نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشیار، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

هدف از انجام این تحقیق سنجش وضعیت هویت و شخصیت تیم‌های لیگ برتر فوتبال بانوان ایران از دیدگاه بازیکنان آن‌ها بود. این تحقیق کاربردی به روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری بازیکنان تیم‌های فوتبال بانوان بود که در لیگ برتر حضور داشتند. به منظور جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه 52 سؤالی محقق ساخته استفاده شد که دارای شش عامل بود. 94 پرسشنامه مورد تحلیل و بررسی آماری قرار گرفت. از آمار توصیفی، جهت توصیف فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و از آمار استنباطی جهت آزمون‌های کلموگروف-اسمیرنوف و شاپیرو ویلک، ضریب آلفای کرونباخ، تی تک نمونه‌ای، رگرسیون چند متغیره و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. جهت عملیات آماری از نرم‌افزار اس.پی.اس.اس نسخه 26 و نرم افزار اسمارت پی.ال.اس نسخه 3 استفاده گردید. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ معادل 871/0 برآورد شد. بر اساس نتایج تحقیق ابعاد استعداد، موفقیت، سرگرمی، تعهد، تحسین و مراقبت تبیین کننده مدل شخصیت تیم‌های لیگ برتر فوتبال بانوان می‌باشد که از مجموع خرده مقیاس‌های موفقیت و استعداد، عامل عملکرد و از مجموع خرده مقیاس‌های تحسین و مراقبت، عامل منش استخراج شد. مدل کلی معادلات ساختاری پژوهش با استفاده از معیار نیکویی برازش 563/0 بدست آمد، که برازش بسیار مناسب مدل کلی تحقیق تایید ‌شد. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش مدیران ورزشی و مربیان باشگاه‌ها می‌توانند با به‌کارگیری ابعاد و متغیرهای تبیین کننده هر بعد، در ارتقاء سطح عملکرد بازیکنان و همچنین بهبود تصویر هویت و شخصیت تیمی و باشگاه خود در جهت جلب و جذب حامی و هوادار گامی مؤثر بردارند.

