پرنیان فلاحتگر اوشیبی؛ محمد حامی؛ وحید شجاعی
چکیده
هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تأثیر ناگویی هیجانی بر پرخاشگری در دانشآموزان مقطع متوسطه با نقش تعدیلگر ورزشهای الکترونیکی و ارائه مدل میباشد. این تحقیق از لحاظ استراتژی توصیفی-پیمایشی بوده و از لحاظ شکل فرضیات بهصورت علی میباشد. جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد ارائه شده در تحقیقات معتبر خارجی و داخلی شامل مقیاس ...
بیشتر
هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تأثیر ناگویی هیجانی بر پرخاشگری در دانشآموزان مقطع متوسطه با نقش تعدیلگر ورزشهای الکترونیکی و ارائه مدل میباشد. این تحقیق از لحاظ استراتژی توصیفی-پیمایشی بوده و از لحاظ شکل فرضیات بهصورت علی میباشد. جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد ارائه شده در تحقیقات معتبر خارجی و داخلی شامل مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو: مقیاس پرخاشگری باس و همکاران و مقیاس ورزشهای الکترونیکی استفاده شد. همچنین بهمنظور بررسی روایی سازه پرسشنامهها از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم استفاده شد. پایایی درونی سؤالات پرسشنامههای مورد استفاده از روش آلفای کرونباخ استفاده شد و در این تحقیق همانطور که مشاهده میشود این ضریب بالای 7/0 بوده که نشان از پایایی قابلقبول پرسشنامهها دارد. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی دانشآموزان پسر ناحیه 2 آموزشوپرورش شهر مشهد میباشد. بهمنظور بررسی تجربی و کاربردی تحقیق نمونه 400 نفری از نوجوانان دانشآموز در حال تحصیل انتخاب شدند. در این تحقیق در بخش آمار توصیفی و بررسی ارتباط بین متغیرهای تحقیق از نرمافزار SPSS ویرایش 25 و در بخش معادلات ساختاری از نرمافزار Smart pls ویرایش 3 بهمنظور طراحی مدل تحقیق استفاده گردید. طبق نتایج مشخص شد مقدار برازش SRMR برابر با ( 078/0) که در سطح معناداری 05/0 پایینتر از مقدار 08/0 است. بنابراین مدل ساختاری تحقیق از برازش مطلوبی برخوردار است. از یافتههای تحقیق میتوان بیان داشت که دانشآموزان بهواسطه سن و سال و حساسیتهای خاص سنین نوجوانی، غالباً با مشکلات روانشناختی متعددی از جمله بروز خشم کنترل نشده، بروز هیجانات ناشی از درس و مدرسه مواجه هستند و احتمال تجربه موارد ناخوشایندی همچون پرخاشگری اجتماعی در آنان زیاد است؛ لذا پیشنهاد میشود با استفاده صحیح و برنامهریزیشده از پتانسیل ورزشهای الکترونیک نیز، بسترهای کاهش رفتارهای پرخاشگرانه تسهیل یابد.
میثم نوری خانیوردی؛ مهدی بشیری؛ رسول فرجی؛ ابوالفضل قاسم زاده؛ داریوش معرفت
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تأثیرپذیری هویت سازمانی، تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت از جو اخلاقی انجام گرفت. این پژوهش از نظر ماهیت، کاربردی و به لحاظ هدف از نوع توصیفی- تحلیلی و به لحاظ روش اجرا توصیفی_پیمایشی، از نظر محل جمعآوری دادهها میدانی-کتابخانهای، از نظر نحوه انجام پژوهش، کمی بود. جامعهی آماری پژوهش، کارکنان اداره کل ورزش و ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تأثیرپذیری هویت سازمانی، تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت از جو اخلاقی انجام گرفت. این پژوهش از نظر ماهیت، کاربردی و به لحاظ هدف از نوع توصیفی- تحلیلی و به لحاظ روش اجرا توصیفی_پیمایشی، از نظر محل جمعآوری دادهها میدانی-کتابخانهای، از نظر نحوه انجام پژوهش، کمی بود. جامعهی آماری پژوهش، کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجانشرقی بودند. نمونه آماری براساس جدول مورگان، 178 نفر بود که بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر(1990)، تمایل ترک سازمان فلینت(2013)، جو اخلافی ویکتور و گالن (2013) و هویت سازمانی مائل و اشفورث (1992) بود. روایی صوری و محتوایی آن به تأیید 10 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی رسید؛ و پایایی پرسشنامههای هویت سازمانی، جو اخلاق کاری و تمایل به ترک و تعهد سازمانی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/89، 0/87، 0/92 و 0/88 بهدست آمد برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار به وسیلهی نرمافزار SPSS نسخه 24 و در بخش آمار استنباطی جهت ارزیابی روابط علی بین متغیرها از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل نسخه3 استفاده شد. یافتهها نشان داد که جو اخلاقی بر تعهد سازمانی و هویت سازمانی تاثیرگذار بوده و ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد ولی تاثیر آن بر تمایل به ترک خدمت مورد تأیید قرار نگرفت. بنابراین مدیران اداره کل ورزش و جوانان باید عوامل موثر بر جو اخلاقی را شناسایی کرده تا از این طریق هویت سازمانی و تعهد سازمانی افزایش دهند و تمایل به ترک خدمت را تقلیل دهند.
