نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی. دانشکده تربیت بدنی . دانشگاه تبریز

2 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تبریز

چکیده

داوطلبی اهرمی کارآمد برای پیشبرد اهداف سازمان‌های ورزشی می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل نگاشتی بازگشت سرمایه اجتماعی مبتنی بر نقش داوطلبین در سازمان‌های ورزشی و با استفاده از طرح نظام‌مند نظریه داده بنیاد و برمبنای رویکرد نگاشت شناختی فازی انجام شده است. جامعه مورد تحقیق کلیه صاحبنظران صنعت ورزش، مدیران و مسئولین ورزشی، اساتید دانشگاهی و خبرگان در حوزه ورزش داوطلبی بودند که نمونه‌های پژوهش با روش نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب و حجم نمونة مورد نیاز براساس معیار اشباع نظری تعیین ‌شد. مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختاریافته با 13 نفر (رسیدن به اشباع نظری و کفایت) انجام و پس ازشناسایی شاخص اصلی و فرعی در بازگشت سرمایه اجتماعی بر مبنای نقش داوطلبی ورزشی برای دست‌یابی به اعتبار پژوهش ترکیبی از معیارهای درگیری پیوسته و طولانی‌مدت، مشاهدۀ مداوم، بازبینی (کنترل) همکاران، ذهنیت پیش‌رونده، مشارکت شرکت‌کنندگان و استفاده از منابع اطلاعاتی چندگانه مورد توجه پژوهشگران قرار گرفت. به منظور بررسی پایایی پژوهش، از روش توافق دو کدگذار و کدگذاری پژوهشگر استفاده و بر اساس دانش خبرگان، روابط بین مفاهیم در قالب نقشه‌های شناخت فازی ترسیم شد. برای رسم نقشه‌های شناختی فازی و محاسبه شاخص‌های مربوط به آن از نرم‌افزارهای Excel، FCMapper و FCM EXPERT استفاده گردید. شاخص‌های مربوط به نقشه‌های شناختی بیانگر این بود که منابع انسانی، توسعه شخصی و مدیریت منابع مالی به ترتیب دارای بیشترین درجه مرکزیت‌می‌باشند؛ بدین معنی که بیشترین تاثیرگذاری را در بازگشت سرمایه اجتماعی مبتنی بر نقش داوطلبی ورزشی دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Andam, Reza, Mehrzad Hamidi, and Zahra Taslimi. "Volunteer management in sport: (the case study of Sport Administration of Tehran Municipality)." (2012): 93-103.
  1. Bang, H., & Ross, S.D. (2009). Volunteer motivation and satisfaction. Journal of Venue and Event Management, 1(1), 61-77.
  2. Bang, H., Ross, S., & Reio, T. G. Jr. (2012). From motivation to organizational commitment of volunteers in non-profit sport organizations: The role of job satisfaction. Journal of Management Development, 32(1), 96-112.
  3. Bocu, T. (2015) Volunteering in sports. Palestrica of the Third Millennium – Civilization and Sport,
  4. Borgonovi, F., Andrieu, E., & Subramanian, S. V. (2021). “The evolution of the association between community level social capital and COVID-19 deaths and hospitalizations in the United States”, Social Science & Medicine, 278, 113948.
  5. Bowman, W. (2009). The economic value of volunteers to nonprofit organizations. Nonprofit Management and Leadership, 19(4), 491–506.
  6. Budevici-Puiu ,Liliana; (2018).Extending the Competence of the Sports Volunteers, Conference: ICPESK 2017 - 7th International Congress on Physical Education, Sport and Kinetotherapy, March 2018,DOI: 10.15405/epsbs.2018.03.49.
  7. Chelladurai P, Kerwin S. Human Resource Management in Sport and Recreation [Internet]. Human Resource Management in Sport and Recreation. 2017 [cited 2022 Jan 8]. Available from: https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=jvR6DwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR1&dq=12.%09Chelladurai,+P.+(2006).+Human+resource+management+in+sport+and+recreation,+(2nd+ed.).+Human+Kinetics.&ots=_XEewAJIDN&sig=6jhfbupurqQPu81SH4NZpbeLIcA#v=onepage&q=12.%09Chelladu
  8. Coalter, F. (2013) Sport for Development: What game are we playing? London: Routledge.
  9. Davies LE, Taylor P, Ramchandani G, Christy E. Social return on investment (SROI) in sport: a model for measuring the value of participation in England. Int J Sport Policy Polit. 2019;11(4):585–605.
  1. Fediuc AD, Danciu R, Albu S. The factors contributing to sport volunteer satisfaction. Recuperadode: https://www.researchgate.net/publication/331153796_The_Factors_Contributing_To_Sport_Volunteer_Satisfaction. 2018.
  1. Fedor C-G. Social Capital and Community Development: Case Study. Soc Res Reports. 2019;11(1):65–77.
  2. Forsell, T., Tower, J., & Polman, R. (2020). “Development of a scale to measure social Capital in Recreation and Sport Clubs”, Leisure Sciences, 42(1), pp. 106-122.
