مریم فتح علیان؛ محمد حامی؛ وحید شجاعی
چکیده
تحقیق پیش رو با هدف کلی بررسی نقش رهبری اخلاقی بر سکوت سازمانی با میانجی قلدری سازمانی و بیتفاوتی سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان انجام گرفت. پژوهش حاضر با توجه به نوع مطالعه و روابط بین متغیرها از دسته تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها در زمره پژوهشهای همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری بوده که بهصورت میدانی ...
بیشتر
تحقیق پیش رو با هدف کلی بررسی نقش رهبری اخلاقی بر سکوت سازمانی با میانجی قلدری سازمانی و بیتفاوتی سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان انجام گرفت. پژوهش حاضر با توجه به نوع مطالعه و روابط بین متغیرها از دسته تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها در زمره پژوهشهای همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری بوده که بهصورت میدانی به اجرا درآمد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود و در نهایت 400 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل شش پرسشنامه ویژگی های جمعیت شناختی، پرسشنامه استاندارد رهبری اخلاقی ، پرسشنامه استاندارد سکوت سازمانی واکولا و بورادوس (2005) ، قلدری سازمانی اسپلاگه و هولت (2001) و پرسشنامه استاندارد بیتفاوتی سازمانی داناییفرد و همکاران (1389) بود. روایی ابزار تحقیق در تحقیقات مختلف مورد تایید قرار گرفته و پایایی مولفه ها با استفاده از محاسبه ضریب پایایی آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 گزارش شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که در کارکنان وزارت ورزش و جوانان بین رهبری اخلاقی و قلدری سازمانی، بیتفاوتی سازمانی رابطه منفی معناداری وجود دارد همچنین بین سکوت سازمانی با قلدری سازمانی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین، رهبری اخلاقی بر سکوت سازمانی، قلدری سازمانی اثر منفی معناداری دارد در حالی که قلدری سازمانی و بیتفاوتی سازمانی بر سکوت سازمانی تأثیر مثبت معناداری دارد. در ادامه مشخص شد که رهبری اخلاقی از طریق متغیرهای میانجی قلدری سازمانی و بی تفاوتی سازمانی بر سکوت سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان اثر منفی معناداری دارد. در نهایت مدل تأثیر رهبری اخلاقی بر سکوت سازمانی با نقش میانجیگری قلدری سازمانی، بی تفاوتی سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان تدوین و برازش آن تائید شد.
لقمان کشاورز؛ مهشید اله دادزاده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سبک رهبری تحولی مدیران با سبک تفکر کارکنان با هدف کارآفرینی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستانبود. روش تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی میباشد که به شکل میدانی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان به تعداد 1300 نفر ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سبک رهبری تحولی مدیران با سبک تفکر کارکنان با هدف کارآفرینی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستانبود. روش تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی میباشد که به شکل میدانی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان به تعداد 1300 نفر تشکیل دادند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 296 نفر انتخاب شدند که شیوه نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل، پرسشنامه رهبری تحول آفرین باس و آولیو (2000) ، پرسشنامه کارآفرینی سازمانی رابینز و کولتر(1996) و پرسشنامه سبک تفکر استرنبرگ-واگنر(1998) بود. روایی پرسشنامهها به تأیید 10 تن از متخصصین رسید و پایایی آنها در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ برای پرسشنامه رهبری تحول آفرین ( 80/0 )، کارآفرینی سازمانی (82/0) و سبک تفکر (74/0) محاسبه شد برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون آماری با نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد نتایج تحقیق نشان داد، بین سبک رهبری تحولی مدیران با سبک تفکر و هدف کارآفرینی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد، ارتباط معناداری بین سبک تفکر کارکنان با هدف کارآفرینی کارکنان وجود دارد. لذا توصیه می شود، برای ایجاد کارآفرین در کارکنان و ایجاد تفکر خلاق در آنان از سبک های نو رهبری از قبیل رهبری تحول آفرین در ادارات ورزش و جوانان استفاده گردد.
