نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مرکز تحقیقات پیشگیری از مصدومیت‌ها‌ی ترافیکی جاده‌ای دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز.

2 کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا (س)

3 استادیار دانشگاه الزهرا(س).

چکیده

بقای سازمان‌های امروزی وابسته به انتظارات در حال تغییر مشتریان است، سازمان‌ها به تبعیت از سازمان‌های موفق برای جهت ­دهی به استراتژهای بازاریابی خود از اصول بخش ­بندی بهره‌مند می­گردند. هدف از انجام این تحقیق بخش‌بندی بازار خدمات مجموعه‌های ورزشی بخش خصوصی، مبتنی بر انگیزه‌ها و انتظارات مشتریان است. تحــــــقیق حاضر به‌روش توصیفی ـ پیمایشی انجام شده است. جامعۀ آماری تحقیق، مشتریان مجموعه ­های ورزشی شرکت ملی گاز بودند که دست ­کم یک­سال از خدمات آن استفاده می­کردند. نمونة ‌آماری تحقیق نیز شامل 163 تن از استفاده‌کنندگان از این خدمات بود. ابزار تحقیق پرسشنامۀ MISS- sport center است که آروکاس و همکاران در سال 2007 آن را طراحی نموده، روایی محتوایی آن نیز به تایید سه ­تن از اساتید بازاریابی رسیده است. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه‌ای با بیست­ و­شش­ گویه بود که براساس پیوستار لیکرت در مقیاس 5 ارزشی تنظیم شده بود. پایایی ابزار با آزمون تحلیل عاملی و مقدار آماره 0/88 تایید شد. پایایی هریک از عامل‌ها شامل اثر مثبت 0/91، تعامل اجتماعی 0/91، آمادگی جسمانی0/90، غلبه بر مشکلات 0/76، تناسب اندام 0/87، رقابت 0/83، چالش‌های فردی 0/82 و سرگرمی 0/87 بود. برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های،ANOVA  وMANOVA  و برای دسته‌بندی آیتم‌های پرسشنامه از تحلیل ‌عاملی اکتشافی با شاخص‌های KMO و از آزمون بارتلت برای بررسی برازش مناسب مدل استفاده شد (0/05>p). نتایج نشان می­دهد ویژگی‌های جمعیت‌شناختی به جز جنسیت، با انگیزه‌ها و انتظارات مشتریان این مجموعه همبستگی معناداری ندارد. همچنین بخش‌بندی مشتریان براساس انگیزه‌ها و انتظارات آنان مطرح نیست. لذا، در سازمان‌هایی که کارکنان آن، از تشابهات فرهنگی و تحصیلات برخوردار باشند، مناسب است مدیران به‌جای بخش‌بندی آنان، با ارتقای سطح کیفی خدمات به افزایش بهره‌وری و رضامندی کارکنان اقدام نمایند.

کلیدواژه‌ها