محمد حسن پیمان فر؛ سیدامین دهقان بنادکی؛ نجف آقایی
چکیده
مدیریت سبز در سازمان های ورزشی می تواند موجب تغییر رویه در تعامل با محیط زیست باشد. هدف از پژوهش حاضر نقش مدیریت سبز بر عملکرد فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران است. این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی مدیران و کارکنان فدراسیون فوتبال ایران بود که 157 نفر هستند و روش نمونه ...
بیشتر
مدیریت سبز در سازمان های ورزشی می تواند موجب تغییر رویه در تعامل با محیط زیست باشد. هدف از پژوهش حاضر نقش مدیریت سبز بر عملکرد فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران است. این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی مدیران و کارکنان فدراسیون فوتبال ایران بود که 157 نفر هستند و روش نمونه گیری به صورت تمام شمار بود که در نهایت 111 نفر در این مطالعه همکاری داشتند. نتایج نشان داد که پرسشنامه محقق ساخته مورد استفاده در این مطالعه روائی همگرا و واگرا داشته و پایایی آن با توجه به اعداد به دست آمده برای آلفای کرونباخ و همچنین پایایی ترکیبی در حد قابل قبولی و بالای 0.7 بوده است، همچنین نتایج حاصل از آزمون فرضیات نشان داد که تمامی بارهای عاملی شاخصها بالای 4/0 می باشند و بارعاملی شاخص ها، مطلوب است. بر اساس نتایج به دست آمده از تحلیل مدل پژوهش مشخص گردید عوامل اجرایی مدیریت سبز بر اقدامات اجرایی مدیریت سبز تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تأثیر مثبت و معنادار اقدامات اجرایی مدیریت سبز بر نتایج مدیریت سبز مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به یافته های پژوهش می توان اذعان داشت که استفاده و به کارگیری مدیریت سبز در سازمان به خصوص در فدراسیون فوتبال می تواند آثار مفیدی بر حفظ ساختار محیط زیست داشته و موجب بهبود کارایی سازمان مربوطه نیز بشود.
عباس شعبانی؛ مرتضی رضایی صوفی؛ محمد رضا شکری
چکیده
هدف کلی پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین کیفیت رویداد، رضایت مندی از رویداد و وفاداری به رویداد در تماشاگران ورزشی بود. پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق را تمام تماشاگران مسابقات ورزشی در استان تهران تشکیل دادند که به دلیل نامشخص بودن تعداد آنها، براساس جدول مورگان برای جامعۀ آماری نامحدود حجم نمونه ...
بیشتر
هدف کلی پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین کیفیت رویداد، رضایت مندی از رویداد و وفاداری به رویداد در تماشاگران ورزشی بود. پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق را تمام تماشاگران مسابقات ورزشی در استان تهران تشکیل دادند که به دلیل نامشخص بودن تعداد آنها، براساس جدول مورگان برای جامعۀ آماری نامحدود حجم نمونه 384 نفر و به صورت تصادفی ساده در نظر گرفته شد. در این تحقیق از پرسشنامۀ کیفیت رویداد، پرسشنامه رضایت از رویداد و پرسشنامۀ وفاداری به رویداد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی، آزمون کلموگروف اسمیرنوف، تحلیل عاملی تاییدی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد بین کیفیت رویداد (426/0=r ، 001/0p=)، کیفیت محیط فیزیکی (240/0=r ، 001/0p=)، کیفیت تعامل (185/0=r ، 001/0p=)، کیفیت نتیجه (550/0=r ، 001/0p=) با رضایتمندی از رویداد در تماشاگران مسابقات ورزشی استان تهران رابطۀ مثبت معناداری وجود دارد. همچنین، بین کیفیت رویداد (331/0=r ، 001/0p=)، کیفیت محیط فیزیکی (240/0=r ، 001/0p=)، کیفیت تعامل (303/0=r ، 001/0p=) و کیفیت نتیجه (236/0=r ، 001/0p=) با وفاداری به رویداد در تماشاگران مسابقات ورزشی استان تهران رابطۀ مثبت معناداری وجود دارد. علاوه بر این، کیفیت نتیجه پیشبینی کنندۀ معنیدار رضایت مندی از رویداد بود و کیفیت تعامل و کیفیت نتیجه پیشبینی کنندههای معنیدار وفاداری به رویداد بودند. بنابراین، پیشنهاد میشود در راستای افزایش رضایت مندی و وفاداری تماشاگران کیفیت رویداد به عنوان عاملی مهم مد نظر قرار گیرد.
