نصرت عابدینی؛ حمید قاسمی؛ رضا صابونچی
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی رابطه مصرف رسانهای با ا مهارتهای ارتباطی و رفتارهای اخلاقی دانشجویان رشته علوم ورزشی انجام شد. پژوهش حاضر، به روش توصیفی- همبستگی است که ازنظر هدف جزء تحقیقات کاربردی است.جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 98-1397 (6230 نفر) بود که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی رابطه مصرف رسانهای با ا مهارتهای ارتباطی و رفتارهای اخلاقی دانشجویان رشته علوم ورزشی انجام شد. پژوهش حاضر، به روش توصیفی- همبستگی است که ازنظر هدف جزء تحقیقات کاربردی است.جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 98-1397 (6230 نفر) بود که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کوهن، مورگان و گرجسایو با تکیه بر روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، تعداد 362 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه مهارتهای ارتباطی قاسمی (1396)، پرسشنامه میزان مصرف رسانهای محمودیان و همکاران (1394) و پرسشنامه رفتار اخلاقی زیولکوسکیو همکاران(2012) استفاده شد. روایی و پایی ابزار پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتههای پژوهش در سطحمعنیداری 05/0 نشان داد که مصرف رسانهای بر مهارتهای ارتباطی و رفتارهای اخلاقیو مهارتهای ارتباطی نیز بر رفتارهای اخلاقی دانشجویان علوم ورزشی تأثیرمعنیداری دارد؛ بنابراینتوصیه میشود علاوه بر توسعه هر چه بیشترزیرساختهایرسانهای در دانشگاهها از یک طرف و آموزش نحوه استفاده از رسانه به عنوان یک ابزار ارتباطی و تقویتکنندهمهارتهای ارتباطی و رفتار اخلاقی افراد فعال در حوزه ورزش، مسائل اخلاقیموردنیاز فضایرسانهای را نیز به دانشجویان آموزش داد که نتیجه این امر استفاده مطلوب از رسانه و تکریم مسائل اخلاقی در همه جنبههای زندگی دانشجویانعلوم ورزشیخواهد بود.
ماریه عاشوری؛ میرحسن سید عامری؛ مهرداد محرم زاده
چکیده
تحقیق از لحاظ نتیجه در فاز کیفی جزء تحقیقات بنیادی و در فاز کمّی جزء تحقیقات کاربرد است. نمونه آماری در بخش کیفی 18 نفر از متخصصان ورزش زنان، مدیران فدراسیونهای ورزشی و اساتید مدیریت ورزشی و کارمندان خبره وزارت ورزش و جوانان و ادارات ورزش استانی به روش گلوله برفی و هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری تحقیق در بخش کمی کلیه مدیران و کارکنان ...
بیشتر
تحقیق از لحاظ نتیجه در فاز کیفی جزء تحقیقات بنیادی و در فاز کمّی جزء تحقیقات کاربرد است. نمونه آماری در بخش کیفی 18 نفر از متخصصان ورزش زنان، مدیران فدراسیونهای ورزشی و اساتید مدیریت ورزشی و کارمندان خبره وزارت ورزش و جوانان و ادارات ورزش استانی به روش گلوله برفی و هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری تحقیق در بخش کمی کلیه مدیران و کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان، مدیران ادارات ورزش و جوانان استانی، مدیران فدراسیون های ورزشی بودند (مجموعه 2900 نفر). که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه حداقل 217 نفر برآورد شد، تعداد 300پرسشنامه پخش شده و 276 پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. برای آزمون فرضیهها از تکنیک آماری فریدمن، آزمون t تک نمونهای، تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری با بهره گیری از نرم افزار لیزرل و نرم افزار spss استفاده شد. نتاج نشان داد که مجموعا 67 مولفه به عنوان گویه های موثر در صلاحیتهای حرفهای مدیران زن با تاکید بر مدیریت تغییر فرانوگرا در وزارت ورزش و جوانان وجود دارد که قابل تقلیل به 12 عامل شامل شایستگیهای مدیریتی و رهبری؛ شایستگیهای حرفه ای؛ شایستگیهای سیاسی؛ شایستگیهای ارتباطی؛ شایستگیهای عملیاتی؛ شایستگیهای ادراکی؛ شایستگیهای روانی؛ شایستگیهای عقیدتی؛ شایستگیهای اخلاقی؛ شایستگیهای فرهنگی-اجتماعی؛ شایستگیهای شخصیتی و در نهایت شایستگیهای رفتاری و تصمیم گیری است. همچنین، بین صلاحیتهای حرفهای مدیران زن با تاکید بر مدیریت تغییر فرانوگرا در وزارت ورزش و جوانان اولویت معنیداری وجود دارد. به طوری که بالاترین اولویت مربوط به "شایستگیهای مدیریتی و رهبری" و پایین ترین اولویت مربوط به "شایستگیهای عقیدتی" میباشد.
