مدیریت رفتار سازمانی
محمدعلی صاحبکاران؛ جعفر خوشبختی؛ مهدی سلیمانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی تعهد سازمانی از دیدگاه کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی میباشد. روش این پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی میباشد. به دلیل محدودبودن جامعه آماری، نمونه آماری برابر ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی تعهد سازمانی از دیدگاه کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی میباشد. روش این پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی میباشد. به دلیل محدودبودن جامعه آماری، نمونه آماری برابر با جامعه آماری (کل شمار) در نظر گرفته شد (186N=). به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و روابط بین متغیرها نیز نرم افزار اسمارت پی ال اس سه مورد استفاده قرار گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که مسئولیت اجتماعی بر تعهد سازمانی )882/0= (rو عملکرد سازمانی ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی تاثیر معناداری دارد)316/0= (r. علاوه برای این تعهد سازمانی بر عملکرد سازمانی تاثیر معناداری دارد)591/0= (r. همچنین نتایج نشان داد مسئولیت اجتماعی بر عملکرد سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی از طریق نقش میانجی تعهد سازمانی تاثیر معناداری دارد)522/0= .(r از این رو به تمام مدیران ادارات ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی پیشنهاد میشود برای داشتن سازمانی پویاتر از طریق افزایش مسئولیتپذیری اجتماعی و نیز تعهد سازمانی در بین کارکنان سازمانهای خود، عملکرد کلی سازمان خود را افزایش دهند.
محمد قادرخانی؛ فرزاد غفوری؛ حبیب هنری؛ نجمه مرادی
چکیده
هدف از انجام این تحقیق سنجش وضعیت هویت و شخصیت تیمهای لیگ برتر فوتبال بانوان ایران از دیدگاه بازیکنان آنها بود. این تحقیق کاربردی به روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری بازیکنان تیمهای فوتبال بانوان بود که در لیگ برتر حضور داشتند. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه 52 سؤالی محقق ساخته استفاده شد که دارای شش عامل بود. 94 ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق سنجش وضعیت هویت و شخصیت تیمهای لیگ برتر فوتبال بانوان ایران از دیدگاه بازیکنان آنها بود. این تحقیق کاربردی به روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری بازیکنان تیمهای فوتبال بانوان بود که در لیگ برتر حضور داشتند. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه 52 سؤالی محقق ساخته استفاده شد که دارای شش عامل بود. 94 پرسشنامه مورد تحلیل و بررسی آماری قرار گرفت. از آمار توصیفی، جهت توصیف فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و از آمار استنباطی جهت آزمونهای کلموگروف-اسمیرنوف و شاپیرو ویلک، ضریب آلفای کرونباخ، تی تک نمونهای، رگرسیون چند متغیره و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. جهت عملیات آماری از نرمافزار اس.پی.اس.اس نسخه 26 و نرم افزار اسمارت پی.ال.اس نسخه 3 استفاده گردید. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ معادل 871/0 برآورد شد. بر اساس نتایج تحقیق ابعاد استعداد، موفقیت، سرگرمی، تعهد، تحسین و مراقبت تبیین کننده مدل شخصیت تیمهای لیگ برتر فوتبال بانوان میباشد که از مجموع خرده مقیاسهای موفقیت و استعداد، عامل عملکرد و از مجموع خرده مقیاسهای تحسین و مراقبت، عامل منش استخراج شد. مدل کلی معادلات ساختاری پژوهش با استفاده از معیار نیکویی برازش 563/0 بدست آمد، که برازش بسیار مناسب مدل کلی تحقیق تایید شد. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش مدیران ورزشی و مربیان باشگاهها میتوانند با بهکارگیری ابعاد و متغیرهای تبیین کننده هر بعد، در ارتقاء سطح عملکرد بازیکنان و همچنین بهبود تصویر هویت و شخصیت تیمی و باشگاه خود در جهت جلب و جذب حامی و هوادار گامی مؤثر بردارند.
مریم بابایی
چکیده
هدف از انجام این مطالعه مدلسازی ارتباط هوش سازمانی با نوآوری در فدراسیون والیبال با درنظر گرفتن فرهنگ سازمانی بعنوان متغیر میانجی است. روش انجام این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و از نظر ماهیت، از نوع توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران و کارکنان تمام وقت فدراسیون والیبال کشور می دهد که شامل 92 نفر است و با توجه به ...
