بهزاد سهیلی؛ مهدی بابایی؛ عباس خدایاری
چکیده
در شرایط بحران برنامه اقدام مشخص برای ارتقاء ورزش مقاومتر و پایدار میتواند مدلی برای حاکمیت مشارکتی مدیریت بحران تلقی گردد. هدف این پژوهش بررسی حکمرانی مشارکتی مدیریت بحران ویروس کرونا در کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی است. روش پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) میباشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اعضای هیات علمی و مدرسین دانشگاهها، ...
بیشتر
در شرایط بحران برنامه اقدام مشخص برای ارتقاء ورزش مقاومتر و پایدار میتواند مدلی برای حاکمیت مشارکتی مدیریت بحران تلقی گردد. هدف این پژوهش بررسی حکمرانی مشارکتی مدیریت بحران ویروس کرونا در کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی است. روش پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) میباشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اعضای هیات علمی و مدرسین دانشگاهها، مدیران و کارشناسان حوزه ورزش بودند و در بخش کمی شامل اعضای هیات علمی و مدیران ورزشی بودند. در بخش کیفی تعداد 15 نفر و در بخش کمی برای هر سوال بین 5 تا 10 آزمودنی نیاز بود، بنابراین تعداد 320 نفر نمونه آماری را تشکیل دادند. ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختارمند بود که نتایج برگرفته از مصاحبهها در قالب پرسشنامهای با 7 عامل اصلی طراحی شد. برای روایی محتوایی از نظر خبرگان و اعتبار سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) و از شاخصهای پایایی ترکیبی، آلفای کرونباخ، روایی واگرا و همگرا و مدلسازی معادلاتساختاری از نرمافزارهای اس.پی.اس نسخه 23 و پی.ال.اس نسخه 2 استفاده شد. شاخص برازش مدل 47/0GOF= گزارش شد و نتایج 7 عامل اصلی رویکرد سیستمی، راهبرد جبرانی، دولت الکترونیک، سازمانهای مردمنهاد، سیاستگذاری مقابله با بحران، حکمرانی بحران و حمایت رسانهای را مورد تایید قرار داد. تشکیل ستاد بازگشت به ورزش تحت حاکمیت مشارکتی مدیریت بحران و استفاده از پژوهشگران و مدیران باتجربه و افراد خبره و کارشناسان آگاه از پیشنهادات کاربردی پژوهش میباشد که میتواند به تابآوری کسب و کارهای ورزشی و کاهش آثار بحران موجود بر آنها کمک نماید.
شمس الدین رضایی؛ علیرضا آقابابا؛ هادی روحانی؛ مقصود نبیل پور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرات شیوع کروناویروس 2019 بر میزان فعالیتهای ورزشی و خلق و خوی بازیکنان غیرحرفهای فوتبال در ایران انجام شد. این پژوهش توصیفی- تحلیلی و از نوع میدانی است. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیة فوتبالیستهای غیرحرفهای زن و مرد در ایران قبل از شیوع بیماری کووید-19 میباشد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامة استاندارد ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرات شیوع کروناویروس 2019 بر میزان فعالیتهای ورزشی و خلق و خوی بازیکنان غیرحرفهای فوتبال در ایران انجام شد. این پژوهش توصیفی- تحلیلی و از نوع میدانی است. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیة فوتبالیستهای غیرحرفهای زن و مرد در ایران قبل از شیوع بیماری کووید-19 میباشد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامة استاندارد گروه بینالمللی پژوهشگران کووید-19 و ورزش استفاده شد که پایایی این پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ (82/0 ) تعیین و روایی نیز پس از بررسی توسط تعدادی از اساتید متخصص در این زمینه مورد تأیید قرار گرفت. پرسشنامة مربوطه با کمک هیأتهای فوتبال بهصورت الکترونیکی و آنلاین منتشر و تعداد 686 پرسشنامه از کل کشور به روش کاملاً تصادفی و طبقهای تکمیل و جمعآوری گردید و بهعنوان نمونة پژوهش انتخاب شد. نتایج پژوهش حاکی از این است که در زمان قرنطینه 84 درصد اماکن سرپوشیده و 6/66 درصد اماکن روباز تعطیل هستند و 7/28 درصد افراد شغل خود را به دلیل شیوع کووید-19 از دست دادهاند. همچنین نتایج نشان داد که بین تعداد جلسات، مدت و شدت تمرینات قبل از دورة کرونا و حین دورة کرونا تفاوت معناداری در فوتبالیستها وجود دارد؛ ولی بین نتایج تست کووید-19 و میزان پایبندی به قوانین و پروتکلهای بهداشتی تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجهگیری اینکه فعالیتهای ورزشی و به پیروی از آن خلق و خوی به شدت تحت تأثیر کووید-19 قرار گرفته و کاهش یافتهاند.
