نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

2 استاد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی

3 استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی،واحد سنندج،دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران.

4 دانشیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اثربخشی تفکر استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان انجام گرفت. تحقیق حاضر بر مبنای جستجوی داده، از نوع آمیخته یا ترکیبی (کیفی و کمی) بوده و از نظر موضوع در حیطه مطالعات همبستگی و از دیدگاه هدف، در حیطه تحقیقات کاربردی قرار دارد؛ همچنین از نظر ماهیت، روش و کنترل متغیرها جزء تحقیقات توصیفی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل کلیه متخصصان صاحب نظر در حوزه ورزش و در بخش کمی شامل کلیه مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. نمونه گیری در بخش کیفی به صورت هدفمند و تکنیک گلوله برفی انجام گرفته و مصاحبه ها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت (16 نفر). در بخش کمی نیز حجم نمونه بر اساس جدول مورگان حداقل 233 نفر محاسبه شد که این افراد به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. در فاز کیفی تحقیق، برای گردآوری داده­ها از مصاحبه­های نیمه ساختاریافته با صاحب نظران استفاده شد و در فاز کمی نیز از پرسشنامۀ محقق ساخته برگرفته از داده­های فاز کیفی و تحلیل مصاحبه ها با کمک روش تحلیل دلفی فازی سه مرحله ای استفاده شد. پایایی آن نیز با اجرای آزمایشی بر روی 30 نفر از اعضای جامعه تحقیق و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تائید شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در سطح آمار توصیفی از جدول فراوانی و درصد فراوانی و در سطح آمار استنباطی در بخش کیفی از تکنیک گرندد تئوری و روش دلفی فازی و در بخش کمی از آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون رتبه بندی فریدمن و مدلسازی معادلات ساختاری با کمک نرم­افزارهای آماری SPSS نسخه 23 و Smart PLS 3 انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که مجموعا 65 مولفه به عنوان شاخص های موثر بر تفکر استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان وجود دارد که می توان آن ها را به 12 عامل تقلیل داد. همچنین، یافته ها نشان داد که بین عوامل مؤثر بر تفکر استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان از دیدگاه نمونه­های تحقیق تفاوت معناداری وجود دارد. در نهایت، الگوی عوامل موثر بر تفکر استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان بر اساس عوامل 12 گانه فوق طراحی شده و برازش آن نیز به تائید شاخص های Q2، SRMR، NFI و Chi Squre رسید.