ابوالفضل فراهانی؛ لقمان کشاورز؛ مرتضی رضایی صوفی؛ ناهید مروی اصفهانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عوامل موثر بر رفتار مدیران ورزش در رویارویی و مدیریت بحرانهای ورزش قهرمانی ایران بود. جامعه آماری پژوهش مدیران و متخصصان حوزة ورزش قهرمانی و اعضای هیأت علمی رشتههای تربیت بدنی دانشگاههای کشور به ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عوامل موثر بر رفتار مدیران ورزش در رویارویی و مدیریت بحرانهای ورزش قهرمانی ایران بود. جامعه آماری پژوهش مدیران و متخصصان حوزة ورزش قهرمانی و اعضای هیأت علمی رشتههای تربیت بدنی دانشگاههای کشور به تعداد تقریبی 800 نفر بود، که بر اساس جدول مورگان 262 نفر به طور تصادفی-طبقهای برای نمونة تحقیق برگزیده شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تایید 15 نفر از متخصصین مدیریت ورزشی رسید و روایی سازه آن با تحلیل عاملی تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ ۷۲/۰ محاسبه شد. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش دلفی، و در بخش کمی از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با کمک دو نرم افزار AMOS و SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد برای رویارویی و مدیریت بحرانهای ورزش قهرمانی، پیشبینی و مدیریت عوامل: برنامهریزی و هماهنگی، مدیریت، فنی و آموزشی، سیاستهای بینالمللی، نیروی انسانی، مالی، کنترل و ارزیابی، اطلاعاتی و رسانهای در رفتار مدیران ورزش کشور تاثیرگذار هستند.
عرفان مرادی؛ سید امیر اجاق
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی باشگاه بر نیات رفتاری هواداران استقلال با ملاحظه نقش میانجی هویت تیمی است. روش پژوهش حاضر توصیفی – پیمایشی بوده و بر اساس هدف از نوع مطالعات کاربردی میباشد. روش نمونهگیری نیز به صورت غیراحتمالی، داوطلبانه و دردسترس متشکل از هواداران باشگاه استقلال بود که برآورد حجم نمونه آن با ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی باشگاه بر نیات رفتاری هواداران استقلال با ملاحظه نقش میانجی هویت تیمی است. روش پژوهش حاضر توصیفی – پیمایشی بوده و بر اساس هدف از نوع مطالعات کاربردی میباشد. روش نمونهگیری نیز به صورت غیراحتمالی، داوطلبانه و دردسترس متشکل از هواداران باشگاه استقلال بود که برآورد حجم نمونه آن با استفاده از نرم افزار SPSS Sample power مبتنی بر اهداف و فرضیات پژوهش صورت پذیرفت، در نهایت 303 نفر در نظر گرفته شدند تا به پرسشنامههای استاندارد استفاده شده مسئولیت اجتماعی در ورزش (ژانگ، 2012)، هویت تیمی (کیم و همکاران، 2019) و نیات رفتاری (کانزل و یاسیم، 2007) جهت بررسی فرضیات تحقیق پاسخ دهند. شایان ذکر است اعتبار و پایایی ابزارها در قالب بخشهای مختلف اعم از روایی صوری و محتوایی از منظر صاحبنظران حوزهی مدیریت ورزش و نیز آزمونهای آماری همچون نسبت خصیصه متفاوت – خصیصه یکسان، متوسط واریانس استخراج شده، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تأیید قرار گرفت. تحلیلهای آماری نیز با استفاده از دو نرم افزار SPSS 22 و Smart PLS 3 انجام پذیرفتند. یافتهها حکایت از اثرگذاری مثبت و معنادار مسئولیت اجتماعی باشگاه و هویت تیمی هواداران بر نیات رفتاری آنان داشت. همچنین هویت تیمی نیز تحت تأثیر مسئولیت اجتماعی باشگاه قرار داشت. از طرفی نیز نقش هویت تیمی به عنوان میانجی جزئی به صورت معنادار مورد تأیید قرار گرفت.