ابوالفضل فراهانی؛ حمید قاسمی؛ نرگس صداقتی
چکیده
جمعیت هلالاحمر جزء مهمترین و گستردهترین سازمانهای امدادی و بشردوستانه است و پرداختن به موضوعاتی که موجب توسعه سرمایه اجتماعی آن در جامعه شود مورد توجه مدیران میباشد. هدف از پژوهش حاضر، تبیین نقش نهضت داوطلبی به ویژه داوطلبان ورزشی در توسعه سرمایه اجتماعی جمعیت هلالاحمر بود. این پژوهش به لحاظ نوع، کاربردی بوده و برای دستیابی به ...
بیشتر
جمعیت هلالاحمر جزء مهمترین و گستردهترین سازمانهای امدادی و بشردوستانه است و پرداختن به موضوعاتی که موجب توسعه سرمایه اجتماعی آن در جامعه شود مورد توجه مدیران میباشد. هدف از پژوهش حاضر، تبیین نقش نهضت داوطلبی به ویژه داوطلبان ورزشی در توسعه سرمایه اجتماعی جمعیت هلالاحمر بود. این پژوهش به لحاظ نوع، کاربردی بوده و برای دستیابی به هدف پژوهش از روش کیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را 21 نفر از مدیران اجرایی و کارشناسان صاحبنظر تشکیل دادند. نمونهگیری به صورت هدفمند و به شیوه گلوله برفی صورت پذیرفت و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. جمعآوری دادهها نیز با استفاده از مصاحبه نیمهساختارمند انجام گرفت. پس از جمعبندی دادهها، از طریق روش تحلیل تماتیک (TA)، اقدام به کدگذاری دادهها گردید. از 70 کداولیه با روش مضمون و طبقهبندی کدها و استخراج مفاهیم، الگوها و یا تمهای اصلی به دست آمد. در نهایت با توجه به نتایج میتوان اظهار داشت که سرمایه اجتماعی جمعیت هلالاحمر دارای پنج مؤلفه مهم از جمله؛ نهضت داوطلبی، ساختار سازمانی، فرهنگ و نگرش سازمانی، هویت اجتماعی و ماهیت بینالمللی میباشد. با توجه به اهمیت نقش برجستهای که نیروی انسانی در این سازمان ایفاء میکند میتوان گفت نهضت داوطلبی؛ حاصل تبلور دیگر مؤلفههای سرمایه اجتماعی جمعیت هلالاحمر است. توسعه و ارتقاء سطح سرمایه اجتماعی این سازمان میتواند بهرهوری این سازمان را در پاسخگویی به حوادث بالا ببرد.
عزیزالله بیاتی؛ عباس خدایاری؛ سید نعمت الله خلیفه
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی الگوی ترومای سازمانی و ترک خدمت با نقش میانجی هوشیاری سازمانی در کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران بود. روش پژوهش توصیفی– همبستگی از نوع معادلات ساختاری، از نظر هدف کاربردی و به لحاظ جمع آوری اطلاعات میدانی می باشد. جامعه آماری همه مدیران، کارشناسان و کارکنان ورزش شهرداری تهران جامعه آماری را تشکیل ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی الگوی ترومای سازمانی و ترک خدمت با نقش میانجی هوشیاری سازمانی در کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران بود. روش پژوهش توصیفی– همبستگی از نوع معادلات ساختاری، از نظر هدف کاربردی و به لحاظ جمع آوری اطلاعات میدانی می باشد. جامعه آماری همه مدیران، کارشناسان و کارکنان ورزش شهرداری تهران جامعه آماری را تشکیل دادند. بر اساس اطلاعات کسب شده از شهرداری تهران این تعداد 300 نفر می باشد. نمونه گیری به صورت کل شمار انتخاب شد. با این تفاوت که تعداد 270 نفر پرسشنامه سالم از طرف شرکت کنندگان تکمیل و عودت داده شد. ابزار اندازهگیری این پژوهش از سه پرسشنامه ترومای سازمانی بیاتی (1399)، هوشیاری سازمانی پهلوان صادق (1396) و ترک خدمت درس و شوو (2001) استفاده گردید. نتایج نشان داد که اثر ترومای سازمانی بر ترک خدمت (233/10=سطح معناداری و 507/0= بارعاملی) و هوشیاری سازمانی (742/4=سطح معناداری و 350/0= بارعامی) مثبت و معنادار است. همچنین هوشیاری سازمانی بر ترک خدمت (549/0=سطح معناداری و 033/0= بارعامی) تأثیر معناداری ندارد. از طرفی دیگر نتایج نشان داد متغیر میانجی هوشیاری سازمانی، نقش میانجیگری غیرمعناداری (603/0=سطح معناداری و 012/0= بارعامی) در رابطه علی ترومای سازمانی با ترک خدمت دارد. لذا پیشنهاد میشود که برای جلوگیری از ترک خدمت از هوشیاری سازمانی استفاده کنند و به نقش ترومای سازمانی در سازمان دقت شود.