مهدی گودرزی؛ مرتضی گودرزی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل ارتباطی مسئولیتاجتماعی و یادگیریسازمانی بر توسعه مشتریان (اعضاء و مخاطبان) فدراسیون ورزش سهگانه بود. روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان فدراسیون ورزش سهگانه و هیاتهای استانی این فدراسیون بود (200=N) که نمونهگیری به روش تمامشمار انجام گرفت. ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل ارتباطی مسئولیتاجتماعی و یادگیریسازمانی بر توسعه مشتریان (اعضاء و مخاطبان) فدراسیون ورزش سهگانه بود. روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان فدراسیون ورزش سهگانه و هیاتهای استانی این فدراسیون بود (200=N) که نمونهگیری به روش تمامشمار انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامههای استاندارد مسئولیتاجتماعی، یادگیریسازمانی و توسعه مشتریان بود که برای تایید روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از نظر 8 نفر از اساتید مدیریتورزشی استفاده و برای تایید پایایی نیز با انجام مطالعهای مقدماتی بر روی 30 نفر از جامعه، ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب مسئولیتاجتماعی 81/0، یادگیریسازمانی 88/0 و توسعه مشتری 85/0 محاسبه و تائید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای چولگی و کشیدگی، همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با استفاده از SPSS 23 و Smart PLS3 استفاده شد. یافتهها نشان داد که مسئولیت اجتماعی و یادگیری سازمانی اثر مثبت و معنیداری بر توسعه مشتریان فدراسیون سهگانه دارند و یادگیری سازمانی علاوه بر اثر مثبت و مستقیم بر توسعه مشتریان، از طریق مسئولیت اجتماعی نیز تاثیر غیرمستقیم و معناداری بر توسعه مشتریان دارد. درنهایت الگوی مسئولیتاجتماعی و یادگیریسازمانی بر توسعه مشتریان فدراسیون ورزش سهگانه طراحی و برازش آن نیز مورد تائید قرارگرفت.
احد سلطانی بناوندی؛ لیلا قربانی قهفرخی؛ امیر حسام رحیمی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی عومل تاثیرگذار بر اشتباهات داوران لیگ یک و لیگ برتر فوتبال ایران بود. روش تحقیق این پژوهش پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی داوران فوتبال لیگ یک و لیگ برتر ایران در سال 99-1398 تشکیل دادند (165=N)، که نمونه پژوهش بصورت تمام شمار انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی عومل تاثیرگذار بر اشتباهات داوران لیگ یک و لیگ برتر فوتبال ایران بود. روش تحقیق این پژوهش پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی داوران فوتبال لیگ یک و لیگ برتر ایران در سال 99-1398 تشکیل دادند (165=N)، که نمونه پژوهش بصورت تمام شمار انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی آن با تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی آن با آلفای کرونباخ (93/0= α) محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون پارامتریک تی تک نمونه ای و آنالیز واریانس مکرر با استفاده از نرم افزار spss استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که به جز عامل محیطی بقیه عوامل شامل: فردی، آموزشی، مدیریتی و اقتصادی، تأثیر معناداری بر اشتباهات داوران گذاشته و همچنین این مولفه ها با یکدیگر اختلاف معنیداری داشتهاند. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که با کنترل بیشتر وضعیت جسمی و روحی داوران، برگزاری کلاسهای آموزشی بیشتر در طول فصل، متناسبکردن حقوق داوران با کل دنیا و پرداخت به موقع آن و استفاده از مدیران ورزشی و کارآزموده در حوزه داوری فوتبال ایران می توان شرایطی ایجاد کرد تا هر چه کمتر شاهد اشتباهات داوری بوده و داوران روز به روز به سطح مطلوبتری نزدیک شوند.
