نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار مرکز تحقیقات پیشگیری از مصدومیتهای ترافیکی جادهای دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز.
2 کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا (س)
3 استادیار دانشگاه الزهرا(س).
چکیده
بقای سازمانهای امروزی وابسته به انتظارات در حال تغییر مشتریان است، سازمانها به تبعیت از سازمانهای موفق برای جهت دهی به استراتژهای بازاریابی خود از اصول بخش بندی بهرهمند میگردند. هدف از انجام این تحقیق بخشبندی بازار خدمات مجموعههای ورزشی بخش خصوصی، مبتنی بر انگیزهها و انتظارات مشتریان است. تحــــــقیق حاضر بهروش توصیفی ـ پیمایشی انجام شده است. جامعۀ آماری تحقیق، مشتریان مجموعه های ورزشی شرکت ملی گاز بودند که دست کم یکسال از خدمات آن استفاده میکردند. نمونة آماری تحقیق نیز شامل 163 تن از استفادهکنندگان از این خدمات بود. ابزار تحقیق پرسشنامۀ MISS- sport center است که آروکاس و همکاران در سال 2007 آن را طراحی نموده، روایی محتوایی آن نیز به تایید سه تن از اساتید بازاریابی رسیده است. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهای با بیست وشش گویه بود که براساس پیوستار لیکرت در مقیاس 5 ارزشی تنظیم شده بود. پایایی ابزار با آزمون تحلیل عاملی و مقدار آماره 0/88 تایید شد. پایایی هریک از عاملها شامل اثر مثبت 0/91، تعامل اجتماعی 0/91، آمادگی جسمانی0/90، غلبه بر مشکلات 0/76، تناسب اندام 0/87، رقابت 0/83، چالشهای فردی 0/82 و سرگرمی 0/87 بود. برای تحلیل دادهها از آزمونهای،ANOVA وMANOVA و برای دستهبندی آیتمهای پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی با شاخصهای KMO و از آزمون بارتلت برای بررسی برازش مناسب مدل استفاده شد (0/05>p). نتایج نشان میدهد ویژگیهای جمعیتشناختی به جز جنسیت، با انگیزهها و انتظارات مشتریان این مجموعه همبستگی معناداری ندارد. همچنین بخشبندی مشتریان براساس انگیزهها و انتظارات آنان مطرح نیست. لذا، در سازمانهایی که کارکنان آن، از تشابهات فرهنگی و تحصیلات برخوردار باشند، مناسب است مدیران بهجای بخشبندی آنان، با ارتقای سطح کیفی خدمات به افزایش بهرهوری و رضامندی کارکنان اقدام نمایند.
کلیدواژهها