حمیدرضا یارقلی؛ امین دهقان قهفرخی؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی
چکیده
چکیدهاین پژوهش با هدف شناسایی شاخص های مدیریت داوطلبان ورزش دانشگاهی با تاکید بر متغیرهای رفتار سازمانی انجام شد. جامعه این پژوهش 13 نفر اساتید هیئت علمی دانشگاهها و خبرگان شاغل در سازمانهای ورزشی بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده و تجزیه و تحلیل اطلاعات ...
بیشتر
چکیدهاین پژوهش با هدف شناسایی شاخص های مدیریت داوطلبان ورزش دانشگاهی با تاکید بر متغیرهای رفتار سازمانی انجام شد. جامعه این پژوهش 13 نفر اساتید هیئت علمی دانشگاهها و خبرگان شاغل در سازمانهای ورزشی بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش سیستماتیک انجام پذیرفت. تجزیه و تحلیل دادهها در مراحل سهگانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی، انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه بود. درصد توافق درون موضوعی مصاحبه ها برابر است با 91/0 که مناسب میباشد. یافته های پژوهش نشان داد استراتژی های سازمان، حفظ و نگهداری، توسعه و بهسازی، کشف و ارزیابی، استخدام و بکارگیری به عنوان شاخص های اصلی بر مدیریت رفتار داوطلبان در ورزش دانشگاهی موثر است. بر این اساس پیشنهاد می شود مدیران ورزش دانشگاهی بر تاکید بر عوامل مذکور ، مدیریت بهینه ای بر رفتار داوطلبان داشته باشند تا موفقیت های ورزش دانشجویی شکل گیرد.
زهرا فیض
چکیده
ورزش یکی از مؤلفههای مؤثر تربیتی و اخلاقی در جهان میباشد؛ و در دنیای معاصر نیز به دلایل مختلف علمی وپزشکی از پدیدههای الویتدار بوده و جهان شاهد توسعه آن است، به طوری که هزاران نفر از سراسر دنیا مخاطب فعالیتهای ورزشی، خصوصا مسابقات المپیک هستند و در این میان بروز حوادث و آسیبها در جریان رویدادهای ورزشی امری طبیعی است، آن ...
بیشتر
ورزش یکی از مؤلفههای مؤثر تربیتی و اخلاقی در جهان میباشد؛ و در دنیای معاصر نیز به دلایل مختلف علمی وپزشکی از پدیدههای الویتدار بوده و جهان شاهد توسعه آن است، به طوری که هزاران نفر از سراسر دنیا مخاطب فعالیتهای ورزشی، خصوصا مسابقات المپیک هستند و در این میان بروز حوادث و آسیبها در جریان رویدادهای ورزشی امری طبیعی است، آن گونه که در المپیک 2020 در رشتههای مختلف اتفاق افتاد بر همین اساس، وضع قوانین و مقررات مخصوص به آن نیز گریزناپذیر است ؛ برآیند این پژوهش آن است که قانونگذار، حوادث ورزشی را به شرط التزام ورزشکار به مقررات و قوانین ورزشی در زمره جرائم به شمار نیاورده و به واسطه برائت صادم با عنصر رضایت مصدوم، حاکمیت عرف و به دلیل عملکرد ورزش در بلندقدر شدن و تعالی اخلاق، برای آن مجازات جزایی در نظر نگرفته است اما در صورت مواجه با کمترین نقض مقررات ورزشی و مغایر شدن با موازین شرعی قائل به مسئولیت کیفری ورزشکار صادم شده است.