محمد قادرخانی؛ فرزاد غفوری؛ حبیب هنری؛ نجمه مرادی
چکیده
هدف از انجام این تحقیق سنجش وضعیت هویت و شخصیت تیمهای لیگ برتر فوتبال بانوان ایران از دیدگاه بازیکنان آنها بود. این تحقیق کاربردی به روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری بازیکنان تیمهای فوتبال بانوان بود که در لیگ برتر حضور داشتند. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه 52 سؤالی محقق ساخته استفاده شد که دارای شش عامل بود. 94 ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق سنجش وضعیت هویت و شخصیت تیمهای لیگ برتر فوتبال بانوان ایران از دیدگاه بازیکنان آنها بود. این تحقیق کاربردی به روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری بازیکنان تیمهای فوتبال بانوان بود که در لیگ برتر حضور داشتند. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه 52 سؤالی محقق ساخته استفاده شد که دارای شش عامل بود. 94 پرسشنامه مورد تحلیل و بررسی آماری قرار گرفت. از آمار توصیفی، جهت توصیف فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و از آمار استنباطی جهت آزمونهای کلموگروف-اسمیرنوف و شاپیرو ویلک، ضریب آلفای کرونباخ، تی تک نمونهای، رگرسیون چند متغیره و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. جهت عملیات آماری از نرمافزار اس.پی.اس.اس نسخه 26 و نرم افزار اسمارت پی.ال.اس نسخه 3 استفاده گردید. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ معادل 871/0 برآورد شد. بر اساس نتایج تحقیق ابعاد استعداد، موفقیت، سرگرمی، تعهد، تحسین و مراقبت تبیین کننده مدل شخصیت تیمهای لیگ برتر فوتبال بانوان میباشد که از مجموع خرده مقیاسهای موفقیت و استعداد، عامل عملکرد و از مجموع خرده مقیاسهای تحسین و مراقبت، عامل منش استخراج شد. مدل کلی معادلات ساختاری پژوهش با استفاده از معیار نیکویی برازش 563/0 بدست آمد، که برازش بسیار مناسب مدل کلی تحقیق تایید شد. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش مدیران ورزشی و مربیان باشگاهها میتوانند با بهکارگیری ابعاد و متغیرهای تبیین کننده هر بعد، در ارتقاء سطح عملکرد بازیکنان و همچنین بهبود تصویر هویت و شخصیت تیمی و باشگاه خود در جهت جلب و جذب حامی و هوادار گامی مؤثر بردارند.
محمود جمالی؛ مینا مستحفظیان؛ حمید قاسمی؛ حمید زاهدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل اثر سبک رهبری تحول آفرین بر انطباقپذیری سازمانی با نقش میانجی مهارتهای ارتباطی و سازگاری شغلی در فدراسیونهای ورزشی ایران انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را فدراسیونهای ورزشی و هیئتهای ورزشی زیرمجموعه آن تشکیل دادند که 386 نفر از کارکنان و مدیران آنها از طریق پرسشنامه حضوری و آنلاین به عنوان نمونه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل اثر سبک رهبری تحول آفرین بر انطباقپذیری سازمانی با نقش میانجی مهارتهای ارتباطی و سازگاری شغلی در فدراسیونهای ورزشی ایران انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را فدراسیونهای ورزشی و هیئتهای ورزشی زیرمجموعه آن تشکیل دادند که 386 نفر از کارکنان و مدیران آنها از طریق پرسشنامه حضوری و آنلاین به عنوان نمونه آماری انتخاب و نتایج آن با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار ایموس محاسبه و مدل نهایی ارایه گردید. پایایی کل پرسشنامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ 93 درصد محاسبه و تایید شد. نتایج حاکی از برازش مناسب مدل مبنی بر تاثیر تمامی مسیرهای مدل پیشنهادی پژوهش بود. نتایج نشان داد که رهبری تحول آفرین از طریق مهارتهای ارتباطی و سازگاری شغلی، اثر مثبت و معناداری بر ارتقای انطباق پذیری سازمانی میگذارد. در این میان بیشترین اثر مربوط به نقش رهبری تحول آفرین بر مهارتهای ارتباطی با میزان اثر 69 درصد میباشد. از این رو به مدیران فدراسیون ها و هیئتهای ورزشی توصیه می گردد با تغییر رویه در سبک رهبری خود و استفاده از سبک رهبری تحول آفرین که منجر به بهبود مهارتهای ارتباطی و سازگاری شغلی کارکنان خواهد شد، انطباق پذیری را در شرایط متغیر کنونی تسهیل بخشند.