مریم بشارتی مقدم؛ مینا ملائی؛ رحیم رمضانی نژاد
چکیده
با توجه به اینکه یکپارچگی و انسجام سازمانی فواید گوناگونی اعم از، نهادینهشدن هنجارهای اخلاقی، مزیت رقابتی پایدار، تعهد، ایجاد اتحاد و وفاداری، صداقت و غیره را برای سازمان و اعضای آن فراهم میآورد، هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر یکپارچگی و انسجام در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. پژوهش حاضر از نوع ...
بیشتر
با توجه به اینکه یکپارچگی و انسجام سازمانی فواید گوناگونی اعم از، نهادینهشدن هنجارهای اخلاقی، مزیت رقابتی پایدار، تعهد، ایجاد اتحاد و وفاداری، صداقت و غیره را برای سازمان و اعضای آن فراهم میآورد، هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر یکپارچگی و انسجام در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی بود و به صورت میدانی انجامگرفت. جامعه آماری این پژوهش مدیران سطوح عالی و تصمیمگیرندگان اصلی وزارت ورزش و جوانان بود که نمونهگیری به صورت کلشمار میباشد. از پرسشنامه ساختارسازمانی رابینز (1991) و پرسشنامه محقق ساخته یکپارچگی و انسجام استفاده شد. روایی این پرسشنامهها توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی تایید شد. پایایی پرسنامه بهوسیله آلفایکرونباخ، به ترتیب 70/0 و 80/0 بهدستآمد. مدلسازی ارتباط بین متغیرها از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار smart-pls انجامگرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رابطه ساختار سازمانی و یکپارچگی و انسجام با مقدار (t=5/44) در سطح (p <0/05)، مستقیم و معنیدار میباشد. بهطورکلی نتایج پژوهش نشان داد که انعطاف و همدلی موجود در ساختار ارگانیک سبب تقویت یکپارچگی و انسجام در وزارت ورزش و جوانان میشود.
علیرضا نظری؛ رضا اندام؛ حسن بحرالعلوم؛ حسین عیدی
چکیده
هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی مدل فضیلت سازمانی در سازمانهای ورزشی بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش کلیه مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور بودند که نمونه آماری بهصورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی مدل فضیلت سازمانی در سازمانهای ورزشی بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش کلیه مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور بودند که نمونه آماری بهصورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران (14 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (83/0) و پایایی ترکیبی تأیید شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار LISREL-SPSS24 استفادهشده است. نتایج نشان داد که ابعاد ساختار سازمانی (76/0)، عدالت سازمانی (74/0)، اخلاق کاری (72/0)، معنویت در کار (73/0)، سرمایه روانشناختی (69/0)، هوش معنوی (75/0)، کیفیت روابط (91/0)، سرمایهگذاری آموزشی (92/0)، نظم و انضباط (90/0)، فضایل اخلاقی (91/0)، بهزیستی رفتاری (80/0)، شایستگی اجتماعی (96/0) و رفتار شهروندی (92/0) نقش معنیداری در تبیین سازه فضلیت سازمانی داشتند. بهصورت کلی بر اساس مدل میتوان گفت که ادارات ورزش و جوانان، با تأکید بر نظم و انضباط فردی و سازمانی، توجه ویژه به برگزاری دورههای آموزشی، اقدام در جهت ارتقا شایستگیهای اجتماعی و بهبود فضایل اخلاقی میتوانند گام مؤثری در جهت ترویج هرچه بهتر فضیلت سازمانی خود بردارند.