سجاد مومنی؛ مجید کیانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ارتباطی رهبری مخرب با اخلاق حرفهای و مولفههای آن در معلمان تربیتبدنی صورت پذیرفته است. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع طرحهای همبستگی بود که به روش مدلسازی معادلات ساختاری صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی معلمان تربیتبدنی استان چهارمحال بختیاری بود که تعداد 243 نفر به صورت تصادفی به عنوان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ارتباطی رهبری مخرب با اخلاق حرفهای و مولفههای آن در معلمان تربیتبدنی صورت پذیرفته است. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع طرحهای همبستگی بود که به روش مدلسازی معادلات ساختاری صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی معلمان تربیتبدنی استان چهارمحال بختیاری بود که تعداد 243 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای استاندارد رهبری مخرب شائو و همکاران (2011) و اخلاق حرفهای کادوزیر (2002) بود. روایی پرسشنامهها به تأیید 12 نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسید و پایایی آنها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 94/0 و 97/0 محاسبه گردید. دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS26 و Smart PLS3 به روش معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری مخرب بر اخلاق حرفهای معلمان تأثیر منفی میگذارد. همچنین، تأثیر رهبری مخرب به صورت غیرمستقیم بر تمامی مؤلفههای اخلاق حرفهای معلمان تربیتبدنی منفی بود. بر اساس نتایج پژوهش میتوان بیان نمود که تجلی رفتار مخرب رهبران باعث افول رفتار حرفهای معلمان تربیتبدنی خواهد شد. لذا مسئولین امر باید در انتخاب مدیران، سرپرستان مدارس و روسای ادارات آموزش و پرورش دقت لازم را در به خرج دهند.
مریم میرزاپور خلیلی زاده؛ مینا حکاک زاده؛ محمد پوررنجبر
چکیده
هدف از این پژوهش ارائة مدل پارادایمی توسعة رفتارهای اخلاقی سازمان یار در ورزش کشور میباشد. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریة دادهبنیاد (گراندد تئوری) به عنوان روش پژوهش استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، مطالعة مبانی نظری و مصاحبههای عمیق و باز با 16 نفر از اساتید برجستة حوزة مدیریت ورزشی متخصص در حوزة رفتار ...
بیشتر
هدف از این پژوهش ارائة مدل پارادایمی توسعة رفتارهای اخلاقی سازمان یار در ورزش کشور میباشد. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریة دادهبنیاد (گراندد تئوری) به عنوان روش پژوهش استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، مطالعة مبانی نظری و مصاحبههای عمیق و باز با 16 نفر از اساتید برجستة حوزة مدیریت ورزشی متخصص در حوزة رفتار اخلاقی است. روش نمونهگیری به صورت هدفمند از نوع معیاری و تا حد اشباع نظری ادامه یافت. روایی این پژوهش توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت و تأیید شد. پایایی نیز با استفاه از روش مطالعة حسابرسی فرآیند نتایج 3/70% به دست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسة مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که عامل راهبردی مدل، ایجاد منشور رفتارهای اخلاقی برای بهبود شاخصهای توسعة رفتارهای اخلاق سازمان یار در ورزش کشور در نظر گرفته شده است و در بعد پیامدها، نتایج مورد انتظار مشهود و نامشهود از پیامدهای پیامدهای اجتماعی، پیامدهای فردی، پیامدهای سازمانی مد نظر قرار گرفت. پیامدهایی که تجلی آنها به معنای ظهور پدیده بهبود شاخصهای توسعة رفتارهای اخلاق سازمان یار در ورزش کشور است. بهره گیری از راهبردهای شناسایی شده در جهت توسعة رفتارهای اخلاقی سازمان یار در ورزش کشور کاملا درک می گردد.
علی ناصری؛ بهرام یوسفی؛ زهره حسنی؛ علی اشرف خزایی
چکیده
وقوع فساد در ورزش پدیده جدیدی نیست با این حال، در سالهای اخیر فساد ورزشی شکلی پیچیده و چند وجهی پیدا کرده است. دیگر پذیرفتنی نیست که افرادی منزوی یا سازمان هایی محدود را صحنه گردان اصلی فعالیت-های مفسدانه بدانیم، چرا که فساد خصلتی سیستمیک پیدا کرده است و رفتارهای فاسد معمولا از طریق یک شبکه انجام میشود که تحت پوشش آن به پنهان شدن ...