فرهاد نظری؛ بهرام یوسفی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر رهبری فراگیر بر یادگیری از خطاها در کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان غرب کشور با نقش میانجی امنیت روانی و تعدیلگر فاصله قدرت بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان ادرات کل ورزش و جوانان غرب کشور بود که با استفاده از روش نمونه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر رهبری فراگیر بر یادگیری از خطاها در کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان غرب کشور با نقش میانجی امنیت روانی و تعدیلگر فاصله قدرت بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان ادرات کل ورزش و جوانان غرب کشور بود که با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند 203 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامههای رهبری فراگیر کارملی و همکاران (2010)، یادگیری از خطاها ریبوویکا (1999)، امنیت روانی کارملی و همکاران (2010) و فاصله قدرت دورفمن و هاول (1998) استفاده گردید. که روایی و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده-ها از مدل معادلات ساختاری توسط نرم افزار پی.ال.اس نسخه 3 استفاده شد. نتایج نشان داد که رهبری فراگیر هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم از طریق امنیت روانی بر یادگیری کارکنان از خطاها تأثیر گذار بوده است. همچنین فاصله قدرت رابطه بین رهبری فراگیر با امنیت روانی و یادگیری کارکنان از خطاها را تعدیل میکند. لذا به مدیران ادارات کل ورزش و جوانان پیشنهاد میشود که به منظور توسعه یادگیری کارکنان از خطاها هنگام بکارگیری سبک رهبری فراگیر تفاوت فردی کارکنان در فاصله قدرت را در نظر گرفته و همچنین زمینه توسعه امنیت روانی کارکنان را در سازمان فراهم سازند.
نیما اسماعیل نسب؛ سیدجلیل میریوسفی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش سلامت سازمانی و سرمایه روانشناختی بر ارتقاء بهزیستی کارکنان در سازمان های ورزشی استان کرمان بود. این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کارکنان سازمان های ورزشی استان کرمان تشکیل دادند (245=N) که از بین آنها 150 نفر به روش تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش سلامت سازمانی و سرمایه روانشناختی بر ارتقاء بهزیستی کارکنان در سازمان های ورزشی استان کرمان بود. این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کارکنان سازمان های ورزشی استان کرمان تشکیل دادند (245=N) که از بین آنها 150 نفر به روش تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها پس از تأیید روایی و پایایی از پرسش نامه های بهزیستی ریف (1989) ، پرسشنامه استاندارد 24 سوالی سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و پرسشنامه 44 سوالی استاندارد سلامت سازمانی هوی و فیدمن (1987) استفاده گردید. داده ها به کمک روش حداقل مربعات جزئی تحلیل شد. نتایج نشان داد که سلامت سازمانی و سرمایه روانشناختی بر ارتقاء بهزیستی کارکنان در سازمان های ورزشی تأثیر مستقیم و معنادار دارد. با توجه به یافته های پژوهش حاضر به مسئولان سازمان های ورزشی توصیه می شود که بسترهای لازم را برای پیاده سازی سلامت سازمانی و افزایش سرمایه روانشناختی جهت توسعه نیروی انسانی در این سازمان ها فراهم آورند.
منصوره ارزشمند؛ مسعود نادریان جهرمی؛ علی محمد صفانیا؛ ابوالفضل فراهانی
چکیده
تنوع روزافزون کارکنان در سازمانهای ورزشی، از نظر اجتماعی، فرهنگی و مهارتی باعث شده است تا تمرکز بر جنبههای بین فرهنگی و مدیریتتنوع کارکنان بیشتر مورد توجه قرار گیرد. لذا هدف این پژوهش تحلیل تأثیر مدیریت تنوع بر بهرهوری کارکنان تربیت بدنی دانشگاه پیام نور با نقش میانجی عدالتسازمانی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، ...