کلیدواژه‌ها

  1. Aaker D. Managing brand equity: capitalizing on the value of a brand name. journal of business research. 1991;29(3):247-248.
  2. Aaker DA. Measuring brand equity across products and markets. California management review. 1996 Mar 1;38(3):102-120.
  3. Aaker JL. Dimensions of brand personality. Journal of marketing research. 1997 Aug;34(3):347-56.
  4. Amorim JG, Almeida VM. The effect of simultaneous sponsorship of rival football teams. BAR-Brazilian Administration Review. 2015 Mar;12(1):63-87.
  5. Austin JR, Siguaw JA, Mattila AS. A re-examination of the generalizability of the Aaker brand personality measurement framework. Journal of Strategic Marketing. 2003 Jun 1;11(2):77-92.
  6. Bagozzi RP, Yi Y. On the evaluation of structural equation models. Journal of the academy of marketing science. 1988 Mar;16(1):74-94.
  7. Bauer HH, Sauer NE, Exler S. The loyalty of German soccer fans: does a team's brand image matter?. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship. 2005 Oct 1.
  8. Benson AJ, Šiška P, Eys M, Priklerová S, Slepička P. A prospective multilevel examination of the relationship between cohesion and team performance in elite youth sport. Psychology of Sport and Exercise. 2016 Nov 1;27:39-46.
  9. Braunstein JR, Ross SD. Brand personality in sport: Dimension analysis and general scale development. Sport Marketing Quarterly. 2010 Mar 1;19(1):8-16.
  10. Brewer BW, Van Raalte JL, Linder DE. Athletic identity: Hercules' muscles or Achilles heel?. International journal of sport psychology. 1993 Apr.
  11. Burmann C, Jost-Benz M, Riley N. Towards an identity-based brand equity model. Journal of Business research. 2009 Mar 1;62(3):390-7.
  12. Cieslak TJ. Describing and measuring the athletic identity construct: Scale development and validation (Doctoral dissertation, The Ohio State University). 2004.
  13. Davari, A., Rezazadeh, A. Structural equation modeling with PLS software. Tehran: Jihad Daneshgahi Publishing Organization. 2018. [Persian]
  14. Fasanghari, J., Benesbordi, A., Shooshi Nasab, P. Investigating the Relationship between Brand Identity and Team Identity of Fans in Iran Football Premier League Teams. New Trends in Sport Management. 2017;5(16):35-47. [Persian]
  15. Freling TH, Forbes LP. An empirical analysis of the brand personality effect. Journal of Product & Brand Management. 2005 Dec 1;14(7):404-413.
  16. Hamidianpur, F., Ziaei Bideh, A., Saeeda Ardakani, M. Providing a Model for Assessing the Consequences of Employer Brand Equity with Use of SEM Approach. Journal of Business Administration Researches. 2013;5(9):1-20. [Persian]
  17. Henseler J, Ringle CM, Sinkovics RR. The use of partial least squares path modeling in international marketing. InNew challenges to international marketing 2009 Mar 6. Emerald Group Publishing Limited.
  18. Jaberi, A., Sajjadi, S., Khabiri, M., Khazaei Pool, J. The Effect of Team Brand Personality on Fans' Brand Preferences and Team Brand Loyalty in Football Pro League of Iran. Sport Management Studies. 2019;11(53): 237-256. [Persian]
  19. Johansson J. Working with events to build a destination brand identity-the DMO perspective. rapport nr.: Master Thesis 2007: 33. 2008 Feb 29.
  20. Kapferer JN. The new strategic brand management: Creating and sustaining brand equity long term. Kogan Page Publishers; 2008.
  21. Kaplan MD, Yurt O, Guneri B, Kurtulus K. Branding places: applying brand personality concept to cities. European Journal of Marketing. 2010 Sep 21;44(9/10):1286-1304.
  22. Koo JJ. Brand management strategy for Korean professional football teams: A model for understanding the relationships between team brand identity, fans’ identification with football teams, and team brand loyalty (Doctoral dissertation, Brunel University School of Engineering and Design PhD Theses). 2009:38-60.
  23. Khabir ML. What are the Factors that Make an Employer Attractive in the Eyes of prospective employees in Bangladesh. International Conference on Business, Law and Corporate Social Responsibility, (ICBLCSR'14). 2014;4:133-136.
  24. Lin LY. The relationship of consumer personality trait, brand personality and brand loyalty: an empirical study of toys and video games buyers. Journal of Product & Brand Management. 2010 Mar 2;19(1):4-17.
  25. Maehle N, Shneor R. On congruence between brand and human personalities. Journal of Product & Brand Management. 2010 Mar 2;19(1):44-53.
  26. Malhotra NK. Self concept and product choice: An integrated perspective. Journal of Economic Psychology. 1988 Mar 1;9(1):1-28.
  27. Markus H, Nurius P. Possible selves. American psychologist. 1986 Sep;41(9):954.
  28. Mohammadian, M., & Ronaghi, M. H. Brand Promotion Strategies and Techniques: 50 Applied Branding Methods. Tehran: Mehraban Book Institute Publishing. 2010. [Persian]
  29. Moyer C, Pokrywczynski J, Griffin RJ. The relationship of fans' sports-team identification and Facebook usage to purchase of team products. Journal of sports media. 2015;10(1):31-49.
  30. Paul R, Drake JR, Liang H. Global virtual team performance: The effect of coordination effectiveness, trust, and team cohesion. IEEE Transactions on Professional Communication. 2016 Aug 25;59(3):186-202.
  31. Phua JJ. Sports fans and media use: Influence on sports fan identification and collective self-esteem. International Journal of Sport Communication. 2010 Jun 1;3(2):190-206.
  32. Rahmanpour, A., ghofrani, M., Devin, H. The Relationship between Emotional Intelligence of Coaches and Team Cohesion of Athletes in the 5th Olympiad of Female Students of Payame Noor Universities in 2011. Journal of Sport Management. 2015;7(2): 237-252. [Persian]
  33. Ramzaninezhad R, Keshtan MH, Shahamat MD, Kordshooli SS. The relationship between collective efficacy, group cohesion and team performance in professional volleyball teams. Brazilian Journal of Biomotricity. 2009;3(1):31-9.
  34. Schade M, Piehler R, Burmann C. Sport club brand personality scale (SCBPS): A new brand personality scale for sport clubs. Journal of Brand Management. 2014 Nov;21(7):650-63.
  35. Tekleab AG, Karaca A, Quigley NR, Tsang EW. Re-examining the functional diversity–performance relationship: The roles of behavioral integration, team cohesion, and team learning. Journal of Business Research. 2016 Sep 1;69(9):3500-7.
  36. Tsiotsou R. Developing a scale for measuring the personality of sport teams. Journal of Services Marketing. 2012 Jun 29.
  37. Valette-Florence P, Guizani H, Merunka D. The impact of brand personality and sales promotions on brand equity. Journal of Business Research. 2011 Jan 1;64(1):24-8.
  38. Wann DL, Dunham MD, Byrd ML, Keenan BL. The five-factor model of personality and the psychological health of highly identified sport fans. International Sports Journal. 2004 Jul 1;8(2):28.
  39. Yazdehkhasti, F., ghasemi, S. The relationship between personality and rejection and acceptance of children by them.Journal of Educational Psychology Studies. 2010;7(12): 131-144. [Persian]