بیشتر
وقوع فساد در ورزش پدیده جدیدی نیست با این حال، در سالهای اخیر فساد ورزشی شکلی پیچیده و چند وجهی پیدا کرده است. دیگر پذیرفتنی نیست که افرادی منزوی یا سازمان هایی محدود را صحنه گردان اصلی فعالیت-های مفسدانه بدانیم، چرا که فساد خصلتی سیستمیک پیدا کرده است و رفتارهای فاسد معمولا از طریق یک شبکه انجام میشود که تحت پوشش آن به پنهان شدن مسیر وقوع فساد کمک میکند. هدف پژوهش حاضر تحلیل فساد شبکهای در ورزش با استفاده از رویکرد دلفی فازی است. جامعه تحقیق، 18 نفر از اساتید دانشگاهی میباشد که در زمینه فساد سابقه پژوهش و مطالعه داشتهاند. عوامل این پژوهش با مروری بر ادبیات نظری و پیشینه تحقیق شناسایی شده است (12 شاخص). برای تجزیه تحلیل دادهها از روش تصمیمگیری چند معیاره شامل: دلفی فازی استفاده شد. برمبنای یافتههای پژوهش حاضر، بیشترین توافق نظر خبرگان درباره ی فساد شبکه ای به شاخص «تنوع مهارت و تخصص اعضاء» اختصاص پیدا کرد و کمترین هم به معیار «انحصار» تعلق گرفت.
شوان عزیزی؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ سمیرا علی آبادی؛ مظفر یکتایار
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اثربخشی تفکر استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان انجام گرفت. تحقیق حاضر بر مبنای جستجوی داده، از نوع آمیخته یا ترکیبی (کیفی و کمی) بوده و از نظر موضوع در حیطه مطالعات همبستگی و از دیدگاه هدف، در حیطه تحقیقات کاربردی قرار دارد؛ همچنین از نظر ماهیت، روش و کنترل متغیرها جزء تحقیقات توصیفی محسوب می شود. جامعه آماری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اثربخشی تفکر استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان انجام گرفت. تحقیق حاضر بر مبنای جستجوی داده، از نوع آمیخته یا ترکیبی (کیفی و کمی) بوده و از نظر موضوع در حیطه مطالعات همبستگی و از دیدگاه هدف، در حیطه تحقیقات کاربردی قرار دارد؛ همچنین از نظر ماهیت، روش و کنترل متغیرها جزء تحقیقات توصیفی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل کلیه متخصصان صاحب نظر در حوزه ورزش و در بخش کمی شامل کلیه مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. نمونه گیری در بخش کیفی به صورت هدفمند و تکنیک گلوله برفی انجام گرفته و مصاحبه ها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت (16 نفر). در بخش کمی نیز حجم نمونه بر اساس جدول مورگان حداقل 233 نفر محاسبه شد که این افراد به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. در فاز کیفی تحقیق، برای گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با صاحب نظران استفاده شد و در فاز کمی نیز از پرسشنامۀ محقق ساخته برگرفته از دادههای فاز کیفی و تحلیل مصاحبه ها با کمک روش تحلیل دلفی فازی سه مرحله ای استفاده شد. پایایی آن نیز با اجرای آزمایشی بر روی 30 نفر از اعضای جامعه تحقیق و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تائید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی از جدول فراوانی و درصد فراوانی و در سطح آمار استنباطی در بخش کیفی از تکنیک گرندد تئوری و روش دلفی فازی و در بخش کمی از آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون رتبه بندی فریدمن و مدلسازی معادلات ساختاری با کمک نرمافزارهای آماری SPSS نسخه 23 و Smart PLS 3 انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که مجموعا 65 مولفه به عنوان شاخص های موثر بر تفکر استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان وجود دارد که می توان آن ها را به 12 عامل تقلیل داد. همچنین، یافته ها نشان داد که بین عوامل مؤثر بر تفکر استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان از دیدگاه نمونههای تحقیق تفاوت معناداری وجود دارد. در نهایت، الگوی عوامل موثر بر تفکر استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان بر اساس عوامل 12 گانه فوق طراحی شده و برازش آن نیز به تائید شاخص های Q2، SRMR، NFI و Chi Squre رسید.