علی زارعی بیدسرخی؛ لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر ارائه الگو و تدوین شاخص های استعداد یابی در رشته بسکتبال بر اساس پارامتر های رفتاری و روانشناختی بود. روش پژوهش از نوع پژوهشهای آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) بود. نمونه آماری پژوهش در بخش کیفی (نمونه گیری به صورت هدفمند) تا اشباع نظری دادهها شامل 21 نفر از بالاترین سطح مربیان، کارشناسان بسکتبال و متخصصان استعدادیابی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر ارائه الگو و تدوین شاخص های استعداد یابی در رشته بسکتبال بر اساس پارامتر های رفتاری و روانشناختی بود. روش پژوهش از نوع پژوهشهای آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) بود. نمونه آماری پژوهش در بخش کیفی (نمونه گیری به صورت هدفمند) تا اشباع نظری دادهها شامل 21 نفر از بالاترین سطح مربیان، کارشناسان بسکتبال و متخصصان استعدادیابی و در بخش کمی (صورت تصادفی) شامل 242 نفر از مربیان بسکتبال بینالمللی (فیبا) (7 نفر)، درجه 1 (60 نفر) و درجه 2 (175 نفر) بود. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه عمیق و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی و پایایی مصاحبه و پرسشنامه با استفاده از نظر خواهی از متخصصان، توافق دو کدگذار، روایی همگرا، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. در نتیجه تحلیل اولیه مصاحبهها از طریق کدگذاری باز 10 مقوله، 30 زیر مقوله و 101 مفهوم کلیدی از متن مصاحبهها استخراج و در نهایت منجر به ارائه مدل مفهومی با 9 مقوله و 33 زیر مقوله شد. آزمون پارامترهای استعدادیابی در رشته بسکتبال مستخرج از تحلیل مصاحبهها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نشان پارامترهای فیزیولوژیک (79/0=β)، روانشناختی (49/0=β) از اهمیت برخورداند. همچنین، آزمون مدل مفهمومی با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که از میان سازههای مستخرج از بخش کیفی به ترتیب فرهنگ سازی (35/0=β، 01/0=P)، مراکز استعدادیابی (23/0=β، 02/0=P)، وضعیت اقتصادی (22/0=β، 02/0=P) و مدیریت (13/0=β، 03/0=P) بیشترین نقش را در استعدادیابی در رشته بسکتبال دارند.
عباس فخرانی؛ حسن غرایاق زندی؛ محسن عباسی
دوره 4، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 89-99
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی ارتباط مولفههای روانشناختی سرمایه-انسانی و چابکیسازمانی درادارهکلورزشوجواناناستانخراسانشمالی صورت گرفت. جامعة آماری شامل کلیه کارکنان این ادارهکل، شامل 105 نفر بود، که ازروش نمونهگیری کلشمار استفادهشد. جهت گردآوری دادهها ازپرسشنامه چابکیسازمانی شریفی و ژانگ (2001) و پرسشنامه سرمایهانسانی ...
بیشتر
این پژوهش به منظور بررسی ارتباط مولفههای روانشناختی سرمایه-انسانی و چابکیسازمانی درادارهکلورزشوجواناناستانخراسانشمالی صورت گرفت. جامعة آماری شامل کلیه کارکنان این ادارهکل، شامل 105 نفر بود، که ازروش نمونهگیری کلشمار استفادهشد. جهت گردآوری دادهها ازپرسشنامه چابکیسازمانی شریفی و ژانگ (2001) و پرسشنامه سرمایهانسانی نادری (1390) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها با توزیع 30 پرسشنامه پیش از اجرای تحقیق بااستفاده ازآلفای کرونباخ، برای سرمایهانسانی 895/0 وبرای چابکیسازمانی 812/0 بدستآمد. همچنین روایی آن را 12 نفر از متخصصان تایید کردند. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها ازآمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار، درصد) وآمار استنباطی(آزمونهای کولموگروف- اسمیرنف، t تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون وآزمون رگرسیونچندگانهگامبهگام) استفاده شد. یافتهها نشان داد: وضعیّت مولفه های روانشناختی سرمایه انسانی کارکنان ادارهکلورزشوجوانان خراسانشمالی بالاتر از سطح متوسط قرار دارد (بامیانگین 443/3) . وضعیّت چابکی سازمانی کارکنان بالاتر از میانگین نظری قرار دارد (بامیانگین 421/3) . بین شاخص کلی روانی سرمایهانسانی و چابکی-سازمانی کارکنان رابطة مثبت و معناداری وجود دارد (645/0r=) . نتایج رگرسیون چندگانه گامبهگام نشان داد توانایی شناختی با ضزیب (457/0 (R=و شایستگی فراشناختی )510/0 (R= توانایی پیش بینی چابکیسازمانی را دارند. باتوجه به نتایج این پژوهش میتوان انتظارداشت هرچه مولفههایروانشناختی-سرمایهانسانی در کارکنان بالاتر باشد، چابکیسازمانی نیز در آن سازمان بالا باشد.