbagher N, Identify the reasons forthe success or failure of countries in the Olympics. Organizational Behavior Management in Sport Studies, 2015. Vol.2, N6, P: 11-18. [Persion]
Borell J, Eriksson K, Learning effectivenessofdiscussion-basedcrisis managementexercises. International Journal of Disaster Risk Reduction, 2013. P:324-37.
Claeys AS. Better safe than sorry: Why organizations in crisis should never hesitate to steal thunder. Business Horizons, 2017. 41(3), P: 293-300.
De Blasio A. Why say sorry? Influencing consumer perceptions post organizational crises. Australasian Marketing Journal (AMJ), 2016. 17(2), P: 75-83.
Firozi M, Razavi H, Farzan F, Investigating the Challenges and Problems of Iranian Athletics Sailing and Swimming Medal Courses, Journal of Sport Management and Motor Behavior Research, Eighth year, 2013 N. 15. [Persion]
Hoseini SS, Hamidi M, Ghorbaniyan R, Sajadi A, Identifying the Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats of Talenting in the Islamic Championship of Iran and its Challenges and Challenges, Journal of Sport Management, 2014. N.17, P:29-54. [Persion]
Hoseini Y, Damnabi-Asl A, The Effect of Strategic Management on the Quality of Crisis Management Operations, Disaster, Management Quarterly, 2014. N.2, P:77-86. [Persion]
Jaques T, Embedding issue management as a strategic element of crisis prevention. Disaster Prevention and Management , 2010. 19 (4), P: 469-482.
Javadipour M, The Challenges of Managing Championship Sports in Iran, Sport Management Studing, 2016. N.30, P:13-34. [Persion]
Keshavarz L, Farahani A, Management of Sports Organization, Legal Thought Publizations, First Edition, 2014. P:275. [Persion]
Keshavarz L, Farahani A, Sadeghi A, Factor Analysis of Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats of Iranian Championship Sports Development, New Approaches to Sport Management, Second Period, 2013. N.6, P:83-97. [Persion]
Keshavarz L, Bahmanzadeh M, Keshavarz M, The Analysis of Factors Affecting at the Behavior of Sports Managers in the Success of Iran's Sports Team in 2022 Asian Games, Organizational Behavior Management in Sport Studies,2019. Vol. 6, N.22,P: 25-40. [Persion]
Lando AS, The Critical Role of Crisis Communication Plan in Corporations’ Crises Preparedness and Management. Global Media Journal, 2014. 7(1), P:5-19.
Mankersi S, Safaniya AM, Ghasemi H, Identifying the Challenges of Iranian Championship Sports in Olympic Medal Courses, Strategic Studies of Sport and Youth, 2016. N.27. [Persion]
Meer T, Verhoeven P, Beentjes H, Vliegenthart R, Communication in times of crisis: The stakeholderrelationship under pressure. Public Relations Review, 2017. 12(3), P: 231-246.
Mitraf, YY, Angnas G, Pre-crisis Management, Translation Totonchiyan Mahmoud, Publication of Higher Institute for Education and Research Mangement and Planning, Second edition. 2009. [Persion]
Monijoong T, The color of medals. Journal of sport economics,Vol.5, 2004. No.4, P:311 328.
Mull R, Kathryn F, Bayless G, Craing MR, Jamieson L.M, Recreation Sport management. Human Kinetics, 4th edition,  2014. P:123.
Neuhaus C, Giebel D, Hannappel M & Farfers S, Crisis management systems in Germany –A status report about the current functions and developments of private and public crisis managementsystems in Germany. Proceedings of the 9th International ISCRAM Conference – Vancouver, Canada. 2012.
Paraskevas, A, Crisis management or crisis response system? A complexity science approach to organizational crises, Management Decision, 2018. volume: 44, P: 892 – 907.
Physical Education Organization, Detailed Studies of the Development of Sport Culture. 2004. [Persion]
Roshan M, Warren M, Carr R, Understanding the use of social media by organisations for crisis communication. Computers in Human Behavior 2016. 63 (2016) 350e361.
Roshandel AT, Salavatiyan S, Designing a Mass Media Role in Pre-Crisis Management, Iranian Management Science Quarterly, Fifth year, 2011. N. 17, P: 89-111. [Persion]