مدیریت ورزشی
زهرا اصغری؛ محسن صادقی
چکیده
سازمانهای مدرن ورزشی به دنبال تسهیم اطلاعات و مدیریت دانش هستند و بیتوجهی به خودسانسوری در این سازمانها میتواند مسئلهساز شود بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر خودسانسوری منابع انسانی و راهکارهای کاهش آن در سازمانهای ورزشی دولتی انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی، کیفی و میدانی-کتابخانهای با استراتژی ...
بیشتر
سازمانهای مدرن ورزشی به دنبال تسهیم اطلاعات و مدیریت دانش هستند و بیتوجهی به خودسانسوری در این سازمانها میتواند مسئلهساز شود بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر خودسانسوری منابع انسانی و راهکارهای کاهش آن در سازمانهای ورزشی دولتی انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی، کیفی و میدانی-کتابخانهای با استراتژی تحلیل مضمون با رویکرد آتراید-استیرلینگ (2001) میباشد. مشارکتکنندگان در پژوهش حاضر اساتید دانشگاهی مدیریت ورزشی و مدیریت منابع انسانی، رؤسای ادارات کل ورزش و جوانان مراکز استانها و رؤسای فدراسیونهای ورزشی بودند که 18 نفر از آنان با استفاده از روش هدفمند و گلولهبرفی و با توجه به اصل اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته عمیق بود و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری سهمرحلهای تحلیل مضمون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل مؤثر بر خودسانسوری منابع انسانی در سازمانهای ورزشی شامل عوامل فردی، عوامل مدیریتی، عوامل سازمانی و عوامل فراسازمانی و راهکارهای کاهش آن شامل ارتقای دانش نیروی انسانی، ترویج روحیه همفکری در سازمانهای ورزشی، توجه مدیران به ناامنیها، ارائه مشوق به نیروی انسانی، مبارزه با چاپلوسی در سازمانهای ورزشی و اصلاح رویههای معیوب سازمانی است. بنابراین مدیران سازمانهای ورزشی میتوانند با توجه به عوامل مؤثر و بکارگیری راهکارهای ارائه شده، زمینه لازم برای کاهش خودسانسوری منابع انسانی سازمانهای ورزشی را فراهم کنند، از تمامی ظرفیتهای دانشی این منابع ارزشمند، بهرهمند شوند و مشارکت فعال و صادقانه آنها در سازمانهای ورزشی را ترویج دهند.
مدیریت ورزشی
داریوش معرفت؛ محسن صادقی
چکیده
برنامههای ورزشی تلویزیون قدرت تأثیرگذاری بسیار بالایی در جامعه دارند بنابراین باید اخلاقمداری در اولویت اینگونه برنامهها باشد و عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار گیرد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل عوامل موثر بر اخلاق رسانهای در برنامههای ورزشی تلویزیون انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی، کمی و پیمایشی بود. جامعه ...
بیشتر
برنامههای ورزشی تلویزیون قدرت تأثیرگذاری بسیار بالایی در جامعه دارند بنابراین باید اخلاقمداری در اولویت اینگونه برنامهها باشد و عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار گیرد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل عوامل موثر بر اخلاق رسانهای در برنامههای ورزشی تلویزیون انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی، کمی و پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش کارکنان برنامههای ورزشی تلویزیون بودند که با توجه به گسترده بودن تعداد جامعه آماری در سطح کشور و بر اساس فرمول کوکران، 384 نفر به صورت تصادفی خوشهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در پژوهش حاضر پرسشنامه استاندارد سلطانی و همکاران (1401) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش توصیفی و استنباطی در محیط نرمافزار SPSS23 و smartpls3.1.1 استفاده شد. در بخش توصیفی به توصیف اطلاعات جمعیتشناختی آزمودنیها و در بخش استنباطی با استفاده از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری به برازش مدل و همچنین بررسی مسیرهای مدل پرداخته شد. تمامی تجزیه و تحلیلها در سطح معنیداری 05/0 انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که مدل تحقیق از برازش مناسبی برخوردار است و عوامل فردی، سازمانی و اجتماعی بر اخلاق رسانهای کارکنان برنامههای ورزشی تلویزیون تاثیر معنیداری دارند. بر اساس نتایج تحقیق مدیران و مسئولان مربوطه جهت بالا بردن اخلاق رسانهای در برنامههای ورزشی تلویزیون باید به تمامی جنبههای فردی، سازمانی و اجتماعی توجه کرده و از پیشبرد سیاستهای تکمحوری پرهیز کنند.
مدیریت ورزشی
زهرا اصغری؛ محسن صادقی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل تاثیر مدیریت دانش و مدیریت استعداد بر عملکرد مربیان فوتبال استان آذربایجان غربی انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ فلسفه تفسیرگرایانه، از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد استقرایی، از لحاظ انتخاب پژوهش کمی و از لحاظ بازه زمانی مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مربیان دارای مدرک رسمی مربیگری فوتبال ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل تاثیر مدیریت دانش و مدیریت استعداد بر عملکرد مربیان فوتبال استان آذربایجان غربی انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ فلسفه تفسیرگرایانه، از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد استقرایی، از لحاظ انتخاب پژوهش کمی و از لحاظ بازه زمانی مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مربیان دارای مدرک رسمی مربیگری فوتبال بودند که در سال 1402 در استان آذربایجان غربی مشغول فعالیت بودند که بر اساس فرمول کوکران و با روش تصادفی طبقهای، 261 نفر از آنان انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مدیریت دانش فیلیوس و همکاران (2000)، مدیریت استعداد احمدی و همکاران (1391) و عملکرد مربیان رمضانینژاد و همکاران (1392) بود. تجزیه و تحلیل دادهها به صورت توصیفی در نرمافزار spss23 و به صورت مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار smartpls3.1.1 در سطح معنیداری 05/0 انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است و مدیریت دانش (877/18=t؛ 000/0=p) و مدیریت استعداد (621/21=t؛ 000/0=p) بر عملکرد مربیان فوتبال استان آذربایجان غربی تاثیر معنیداری دارند. بنابراین در باشگاههای فوتبال هر چقدر کسب، ثبت، انتقال، خلق و کاربرد دانش و در کنار آن نظام جذب، آموزش و حفظ استعدادها در وضعیت بهتری قرار گیرد، به همان میزان عملکرد مربیان نیز بالا میرود.