محبوبه چمن پیرا؛ حبیب هنری؛ عباس خدایاری؛ علی محمد امیرتاش؛ فریده اشرف گنجوئی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انگیزه مشارکت ورزشی در بهره وری کارکنان دانشگاه های دولتی شهر تهران با نقش میانجی آوای سازمانی انجام گردید. روش پژوهش توصیفی –همبستگی و از نظر نتیجه کاربردی، با رویکرد معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری کارکنان دانشگاه های دولتی شهر تهران (9451 نفر) در سال 1397 می باشند، که 594 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انگیزه مشارکت ورزشی در بهره وری کارکنان دانشگاه های دولتی شهر تهران با نقش میانجی آوای سازمانی انجام گردید. روش پژوهش توصیفی –همبستگی و از نظر نتیجه کاربردی، با رویکرد معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری کارکنان دانشگاه های دولتی شهر تهران (9451 نفر) در سال 1397 می باشند، که 594 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و از طریق نمونه گیری احتمالی به روش طبقه ای نسبتی 538 پرسشنامه قابل بررسی تشخیص داده شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های بهره وری نیروی انسانی هرسی و گلداسمیت (1980)، آوای سازمانی هامس(2012) و پرسشنامه محقق ساخته انگیزه مشارکت ورزشی کارکنان بود روایی صوری و محتوایی با نظر 12 نفر از خبرگان و روایی سازه با تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. پایایی پرسشنامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب بهره وری 857/0 آوای سازمانی 829/0و انگیزه مشارکت ورزشی 772/0 محاسبه گردید. برای ورود و تحلیل داده ها از نرم افزار های Smart-PlS و SPSS استفاده شد. نتیجه نشان داد انگیزه مشارکت ورزشی و آوای سازمانی با بهره وری رابطه دارند و 38 درصد از شدت اثر انگیزه مشارکت ورزشی بر بهره وری از طریق متغیر میانجی آوای سازمانی تبیین می شود همچنین شاخص برازش مدل GOF با 34/0 حاکی از برازش متوسط رو به بالای مدل می باشد. .
حمیدرضا قزلسفلو؛ تقی عاشوری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مدلسازی ویژگیهای رفتاری و هیجانات ذاتی گردشگران ماجراجوی ورزشهای هوایی بر مبنای بروز رفتارهای خود-حفاظتی واقعی بود. لذا برمبنای طرح تحقیق آمیخته، در فازکیفی پژوهش تعداد 20 نفر از خبرگان مرتبط با پژوهش بر مبنای نمونه-گیری گلوله برفی و در فاز کمی پس از اطمینان از روایی محتوایی و پایایی درونی ابزار تحقیق به روش آلفای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مدلسازی ویژگیهای رفتاری و هیجانات ذاتی گردشگران ماجراجوی ورزشهای هوایی بر مبنای بروز رفتارهای خود-حفاظتی واقعی بود. لذا برمبنای طرح تحقیق آمیخته، در فازکیفی پژوهش تعداد 20 نفر از خبرگان مرتبط با پژوهش بر مبنای نمونه-گیری گلوله برفی و در فاز کمی پس از اطمینان از روایی محتوایی و پایایی درونی ابزار تحقیق به روش آلفای کرونباخ (75/0 >α(، پرسشنامه محقق ساخته هیجانات ذاتی، پرسشنامه خشنودی از فعالیت ماجراجویانه، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی بورکنا (1993) و پرسشنامه رفتارهای حفاظتی چیان (2016) استفاده گردید. درنهایت پس از آزمون نکویی برازش مطلوب الگو (شاخصهای سهگانه فورنل و لارکر) و اطمینان از شاخص کفایت نمونهبرداری، دادهها با استفاده از نرم افزار PLSو SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل عاملی داده ها حاکی از اثرگذاری مثبت متغیر لذت و اثرگذاری منفی متغیر ترس بر خشنودی ورزشکاران ورزشهای هوایی بود. همچنین براساس نتایج رگرسیون مشخصههای رفتاری برونگرایی و درونگرایی از توان تبیینکنندگی معناداری بر متغیر لذت و ترس برخوردار میباشند. لذا پیشنهاد میشود از طریق نوعشناسی و طبقهبندی میزان هیجانخواهی و مخاطرهپذیری گردشگران ورزشهای هوایی، زمینه حضور گردشگران با سطوح متفاوت هیجانات ذاتی را فراهم آورد.