نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد، تهران، ایران

2 دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

چکیده

در شرایط بحران برنامه اقدام مشخص برای ارتقاء ورزش مقاوم‌تر و پایدار می‌تواند مدلی برای حاکمیت مشارکتی مدیریت بحران تلقی گردد. هدف این پژوهش بررسی حکمرانی مشارکتی مدیریت بحران ویروس کرونا در کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی است. روش پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) می‌باشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اعضای هیات علمی و مدرسین دانشگاه‌ها، مدیران و کارشناسان حوزه ورزش بودند و در بخش کمی شامل اعضای هیات علمی و مدیران ورزشی بودند. در بخش کیفی تعداد 15 نفر و در بخش کمی برای هر سوال بین 5 تا 10 آزمودنی نیاز بود، بنابراین تعداد 320 نفر نمونه آماری را تشکیل دادند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختارمند بود که نتایج برگرفته از مصاحبه‌ها در قالب پرسشنامه‌ای با 7 عامل اصلی طراحی شد. برای روایی محتوایی از نظر خبرگان و اعتبار سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) و از شاخص‌های پایایی ترکیبی، آلفای کرونباخ، روایی واگرا و همگرا و مدل‌سازی معادلات‌ساختاری از نرم‌افزارهای اس.پی.اس نسخه 23 و پی.ال.اس نسخه 2 استفاده شد. شاخص برازش مدل 47/0GOF= گزارش شد و نتایج 7 عامل اصلی رویکرد سیستمی، راهبرد جبرانی، دولت الکترونیک، سازمان‌های مردم‌نهاد، سیاست‌گذاری مقابله با بحران، حکمرانی بحران و حمایت رسانه‌ای را مورد تایید قرار داد. تشکیل ستاد بازگشت به ورزش تحت حاکمیت مشارکتی مدیریت بحران و استفاده از پژوهشگران و مدیران باتجربه و افراد خبره و کارشناسان آگاه از پیشنهادات کاربردی پژوهش می‌باشد که می‌تواند به تاب‌آوری کسب و کارهای ورزشی و کاهش آثار بحران موجود بر آنها کمک نماید.

کلیدواژه‌ها

[11] Fisher, F. Participatory Governance: From Theory to Practice.  The Oxford Handbook of Governance, (2012). DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199560530.013.0032 
[28] Rizvandi, A., Afroozeh, M., Jalilvand, M. Examining the Challenges of Sport Business in COVID-19 Virus Period and Outlining Solutions. Sport Management Studies, 2020; 12(61): 265-288. doi: 10.22089/smrj.2020.8872.3026
 [31] Sapriel, C. Effective crisis management: Tools and best practice for the new millennium. Journal of Communication Management, 2003: 7(4), 348-355.