بیشتر
هدف از انجام این مطالعه مدلسازی ارتباط هوش سازمانی با نوآوری در فدراسیون والیبال با درنظر گرفتن فرهنگ سازمانی بعنوان متغیر میانجی است. روش انجام این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و از نظر ماهیت، از نوع توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران و کارکنان تمام وقت فدراسیون والیبال کشور می دهد که شامل 92 نفر است و با توجه به محدودیت جامعه، تعیین نمونه بر اساس روش تمام شماری استفاده شده است. با این وجود تنها 72 نفر پرسشنامهها را تکمیل نمودهاند. ابزار گردآوری شامل پرسشنامههای استاندارد هوش سازمانی کارل آلبرخت، پرسشنامه فرهنگ سازمانی هافستد برگرفته از کتاب مقیمی (1388) و پرسشنامه محقق ساخته نوآوری و ترکیبی از پرسشنامه های جیمنز-جیمنز و دیگران (2008)، پنیادز (2006)، پراجگو و سوهل (2006) است. روایی و پایایی این پرسشنامهها با استفاده از روشهای رایج مورد بررسی قرار گرفته و آزمون روابط نیز بر اساس روش معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS انجام شده است. نتایج حاصل از این مطالعه حاکی از آن است که بین هوش سازمانی و نوآوری در فدراسیون والیبال رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین رابطه بین هوش سازمانی و فرهنگ سازمانی و نیز رابطه بین فرهنگ سازمانی و نوآوری نیز مثبت و معنیدار است.
اکرم قبادی یگانه؛ سجاد غلامی ترکسلویه؛ مهدی رستگاری
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 71-78
چکیده
خوشنامی سازمانی یکی از مباحث مهم در مدیریت سازمان میباشد . هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ابعاد فضیلت سازمانی بر خوشنامی سازمانی است. بدین منظور، جامعه آماری کارمندان اداره ورزش و جوانان استان های غرب کشور بود که بر اساس جدول مورگان 175 نفر بر اساس نمونه گیری تصادفی- طبقهای مورد بررسی قرار گرفتند. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از دو پرسشنامه ...
بیشتر
خوشنامی سازمانی یکی از مباحث مهم در مدیریت سازمان میباشد . هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ابعاد فضیلت سازمانی بر خوشنامی سازمانی است. بدین منظور، جامعه آماری کارمندان اداره ورزش و جوانان استان های غرب کشور بود که بر اساس جدول مورگان 175 نفر بر اساس نمونه گیری تصادفی- طبقهای مورد بررسی قرار گرفتند. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از دو پرسشنامه فضیلت سازمان و خوشنامی سازمانی جهت جمع آوری داده های پژوهش استفاده شد. داده ها نیز بوسیله نرم افزار PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها حاکی از مناسب بودن برازش مدل تحقیق بود. نتایج تحلیل مسیر حاکی از آن بود از دیدگاه کارمندان از بین ابعاد فضیلت سازمانی (شامل اعتماد، خوش بینی، صداقت، شفقت و بخشش) تنها اعتماد سازمانی است که تأثیری بر خوشنامی سازمانی ندارد.، لذا مدیران سازمان ورزشی می توانند بوسیله رشد و توسعه فضایل سازمانی زمینه ساز خوشنامی سازمان را فراهم کنند.
رضا صابونچی؛ فاطمه پژوهان
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1395، ، صفحه 77-83
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل معادلات ساختاری اعتماد بین فردی و رفتار سیاسی با اثربخشی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استانهای همدان و کرمانشاه بود. روش تحقیق، پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان که تعداد آنها 168 نفر بود. نمونه پژوهش کل شمار بود که در نهایت 152 پرسشنامه بازگشت داده شد. برای جمع آوری اطلاعات ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل معادلات ساختاری اعتماد بین فردی و رفتار سیاسی با اثربخشی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استانهای همدان و کرمانشاه بود. روش تحقیق، پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان که تعداد آنها 168 نفر بود. نمونه پژوهش کل شمار بود که در نهایت 152 پرسشنامه بازگشت داده شد. برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه اعتماد بین فردی کوک و وال (1980)، پرسشنامه رفتار سیاسی دوبرین (1987) و پرسشنامه اثربخشی مقیمی (1388) استفاده شد. روایی پرسشنامهها توسط 10 تن از اساتید مدیریت ورزشی تأیید گردید. پایایی پرسشنامههای تحقیق با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای اعتماد بین فردی، رفتار سیاسی و اثربخشی به ترتیب (80/0، 79/0 و 83/0) به دست آمد. از آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. میزان شاخصهای93/0=GFI، 91/0=AGFI، 95/0=NFI، 97/0=CFI و 033/0= RMSEAنشان دهندۀ برازش مدل ساختاری بودند. نتایج نشان داد، مؤلقه رفتار سیاسی با ضریب بتای (47/0) پیش بینی کننده قویتری نسبت به اعتماد بین فردی با ضریب بتای (39/0) برای اثربخشی است. یعنی اعتماد بین فردی و رفتار سیاسی در محیط کار منجر به اثربخشی بیشتر در کارکنان میشوند.