عبدالمهدی نصیرزاده؛ معصومه حسینی؛ سمیرا رفیعی شهربابکی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه تفکر استراتژیک و مدیریت دانش با عملکرد سازمانی هیات های ورزشی استان کرمان در سال 1398- 1397 می باشد. تحقیق حاضر از نوع توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی هیات های ورزشی استان کرمان تشکیل داده اند. در این پژوهش نمونه آماری را تمامی افراد مذکور در جامعه آماری مورد نظر تشکیل می دهند که تعداد ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه تفکر استراتژیک و مدیریت دانش با عملکرد سازمانی هیات های ورزشی استان کرمان در سال 1398- 1397 می باشد. تحقیق حاضر از نوع توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی هیات های ورزشی استان کرمان تشکیل داده اند. در این پژوهش نمونه آماری را تمامی افراد مذکور در جامعه آماری مورد نظر تشکیل می دهند که تعداد آن ها 70 نفر است. این مدیران، به روش نمونه گیری تمام شماری انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. برای بررسی فرضیات تحقیق، از آزمون همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون الگویابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار LISREL استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد، بین تفکر استراتژیک و مدیریت دانش با عملکرد سازمانی هیات های ورزشی استان کرمان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین بین مولفه های تفکر استراتژیک: تفکر سیستمی، چشم انداز، فرصت طلبی هوشمندانه، فرضیه محور بودن، تفکر در طول زمان با عملکرد سازمانی و بین مولفه های مدیریت دانش: ایجاد دانش، حفظ و نگهداری دانش، تبدیل و انتقال دانش و بکارگیری دانش با عملکرد سازمانی هیات های ورزشی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.
رضا سپهوند؛ حامد قاسم پور
چکیده
انزوا از پدیدههای شناختهشده در گفتمان لبة تاریک رفتار سازمانی به شمار میرود که دارای آثار پیدا و پنهان فراوان و موجد سربرآوردن رفتارهای انحرافی در محیط کار است که میبایست به انحاء مختلف از هویدا شدن آن استنکاف کرد. به همین سبب این تحقیق با هدف بررسی تأثیر رهبری اخلاقگرا بر انزوا در محیط کار با در نظر گرفتن نقش دو متغیر میانجی ...
بیشتر
انزوا از پدیدههای شناختهشده در گفتمان لبة تاریک رفتار سازمانی به شمار میرود که دارای آثار پیدا و پنهان فراوان و موجد سربرآوردن رفتارهای انحرافی در محیط کار است که میبایست به انحاء مختلف از هویدا شدن آن استنکاف کرد. به همین سبب این تحقیق با هدف بررسی تأثیر رهبری اخلاقگرا بر انزوا در محیط کار با در نظر گرفتن نقش دو متغیر میانجی جو رابطهای و باور به خودکارآمدی به انجام رسیده است تا به نقش احتمالی برخی از متغیرها در چارچوب مطالعات روانشناسی مثبت پی برده شود. جامعة آماری این تحقیق، کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام به تعداد 169 نفر هستند که با توجه حجم جامعه کلیة آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد که قابلیت اعتبار، با روایی واگرا و همگرا و قابلیت اعتماد به سؤالها از طریق ضریب آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و بارهای عاملی مورد تأیید واقع شد. نتایج تحقیق نشان داد رهبری اخلاقگرا بر انزوا در محیط کار تأثیر معنادار و منفی و بر جو رابطهای و باور به خودکارآمدی اثر معنادار و مثبت دارد. همچنین، اثر جو رابطهای و باور به خودکارآمدی بر انزوا کاری، معنادار و منفی است. همچنین مشخص شد رهبریاخلاقگرا به طور مجزا از طریق دو متغیر میانجی جو رابطهای و باور به خودکارآمدی بر انزوا در محیط کار اثر غیرمستقیم و منفی برجای میگذارد. در ادامه، این ادعا که در جامعة مورد مطالعه انزوا در محیط کار جاری و ساری است از طریق آزمون تی تک نمونهای آزمون شد که نتیجه حکایت جریان داشتن پدیدة مذکور در میان کارکنان دارد.
