مدیریت رفتار سازمانی
اکبر فریدفتحی؛ فرناز فرهمند؛ مریم خواجه صالحانی
چکیده
توسعه کارآفرینی در فدراسیونهای ورزشی میتواند به ایجاد منابع درآمدی پایدار، افزایش نوآوری و بهبود رقابتپذیری در بازارهای ورزشی منجر شود. همچنین، کارآفرینی موجب جذب استعدادها، ارتقاء کیفیت خدمات و تقویت ارتباطات بینالمللی در این حوزه میشود، که در نهایت به رشد و پایداری فدراسیون کمک میکند. این پژوهش از نوع تحقیق کاربردی ...
بیشتر
توسعه کارآفرینی در فدراسیونهای ورزشی میتواند به ایجاد منابع درآمدی پایدار، افزایش نوآوری و بهبود رقابتپذیری در بازارهای ورزشی منجر شود. همچنین، کارآفرینی موجب جذب استعدادها، ارتقاء کیفیت خدمات و تقویت ارتباطات بینالمللی در این حوزه میشود، که در نهایت به رشد و پایداری فدراسیون کمک میکند. این پژوهش از نوع تحقیق کاربردی و از نظر روش، کمی است. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان و متخصصانی است که در زمینه مدیریت ورزشی، کارآفرینی ورزشی، و سیاستگذاری ورزشی دارای تجربه و دانش کافی هستند. این افراد شامل مدیران فدراسیونهای ورزشی (رئیس، دبیر، نایب رئیس، اعضای هیات رئیسه، روسای کمیتهها)، اساتید دانشگاهی و پژوهشگران حوزه کارآفرینی ورزشی بودند. برای انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. تعداد نمونهها بر اساس اشباع اطلاعاتی تعیین شده و 18 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابتدا از طریق مرور ادبیات پژوهش و مطالعه منابع معتبر، شاخصها و عوامل کلیدی مرتبط با کارآفرینی در فدراسیونهای ورزشی شناسایی شدند. سپس این شاخصها در قالب یک پرسشنامه نیمهساختاریافته به خبرگان ارائه شد تا نظرات آنها در خصوص اهمیت و اولویت این شاخصها جمعآوری شود. سپس پرسشنامهای با هدف تعیین روابط بین عوامل شناساییشده، طراحی و به خبرگان ارائه گردید. در این پرسشنامه، خبرگان به ارزیابی و تعیین میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری هر یک از عوامل بر یکدیگر پرداختند. نتایج این مرحله به عنوان دادههای اصلی برای مدلسازی ساختاری تفسیری مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل دادههای جمعآوریشده از نرمافزار میکمک (MICMAC) استفاده شد. با توجه به نتایج، عوامل اقتصادی و مالی، عوامل زیرساختی و فناورانه، عوامل فرهنگی و اجتماعی، عوامل محیطی و قانونی و عوامل مدیریتی و سازمانی به عنوان عوامل موثر بر ایجاد فدراسیون ورزشی کارآفرین نقش دارند.
سارا غلامی؛ مهوش نوربخش؛ پریوش نوربخش؛ مهدی کهندل
چکیده
هدف تحقیق طراحی مدل اینرسی سازمانی در فدراسیون های ورزشی کشور بود. جامعه آماری کلیه کارکنان فدراسیون های ورزشی بود (1852=N). این تحقیق جز تحقیقات آمیخته(کیفی و کمی) قرار می گیرد. در بخش کیفی، از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک نمونه گیری گلوله برفی استفاده و در بخش کمی نیز بر اساس جدول مورگان 350 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی ساده ...
بیشتر
هدف تحقیق طراحی مدل اینرسی سازمانی در فدراسیون های ورزشی کشور بود. جامعه آماری کلیه کارکنان فدراسیون های ورزشی بود (1852=N). این تحقیق جز تحقیقات آمیخته(کیفی و کمی) قرار می گیرد. در بخش کیفی، از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک نمونه گیری گلوله برفی استفاده و در بخش کمی نیز بر اساس جدول مورگان 350 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور مطالعه اهداف پژوهش در بخش کیفی از مصاحبههای نیمه ساختار یافته و در بخش کمی نیز از پرسشنامه محقق ساخته سکون سازمانی حاصل از بخش کیفی استفاده شد. از نظر اساتید مدیریت ورزشی و متخصصان امر برای تأیید روایی صوری و از معادلات ساختاری و پایایی پرسشنامه با اجرای آزمایشی بر روی 30 نفر از اعضای جامعه تحقیق و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تائید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از بستههای آماری SPSS و آموس نسخه 23 استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که سکون سازمانی در فدراسیونهای ورزشی کشور متشکل از 7 بعد، 18 مؤلفه و 55 گویه است و اختلاف معنی داری بین میانگین های مشاهده شده و فرضی اینرسی سازمانی، ابعاد اینرسی سازمانی و نیز مؤلفههای اینرسی سازمانی به غیر از مؤلفه مدل های ذهنی وجود دارد در نهایت یافتهها نشان داد که الگوی سکون سازمانی به دست آمده از برازش مناسب برخوردار است. توجه به عوامل شناسایی شده در این مدل کمک میکند تا مدیران فدراسیونهای ورزشی ضمن توجه به این الگو و یافتهها، از سکون و اینرسی در سازمان خود جلوگیری کنند.