مدیریت رفتار سازمانی
فرشته کتبی؛ محسن فلاح؛ یاسر کمالی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط بین مدیریت کیفیت فراگیر با رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان یزد انجام شد. در این پژوهش از روش نمونهگیری سرشماری استفاده شد و حجم نمونه 168 نفر درنظر گرفته شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامة استاندارد مدیریت کیفیت فراگیر اسپینوال (2001)، رفتار شهروندی سازمانی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط بین مدیریت کیفیت فراگیر با رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان یزد انجام شد. در این پژوهش از روش نمونهگیری سرشماری استفاده شد و حجم نمونه 168 نفر درنظر گرفته شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامة استاندارد مدیریت کیفیت فراگیر اسپینوال (2001)، رفتار شهروندی سازمانی پادساکوف (2000) و عدالت سازمانی نیهوف و مورهن (1993) بود، که روایی آنها به تأیید اساتید رسید و پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرونباخ بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی با نرمافزارهای اس.پی.اس.اس نسخة 26 و لیزرل استفاده شد. در بخش آمار توصیفی از فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی و مدلسازی ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش در مدل نهایی نشان داد که میزان تاثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر رفتار شهروندی سازمانی برابر با 65 درصد، میزان تاثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر عدالت سازمانی برابر با 94 درصد و میزان تاثیر غیرمستقیم مدیریت کیفیت فراگیر بر رفتار شهروندی سازمانی با میانجیگری عدالت سازمانی برابر با 36 درصد بود،که همه روابط در سطح 05/0 معنادار بودند. بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که مدیران وزارت ورزش و جوانان باید توجه خاصی به مدیریت کیفیت فراگیر در جهت ایجاد عدالت سازمانی که توسعه و ارتقاء دهنده رفتار شهروندی سازمانی است، داشته باشند.
فرشته کتبی؛ محسن فلاح؛ محمد میررکنی؛ مجید نامور
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدل نقش میانجی گری رفتار شهروندی سازمانی در رابطه علی مدیریت جهادی و فضیلت سازمانی با رفتار سیاسی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش کارکنان معاونت توسعه مدیریت و منابع پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان بوده است و تعداد آن 290 نفر میباشد. ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی مدل نقش میانجی گری رفتار شهروندی سازمانی در رابطه علی مدیریت جهادی و فضیلت سازمانی با رفتار سیاسی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش کارکنان معاونت توسعه مدیریت و منابع پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان بوده است و تعداد آن 290 نفر میباشد. با توجه به فرمول کوکران تعداد نمونه 127 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادههای این پژوهش پرسشنامه مدیریت جهادی حجازی فر(1394)، فضیلت سازمانی کامرون و همکاران(2004)، رفتار شهروندی سازمانی شاکر اردکانی(1394) و رفتار سیاسی امیر شیبانی(1380) بود. جهت بررسی مدل پژوهش و صحت سنجی فرضیات از روش مدلسازی معادلات ساختاری تحت نرمافزار Smart PLS3 استفاده گردید. نتایج نشان داد متغیر مدیریت جهادی بر فضیلت سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تأثیر مثبت و معنادار متغیر فضیلت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر رفتار سیاسی کارکنان مورد تأیید قرار گرفت. اما تأثیر متغیر مدیریت جهادی بر رفتار شهروندی تأیید نشد. در مورد روابط میانجیگری نیز مشخص گردید فضیلت سازمانی تأثیر مدیریت جهادی بر رفتار شهروندی سازمانی را میانجیگری میکند و همچنین در رابطه علی بین متغیرهای فضیلت سازمانی و رفتار سیاسی کارکنان نیز رفتار شهروندی نقش میانجیگری ایفا میکند. البته تأثیر میانجیگری متغیر رفتار شهروندی سازمانی در رابطه علی بین مدیریت جهادی با رفتار سیاسی کارکنان مورد تأیید قرار نگرفت.