نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی

2 دانشگاه آزاد

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی الگوی ترومای سازمانی و ترک خدمت با نقش میانجی هوشیاری سازمانی در کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران بود. روش پژوهش توصیفی– همبستگی از نوع معادلات ساختاری، از نظر هدف کاربردی و به لحاظ جمع آوری اطلاعات میدانی می باشد. جامعه آماری همه مدیران، کارشناسان و کارکنان ورزش شهرداری تهران جامعه آماری را تشکیل دادند. بر اساس اطلاعات کسب شده از شهرداری تهران این تعداد 300 نفر می باشد. نمونه گیری به صورت کل شمار انتخاب شد. با این تفاوت که تعداد 270 نفر پرسشنامه سالم از طرف شرکت کنندگان تکمیل و عودت داده شد. ابزار اندازه‌گیری این پژوهش از سه پرسشنامه ترومای سازمانی بیاتی (1399)، هوشیاری سازمانی پهلوان صادق (1396) و ترک خدمت درس و شوو (2001) استفاده گردید. نتایج نشان داد که اثر ترومای سازمانی بر ترک خدمت (233/10=سطح معناداری و 507/0= بارعاملی) و هوشیاری سازمانی (742/4=سطح معناداری و 350/0= بارعامی) مثبت و معنادار است. همچنین هوشیاری سازمانی بر ترک خدمت (549/0=سطح معناداری و 033/0= بارعامی) تأثیر معناداری ندارد. از طرفی دیگر نتایج نشان داد متغیر میانجی هوشیاری سازمانی، نقش میانجی‌گری غیرمعناداری (603/0=سطح معناداری و 012/0= بارعامی) در رابطه علی ترومای سازمانی با ترک خدمت دارد. لذا پیشنهاد می‌شود که برای جلوگیری از ترک خدمت از هوشیاری سازمانی استفاده کنند و به نقش ترومای سازمانی در سازمان دقت شود.

کلیدواژه‌ها

[1]. Bayati A. The effect of organizational trauma on leaving the service with the mediating role of organizational sport awareness in Tehran Municipality. PhD thesis, Azad University, Karaj Branch, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, 2021.
[2]. Clebbeek AC, Bax EH. Is high employee real harmful? An empirical test using compact records. Academy Journal of Management, 2004; 47(11), 277-286.
[3]. Dehimpor M, Dolati H. The effect of factors causing organizational trauma on the rate of military service leave. Quarterly Journal of Human Resource Management Research, Imam Hossein University.2018; 9(4), 81-106.
[4]. Denisi AS, Hitt,MA, Jakson SE. The knowledge based approach to sustainable competitive advantage. New York: Jossey Gass.2003.
[5]. Dress GG, Shaw JD. Voluntary turnover, social capital, and organizational performance. Academy of Management Review, 2001;26(3), 446-456.
[6]. Ebrahimi A, Hashemi MM. Individual Outcome of Organizational Trauma in a Health Care Unit. Journal of Guilan University of Medical Sciences, 2019;108, 11-24.
[7]. Forbes D, Lewis V, Varker T, Phelps A, O'Donnell M, Wade DJ, Ruzek JI, Watson P, Bryant RA, Creamer M. Psychological first aid following trauma: Implementation and evaluation framework for high-risk organizations, Journal of Psychiatry, 2011;74(3):224-239.
[8]. Fornell C, Larcker DF. Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 1981;18(1), 39-50.
[11]. Kim WG, Leong JK, Lee YK. Effect of service orientation on job satisfaction, organizational commitment, and intention of leaving in a casual dining chain restaurant. International Journal of Hospitality Management, 2005;24(2), 171-193.
[12]. Lambert EG, Hogan NL, Jiang S, Elechi OO, Benjamin B, Morris A, Dupuy P. The relationship among distributive and procedural justice and correctional life satisfaction, burnout, and turnover intent: An exploratory study. Journal of Criminal justice, 2010;38(1), 7-16.
[13]. Langer E. Well-being. New York: Handbook of positive psychology, 2005.
[14]. Maries I, Scarlat E. Enhancing the Computational Collective Intelligence within Communities of Practice Using Trust and Reputation Models. Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 2011;74–95.
[15]. Ndubisi NO. Mindfulness, reliability, pre-emptive conflict handling, customer orientation and outcomes in Malaysia's healthcare sector. Journal of Business Research, 2012;65(4), 537-546.
[16]. Pahlavan A. Structural model of the relationship between professional learning community and organizational sustainability with the mediating role of organizational awareness: A mixed research in the higher education system. Management of training organizations, 2018;6(1), 103-144.
[17]. Rasheed MI, Okumus F, Weng Q, Hameed Z, Nawaz MS. Career adaptability and employee turnover intentions: The role of perceived career opportunities and orientation to happiness in the hospitality industry, Journal of Hospitality and Tourism Management, 2020;44, 98-107.

[18]. Rhone  CC. Organizational Resilience During Times of Trauma. Cynthia Calloway Rhone (University of Phoenix, USA).2021; DOI:10.4018/978-1-7998-7016-6.ch009

[19]. Sepahvand R, Zare F. The role of organizational awareness on organizational trauma with respect to the mediating role of managers' political intelligence. Human resource management research, 2018;7(4),95-113.
[20]. Shi X, Gordon S, Tang CH. Momentary well-being matters: Daily fluctuations in hotel employees’ turnover intention, Tourism Management, 2020;83, 98-107.
[22]. Välikangas L, Hoegl M, Gibbert M. Why learning from failure isn’t easy (and what to do about it): Innovation trauma at Sun Microsystems. European Management Journal, 2009;27(4):225-233.
[24]. Winter L. Organizational Trauma: A Phenomenological Study of Psychological Organizational Trauma and Its Effect on Employees and Organization. Management, 2019;14(2), 117-136.