زهرا رضایی؛ مهرزاد حمیدی؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی؛ امین دهقان قهفرخی
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدل مسئولیت اجتماعی فدراسیون ورزش دانش آموزی ایران بود. این پژوهش، کاربردی و با رویکردی آمیخته (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی نمونه شامل خبرگان آگاه به موضوع ورزش دانش آموزی در سه بخش آکادمیک، اجرایی و ورزشی بود. نمونه گیری هدف مند بود و با توجه به رویکرد غیر احتمالی آن تا نقطه ای ادامه پیدا کرد که به اشباع نظری ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی مدل مسئولیت اجتماعی فدراسیون ورزش دانش آموزی ایران بود. این پژوهش، کاربردی و با رویکردی آمیخته (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی نمونه شامل خبرگان آگاه به موضوع ورزش دانش آموزی در سه بخش آکادمیک، اجرایی و ورزشی بود. نمونه گیری هدف مند بود و با توجه به رویکرد غیر احتمالی آن تا نقطه ای ادامه پیدا کرد که به اشباع نظری رسیدیم. بنابراین 12 مصاحبه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش کمی جامعه آماری شامل اعضای هیأت رئیسه، کارشناسان، مدیران ستادی ورزش دانش آموزی، معاونین تربیت بدنی و سلامت، روسای ادارات، هیات ها و انجمن های ورزش دانش آموزی بودند که به صورت هدفمند 219 به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کیفی از تحلیل مضمون با نرم افرار MAXQDA استفاده شد. همچنین در بخش کمی به منظور تأیید فرضیات به دست آمده از بخش کیفی از روش تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی با کمک نرم افزار های SPSS و LISREL ستفاده شد. نتایج نشان داد که نقطه ی اشباع در نمونه ی کیفی ایجاد 36 کد اولیه، 4 عامل (اقتصادی، بشردوستانه، قانونی و اخلاقی) و 1 کد محوری ( مسئولیت اجتماعی فدراسیون ورزش دانش آموزی) متفاوت می کند که در مجموع 422 فراوانی کلی را در مصاحبه ها دارند. همچنین فرضیه های شناسایی شده در بخش کیفی به صورت کمی مورد تأیید قرار گرفتند. نتایج این پژوهش برای سیاست گذاری و تدوین برنامة راهبردی به منظور توسعه مسئولیت اجتماعی در بین کارکنان فدراسیون، ذی نفعان، معلمان و انجمن ها و هیأت های ورزشی در ورزش دانش آموزی کاربردی خواهد بود.
نصرالله محمدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مطالعه تاثیر رهبری تیمی عمل محور بر توسعه هم افزایی تیمی با در نظر گرفتن نقش میانجی خودکارآمدی و اعتماد سازمانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران انجام شد. نوع تحقیق توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران(139 نفر) بود. نمونه گیری به صورت تمام شمار انجام و 117 ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مطالعه تاثیر رهبری تیمی عمل محور بر توسعه هم افزایی تیمی با در نظر گرفتن نقش میانجی خودکارآمدی و اعتماد سازمانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران انجام شد. نوع تحقیق توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران(139 نفر) بود. نمونه گیری به صورت تمام شمار انجام و 117 پرسشنامه تکمیل و برگشت داده شد. به منظور گرد آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد با طیف پنج گزینهای لیکرت، استفاده شد. الگوریتم تحلیل دادهها به روش حداقل مربعات جزئی که شامل بررسی مدلهای اندازهگیری و برازش مدل ساختاری بود، جهت سنجش اثر متغیرهای پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. برازش مناسب هر دو بخش الگوریتم دادهها نشاندهنده مطلوب و قابل قبول بودن پرسشنامهها و ساختار مکنون در سطح شاخصها و سوالات مورد استفاده بود. نتایج پژوهش در سطح اطمینان 95 درصد نشان داد؛ رهبری تیمی عمل محور بر توسعه هم افزایی تیمی، خودکارآمدی و اعتماد سازمانی کارکنان تاثیر مثبت و معناداری دارد. خودکارآمدی و اعتماد سازمانی نیز بر توسعه هم افزایی تیمی کارکنان تاثیر مثبت و معناداری داشت. در نتیجه می توان گفت؛ اعمال رهبری تیمی عمل محور، توسعه هم افزایی تیمی؛ خودکارآمدی و اعتماد سازمانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران را موجب خواهد شد.