کلیدواژه‌ها

  • حمیدی زاده، محمدرضا. (1388). " برنامه‌ریزی استراتژیک و بلند مدت"، انتشارات سمت، تهران، ص 1.
  • خانی، ناصر و کیومرث حاج رحیمی آن، ۱۳۹۶، بررسی رابطه بین تفکر راهبردی با سلامت سازمانی با نقش می آنجی کاربست معماری منابع انسانی،دومین کنفرانس ملی مدیریت راهبردی خدمات ۱۳۹۶، نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
  • رضایی، اعظم؛ رضا صالحی و فرج اله رحیمی، ۱۳۹۶، تبیین تاثیر تفکر راهبردی بر هوش سازمانی، دومین همایش بین المللی انسجام مدیریت و اقتصاد در توسعه، تهران، دانشگاه اسوه، دانشگاه تهران
  • غفاریان، وفا؛ علی احمدی، علیرضا (1382). تفکر استراتژیک، مجله تدبیر، سال چهاردهم، شماره 137.
  • فرج پور خانا پشتانی، قاسم، نورالسناء، رسول. (1390). "چارچوبی تلفیقی جهت تدوین و پیاده سازی استراتژی در شرکت پست جمهوری اسلامی ایران"، نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید، جلد بیست و دوم، شماره 1، صص 78-
  • گل محمدی، عماد. محمدی، نشاط. برومندان، زهرا. (1392). فرامین و مدل یادگیری تفکر استراتژیک، راهبرد توسعه، شماره 36
  • گیوریان، حسن؛ دیندار فرکوش، حسن. (1390)." بررسی تأثیر اجرای مؤلفه‌های مدیریت استراتژیک بر اتربخشی آموزشگاه"، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال دوم، شماره 4، صص 142-125.
  • محمدی, نشاط؛ هیرش سلطان پناه و پرویز کفچه، (1392)، بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر تفکر استراتژیک، دهمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک، تهران، انجمن مدیریت راهبردی ایران
  • منوریان، عباس. آقازاده، هاشم. شهامت نژاد، مینا. (1391). سنجش تفکر استراتژیک در مدیران شهرداری تهران، مدیریت بازرگانی، دوره 4، شماره 12، 129-146
  • نیک نژاد، محمد. (1395). "تاثیر محیط قانونی و قانون خدمات کشوری بر اثربخشی مدیریت راهبردی وزارت کشور"، پایان نامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • هیوز، آون. (1392)."مدیریت دولتی نوین". ترجمه: الوانی، سید مهدی؛ خلیلی شورینی، سهراب؛ معمارزاده، غلامرضا. تهران، نشر مروارید.
  • Aghazadeh Hashem. (2015), Strategic marketing management: achieving superior business performance through intelligent marketing strategy, Procedia - Social and Behavioral Sciences 207, 125-134.
  • Alomari, Z. (2020). Does human capital moderate the relationship between strategic thinking and strategic human resource management?.Management Science Letters, 10(3), 565-574.
  • Asadollahi Kheirabadi, M., Jafari, M. H., Alizadeh, F., Basiri, Z., Oveisi, K. (2019). Making an entity-relationship model of the knowledge management process with strategic thinking. Revista Latinoamericana de Hipertension, 14(1): 55-68.
  • Bouhali Ratiba, Yousra Mekdadb, Hind Lebsirc, Linda Ferkhad,(2015), Leader Roles for Innovation Strategic Thinking and Planning, Procedia - Social and Behavioral Sciences 181, 72-78
  • Calabrese Armando, Roberta Costa. (2015), Strategic thinking and business innovation: Abduction as cognitive element of leaders’ strategizing, J. Eng. Technol. Manage, 1-13
  • Casey, J. A and Goldman. F. E. (2010). “Enhancing the ability to think strategically: A learning model” Management Learning, 41: 167.
  • Ershadi, M. J., Eskandari Dehdazzi, R. (2019). Investigating the role of strategic thinking in establishing organizational excellence model: A moderating role of organizational forgetting. The TQM Journal, https://doi.org/10.1108/TQM-05-2018-0062.
  • Farokhshahinia, R., Shabanibahar, G., Farid fathi, A., & shirvani naghani, M. (2020). Explaining the Risk Estimation Pattern of Managers Tasks Based on APMBOK Risk Management Cycle: A Case Study of Student Sports Managers of Payame Noor University. Sport Management Journal12(1), 285-307. doi: 10.22059/jsm.2020.286528.2307
  • F. E and Casey J. A. (2018). “Building a Culture That Encourages Strategic Thinking”, Journal of Leadership & Organizational Studies 17: 119.
  • F. E. (2008). “The Power of Work Experiences: Characteristics Critical to Developing Expertise in Strategic Thinking”, Human Resource Development Quarterly, vol. 19, no.
  • Judge, Building Organizational Capacity for Change: The Strategic Leaders New Mandate. New York: Business Expert Press. 2011. ASIN: B004UMOXB6. 202 pages                                                           
  • Kaplan, R., & Norton, D. (2004). Strategy maps: Converting intangible assets into tangible outcomes. Boston: Harvard Business School Press.
  • Kazmia, Syeda Asiya Zenab.Naaranojab, Marja, (2015), Cultivating strategic thinking in organizational leaders by designing supportive work environment, Procedia - Social and Behavioral Sciences 181, 43 – 52
  • Keshavarz, L., Kamandi, I., Faridfathi, A., & Soltani, M. (2015). The relationship between performance and job satisfaction among teachers of physical education in service training courses. Organizational Behavior Management in Sport Studies2(1), 79-87.
  • Koseoglu, A. (2012). The Strategic Management of Defence Industry: A Science and Technology Based. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2128477 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2128477
  • Liedtka, J. (1998). Strategic Thinking: Can it be Taught? Long range planning. Elsevier science ltd،31،no.1،pp120-129.
  • Lou, J. (2018). Improvement in University Students’ Critical Thinking Following a Strategic Thinking Training Program. NeuroQuantology, 16(5), Pp: 91-96.
  • A. Koseoglu, M. Barca, K. Karayormuk, (2009). A study on the causes of strategies failing to success, Strategic Management Review, 2(24): 345-357.
  • Mintzberg H., Ahlstrand B., Lampel J. (1998). Strategy Safari: A guide Tour through the Wilds of Strategic Management. New York: The Free Press.
  • O’Shannassy, T. (1999), “Strategic Thinking: A Continuum of Views and Conceptualization”. RMIT Business, School of Management,ISSN 1038-7448, No. WP 99/21.
  • Pisapia J., Reyes-Guerra D., and Coukos-Semmel E., (2005) “Developing the Leader’s Strategic Mindset: Establishing the Measures”, Leadership Review, Vol. 5, pp. 41-68.
  • J., Sun-Keung Pang, N, Hee, T. F, Lin, Y. and Morris, J. D. (May 2009), A Comparison of the Use of Strategic Thinking Skills of School Leaders in Hong Kong, Malaysia, Shanghai, and the United States: Exploratory Study, International Education Studies, vol. 2, No. 2
  • Rahimnia, Y. Polychronakis, J.M. Sharp, (2009).”A Concenceptual Framework of Imeders to Strategy Implementation From An Exploratory Case Study In An Iranian University”, Education Business and Society. 2(4), PP: 246-261.
  • Sanjay, D., Swati, D., Payel, S. (2018). Defining and developing a scale to measure strategic thinking. Emerald Publishing Limited, ISSN 1463-6689. Available at: https://doi.org/10.1108/FS-10-2017-0059.
  • Shaik, and Dhir, S. (2020), "A meta-analytical review of factors affecting the strategic thinking of an organization", foresight, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/FS-08-2019-0076.
  • Taghizadeh, Mehran, (2015). The Role of Strategic Thinking and Entrepreneurship in Organizations of the Present Age. The first National Conference on Modern Management Science and Social Cultural Planning in Iran. [Persian]
  • Tavakoli, I., Lawton. J. (2005), Strategic Thinking and Knowledge Management, Handbook of Business Strategy, Vol. 6 Iss: 1 pp. 155 ˚ 160.
  • Torset, C. (2019). Strategic Thinking: Why, What, and How? An Organizational Model of Strategic Thinking.Egos XVIIthColloquim, Lyon, France.