  3. Gemar, A. (2021). “Social capital networks in sports spectatorship and participation”, International Review for the Sociology of Sport, 56(4), pp. 514-536.
  4. Haghdadi, A., Shahmansouri, E., & Khosravizadeh, E. (2017). Relationship between Human Resource Management Practices on Maintenance of Volunteers’ Sport Boards in Markazi Province. Journal of Human Resource Management in Sport, 4(2), 263-274.
  5. Kay T, Bradbury S. Youth sport volunteering: Developing social capital? Sport Educ Soc. 2009;14(1):121–40.
  6. Keshavarz, L. (2018). “The Role of the Moderator of organizational intelligence at the Relationship between Career Self Efficacy and Social Capital at the Ministry of youth and Sports”, Journal of Sport Management, 10(2), pp. 219-205. (In Persian)
  7. Kim H, Choe Y, Kim D, Kim J. For sustainable benefits and legacies of mega-events: A case study of the 2018 PyeongChang Winter Olympics from the perspective of the volunteer co-creators. Sustain. 2019;11(9):1–15.
  8. Kosko,B.(1986).Fuzzy cognitive maps. Int. J. Man-Machine Studies, vol. 24, 65-75.
  9. Manolachi, V. (2016). Managementul şi dezvoltarea durabilă a sportului. [Monografie]. Chişinău: USEFS.
  1. Mohammadian B, Ardekani MN. Representation of the Social Capital Status in Policymakers’ Mental Models: The Case Study of the Discourse Running Through the Iranian Civil Service Management Law. Social Capital Management. 2021 Dec 22; 8(4):527-53.
  1. Nagel S, Seippel Ø, Breuer C, Feiler S, Elmose-Østerlund K, Llopis-Goig R, et al. Volunteer satisfaction in sports clubs: A multilevel analysis in 10 European countries. Int Rev Sociol Sport [Internet]. 2019 Nov 1;55(8):1074–93. Available from: https://doi.org/10.1177/1012690219880419
  2. Naghipour Givi1, Behnam, Rouzfarakh, Abdollah, Naderian, Fateme. The Identification of the Antecedents and Consequences of Social Capital in Sports through a Meta-Analysis Approach (2021). Social Capital Management, Vol. 8, No. 4, winter 2022, DOI: 10.22059/jscm.2021.331117.2216
  3. Nakano, S. & Washizu, A. (2021). Will smart cities enhance the social capital of residents? The importance of smart neighborhood management, Cities, 115, 103244.
  4. Nichols G. Volunteering in community sports associations: A literature review. Voluntarists’ Review. 2017 Mar 23; 2(1):1-75.
  5. Pauline, G. (2011). Volunteer satisfaction and intent to remain: An analysis of contributing factors among professional golf event volunteers. College Research Center, 26. Retrieved from https://surface.syr.edu/researchcenter/26
  6. Pilevar Moakher E, Hamidi M, Honari H, Khabiri M. Designing and Defining a Volunteering Model for Sport Students in Iran. J Hum Resour Manag Sport. 2019;6(1):1–15.
  7. Putnam, R. D. (2000). Bowling alone: The collapse and revival of American community, Simon and Schuster.
  8. Rodriguez-Repiso, L., Setchi, R., & Salmeron, J.L. (2006). Modelling IT projects success: emerging methodologies reviewed. Technovation,27, 582- 594.
  9. Rutherford A, Bu F, Dawson A, McCall V. Literature Review to Inform the Development of Scotland’sVolunteering Outcomes Framework. 2019;34. Available from: https://www.gov.scot/publications/annual-energy-statement-2019/pages/3/
  10. Tavakol, M., Fahim Devin, H., Esmaeilzadeh Ghandehari, M. R., & Peymanizad, H. (2020). “Identify and Explain the Effective Indicators on the Development of Social Capital Through Sport in Urban Society and Presenting Model”, Contemporary Studies On Sport Management, 10(20). (In Persian)
  1. Welty Peachey, J., Cohen, A, Borland, J. & Lyras, A. (2013). Exploring the motivations of individuals to volunteer with a sport-for-homeless initiative. International Journal of Sport Management, 14: 103-122
  1. Whittaker CG, Holland-Smith D. Exposing the dark side, an exploration of the influence social capital has upon parental sports volunteers. Sport Educ Soc. 2016;21(3):356–73.
  2. Wicker, P., & Breuer, C. (2011). Scarcity of resources in German non-profit sport clubs. Sport Management Review, 14(2), 188-201.
  3. Wicker, P. (2017). Volunteerism and volunteer management in sport. Sport Management Review, 20, 325–337.
  4. Zhou, R., Kaplanidou, K., & Wegner, C. (2021). “Social capital from sport event participation: scale development and validation”, Leisure Studies, pp. 1-16