طیبه جامه بزرگی؛ مجید سلیمانی؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر مهارتهای مدیریت کوانتومی مدیران در عملکرد سازمانی با نقش میانجی هوش سازمانی در وزارت ورزش و جوانان با روش تحلیل معادلات ساختاری انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان، در سال 1398 می باشند که 279 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد که مهارتهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر مهارتهای مدیریت کوانتومی مدیران در عملکرد سازمانی با نقش میانجی هوش سازمانی در وزارت ورزش و جوانان با روش تحلیل معادلات ساختاری انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان، در سال 1398 می باشند که 279 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد که مهارتهای مدیریت کوانتومی مدیران وزارت ورزش و جوانان، به صورت مستقیم و هم به طور غیر مستقیم، از طریق متغیر میانجی هوش سازمانی میتواند بر قابلیت عملکرد سازمانی تاثیرگذار باشد. بر این اساس، مهارتهای مدیریت کوانتومی مدیران به میزان 80/0 بر عملکرد سازمانی و هوش سازمانی به میزان 70/0 بر عملکرد سازمانی تاثیرگذار میباشد. همچنین نقش میانجی هوش سازمانی در اثر مهارتهای مدیریت کوانتومی مدیران بر عملکرد سازمانی 13/0 تایید گردید. بنابراین مدیران ورزش کشور با بکارگیری مهارتهای کوانتومی در سازمان و استفاده از راه حل هوش سازمانی میتواند قدرت رقابت پذیری سازمان را افزایش دهد و از دیگر سازمانها را متمایز نماید و با بکارگیری اطلاعات موجود از مزایای رقابتی و پیشرو بودن بهره برداری نموده تا بتواند تغییرات مثبت یا منفی را حس کنند، که این امر قابلیت عملکرد وزارت ورزش و جوانان را ارتقا میبخشد.
منصور قادری؛ رزیتا سپهرنیا؛ سید رضا صالحی امیری؛ علی اکبر رضایی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی الگو با کاربست سرمایه های انسانی و رویدادهای ورزشی در دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش ترکیبی و از نوع طرح های آمیخته است. جامعه آماری این پژوهش 264 نفر بود که با تعداد نمونه تحقیق برابری کرد. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسش نامه های محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی الگو با کاربست سرمایه های انسانی و رویدادهای ورزشی در دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش ترکیبی و از نوع طرح های آمیخته است. جامعه آماری این پژوهش 264 نفر بود که با تعداد نمونه تحقیق برابری کرد. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسش نامه های محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با روش دلفی در سه مرحله به تایید 21 نفر از متخصصین امور فرهنگی و ورزشی رسید. روایی سازه پرسشنامه نیز با تحلیل عاملی تاییدی به تایید رسید. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از روش های اماری توصیفی و استنباطی از جمله معادلات ساختاری و با کمک نرم افزارهای SPSS و PLS استفاده شد.نتایج این پژوهش نشان داد در الگوی فرهنگی جمهوری اسلامی دیپلماسی ایران در ورزش با تاکید بر حوزه ورزشی، مولفههای بعد ورزشی (سرمایه انسانی و تولیدات و محصولات ورزشی) دارای بیشترین اهمیت و مدل به دست آمده از برازش مناسب برخودار است.
فرناز فرهمند؛ محمود گودرزی؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی
چکیده
با توجه به گسترده بودن حوزه ورزش و تفاوت آن با سایر حوزهها، آگاهی وزیر ورزش و جوانان از نقشهای خود تاثیر بسزایی در روند توسعهی ورزش کشور دارد. لذا این پژوهش با هدف شناسایی و وزندهی نقشهای وزیر ورزش و جوانان انجام شد. تحقیق حاضر کاربردی و از نظر نحوه جمعآوری داده ها از نوع آمیخته بود. از مدل آمیخته اکتشافی( کیفی و کمی) جهت جمعآوری ...