بیشتر
تنوع روزافزون کارکنان در سازمانهای ورزشی، از نظر اجتماعی، فرهنگی و مهارتی باعث شده است تا تمرکز بر جنبههای بین فرهنگی و مدیریتتنوع کارکنان بیشتر مورد توجه قرار گیرد. لذا هدف این پژوهش تحلیل تأثیر مدیریت تنوع بر بهرهوری کارکنان تربیت بدنی دانشگاه پیام نور با نقش میانجی عدالتسازمانی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، براساس گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران، معاونین، کارکنان و مربیان ادارات تربیتبدنی دانشگاه پیامنور کشور (264 نفر) بود و بااستفاده از فرمول کوکران 157 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها سه پرسشنامه استاندارد (فینک و همکاران، 2003 و نیهوف و همکاران، 1993 و بوری، 2015 ) بود. روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از شاخصهای مناسب تأیید شد. همچنین جهت تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری در PLS استفاده شد. نتایج یافتهها نشان داد مدیریتتنوع و عدالتسازمانی به صورت مثبت و معنیداری بر بهرهوری کارکنان تأثیر میگذارند و 40 درصد از واریانس بهرهوری را تبیین میکنند. همچنین اثر مستقیم، غیر مستقیم (با در نظرگرفتن عدالتسازمانی) و اثر کل و شمول واریانس (587/0) مدیریت تنوع بر بهرهوری کارکنان مثبت و معنیدار بود، لذا نقش میانجی عدالتسازمانی تأیید گردید. یعنی اینکه 587/0 از تأثیر مدیریتتنوع بر روی بهرهوری از طریق عدالتسازمانی انتقال داده میشود.
حمید تابلی؛ محبوبه عسکری باقرآبادی
چکیده
رهبری توانمندساز سبکی از رهبری است که در آن ، رهبران می توانند توزیع و اعمال قدرت را همراه با زیردستان به منظور توسعه استقلال وخودکنترلی آنها تنظیم و هماهنگ کنند . رهبران توانمندساز افراد را برمی انگیزانند تا ذهنیت های منفعل را درهم شکسته، مسئولیت پذیری خود را افزایش دهند و در قبال پیامدهای کاری توان پاسخگویی بیشتری داشته باشند . هدف ...
بیشتر
رهبری توانمندساز سبکی از رهبری است که در آن ، رهبران می توانند توزیع و اعمال قدرت را همراه با زیردستان به منظور توسعه استقلال وخودکنترلی آنها تنظیم و هماهنگ کنند . رهبران توانمندساز افراد را برمی انگیزانند تا ذهنیت های منفعل را درهم شکسته، مسئولیت پذیری خود را افزایش دهند و در قبال پیامدهای کاری توان پاسخگویی بیشتری داشته باشند . هدف این پژوهش، طراحی مدل ساختاری تفسیری پیشایندهای رهبری توانمندساز در سازمان های ورزشی است. در این پژوهش پس از مطالعة ادبیات پژوهش و شناسایی پیشایندهای رهبری توانمندساز و گنجاندن آنها در پرسشنامة نیمه بسته ای مبتنی بر طیف لیکرت، پرسشنامه میان 18 نفر از مدیران و خبرگان سازمان های ورزشی استان کرمان توزیع گردید که با استفاده از نمونه گیری های مفهوم و گلوله برفی شناسایی شدند. طبق نتایج به دست آمده از تحلیل داده های سنجة اخیر، درمجموع 12متغیر در5سطح، سطح اول(اعتماد رهبر به کارکنان ، رابطه رهبر عضو ، خودکارآمدی ، ریسک پذیری و عزت نفس) ، سطح دوم ( جو سازمانی)، سطح سوم ( ساختارسازمانی ، فاصله قدرت و اجتناب از عدم اطمینان) ، سطح چهارم (شخصیت رهبر و تمایل به کنترل) و سطح پنجم ( جنسیت ) به عنوان پیشایندهای رهبری توانمندساز شناسایی شدند.