بیشتر
با توجه به گسترده بودن حوزه ورزش و تفاوت آن با سایر حوزهها، آگاهی وزیر ورزش و جوانان از نقشهای خود تاثیر بسزایی در روند توسعهی ورزش کشور دارد. لذا این پژوهش با هدف شناسایی و وزندهی نقشهای وزیر ورزش و جوانان انجام شد. تحقیق حاضر کاربردی و از نظر نحوه جمعآوری داده ها از نوع آمیخته بود. از مدل آمیخته اکتشافی( کیفی و کمی) جهت جمعآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری کلیه خبرگان مدیریت ورزشی در بخش علمی و اجرایی با سابقه کاری حداقل 10 ساله در ورزش و حداقل مدرک کارشناسی ارشد بودند. نمونهگیری با ترکیبی از دو روش هدفمند و گلولهبرفی انجام شد و حجم نمونه بر اساس اشباع اطلاعاتی 19 نفر تعیین شد. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه تحلیل سلسله مراتبی بر اساس شاخصهای شناسایی شده بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای Spss V27، Expert Choice 11 استفاده شد. نتایج نشان داد که نقش های درون سازمان و برون سازمانی وزیر ورزش و جوانان شامل هدایت مدیران عالی ورزش، راهبری فدراسیونهای ورزشی، تصمیم گیری و سیاست گذاری، مدیریت منابع انسانی، مدیریت مالی و بودجه ریزی، مدیریت شرکتهای تابعه و باشگاههای استقلال و پرسپولیس، نظارت و اجرای قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، مدیریت منابع، تجهیزات و امکانات ورزش، روابط بینالملل ورزش، راهبری حوزه جوانان، نقشهای علمی و پژوهشی، عضویت در شوراهای بین دستگاهی، ارتباط با مجلس شورای اسلامی، اطلاع رسانی و سخنگویی و ارتباط با نهادهای فرهنگی است. همچنین بالاترین اولویت در نقشهای وزیر ورزش و جوانان تصمیم گیری و سیاست گذاری بود.
علی جلیلی شیشوان
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثر بخشی مداخله ورزشی مبتنی بر برنامههای بیننسلی بر شادکامی و بهزیستیذهنی در ورزشکاران بدنسازی میباشد. روش تحقیق نیمهآزمایشی و بهصورت پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل میباشد. نمونه مورد مطالعه شامل30 ورزشکار بدنساز مرد در قالب دو گروه میباشد (شامل 15 نفر بدنساز بهعنوان گروه آزمایشی و 15 نفر بدنساز ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثر بخشی مداخله ورزشی مبتنی بر برنامههای بیننسلی بر شادکامی و بهزیستیذهنی در ورزشکاران بدنسازی میباشد. روش تحقیق نیمهآزمایشی و بهصورت پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل میباشد. نمونه مورد مطالعه شامل30 ورزشکار بدنساز مرد در قالب دو گروه میباشد (شامل 15 نفر بدنساز بهعنوان گروه آزمایشی و 15 نفر بدنساز بهعنوان گروه کنترل) که بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحله ای انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت مداخله ورزشی مبتنی بر برنامه های بین نسلی قرارگرفتند، اما برای گروه کنترل مداخله انجام نشد. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامه شادکامی آکسفورد(1995) ، پرسشنامه فرم کوتاه بهزیستی ذهنی ریف و سینگر (2006) و روش مداخله ورزشی مبتنی بر برنامههای بین نسلی بود. جهت تحلیل دادههای پژوهش حاضر از آزمون تحلیل کواریانس ANCOVA و نرمافزار SPSS25استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین نمرات پیش آزمون و پسآزمون گروه آزمایشی و همچنین تفاوت معناداری بین دوگروه آزمایشی و گواه در شادکامی و بهزیستی ذهنی ورزشکاران بدنسازی وجود داشت. انجام مداخلات ورزشی بر متغیر شادکامی و بهزیستی ذهنی اندازه اثر بزرگتر را داشته است. ورزشکاران بدنساز شرکت کننده در جلسات مداخله ورزشی مبتنی بر برنامههای بین نسلی قرار در مقایسه با گروه کنترل و درمقایسه با قبل از مداخله درمجموع بهزیستی ذهنی و شادکامی بیشتری را تجربه کردند.