مدیریت ورزشی
علی عباس حسین نژاد؛ مجید سلیمانی؛ سیروس احمدی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی اثر رفتار سیاسی مدیران بر بهره وری کارکنان وزارت ورزش و جوانان با نقش واسطه ای اخلاق کاری میباشد. این تحقیق از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان وزارت ورزش و جوانان تشکیل می دهند که تعداد آن ها در شش ماهه نخست سال 1397، معادل 915 نفر میباشند. ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی اثر رفتار سیاسی مدیران بر بهره وری کارکنان وزارت ورزش و جوانان با نقش واسطه ای اخلاق کاری میباشد. این تحقیق از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان وزارت ورزش و جوانان تشکیل می دهند که تعداد آن ها در شش ماهه نخست سال 1397، معادل 915 نفر میباشند. از روش نمونهگیری تصادفی ساده برای انتخاب اعضای نمونه آماری استفاده شد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 269 نفر بدست آمد. جهت اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه های استاندارد رفتار سیاسی مدیران دی. جی. دوبرین(1978)، اخلاق کاری کادوزیر (2002)، بهره وری منابع انسانی (کارکنان) هرسی و گلداسمیت(1980) استفاده گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل شده است. برای آزمون فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که، مولفه های رفتار سیاسی مدیران(استفاده سیاسی از اطلاعات، چاپلوسی، تصویر سازی، الزامات اخلاقی، معاشرت با افراد ذی نفوذ و ایجاد پایگاه حمایتی) بر اخلاقکاری و بهرهوری کارکنان اثر معنادار و منفی دارد. همچنین، اخلاق کاری در روابط بین مولفههای رفتار سیاسی مدیران (به غیر از مولفه های الزامات اخلاقی و معاشرت با افراد ذی نفوذ p>0.05) با بهرهوری کارکنان نقش واسطه ای دارد و نیز اخلاق کاری در روابط بین مولفههای رفتار سیاسی مدیران به غیر از مولفه های توانایی علمی و توانمندی ادراکی- عاطفی (p>0.05) با بهرهوری کارکنان نقش واسطه را ایفا میکرد. از این رو، مدیران وزارت ورزش و جوانان برای دستیابی به بهره وری کارکنان این وزارت خانه، می بایست نسبت به همه مولفه های رفتار سیاسی و اخلاق کاری با حساسیت و رویکرد علمی برخورد نمایند.
طیبه جامه بزرگی؛ مجید سلیمانی؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر مهارتهای مدیریت کوانتومی مدیران در عملکرد سازمانی با نقش میانجی هوش سازمانی در وزارت ورزش و جوانان با روش تحلیل معادلات ساختاری انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان، در سال 1398 می باشند که 279 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد که مهارتهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر مهارتهای مدیریت کوانتومی مدیران در عملکرد سازمانی با نقش میانجی هوش سازمانی در وزارت ورزش و جوانان با روش تحلیل معادلات ساختاری انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان، در سال 1398 می باشند که 279 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد که مهارتهای مدیریت کوانتومی مدیران وزارت ورزش و جوانان، به صورت مستقیم و هم به طور غیر مستقیم، از طریق متغیر میانجی هوش سازمانی میتواند بر قابلیت عملکرد سازمانی تاثیرگذار باشد. بر این اساس، مهارتهای مدیریت کوانتومی مدیران به میزان 80/0 بر عملکرد سازمانی و هوش سازمانی به میزان 70/0 بر عملکرد سازمانی تاثیرگذار میباشد. همچنین نقش میانجی هوش سازمانی در اثر مهارتهای مدیریت کوانتومی مدیران بر عملکرد سازمانی 13/0 تایید گردید. بنابراین مدیران ورزش کشور با بکارگیری مهارتهای کوانتومی در سازمان و استفاده از راه حل هوش سازمانی میتواند قدرت رقابت پذیری سازمان را افزایش دهد و از دیگر سازمانها را متمایز نماید و با بکارگیری اطلاعات موجود از مزایای رقابتی و پیشرو بودن بهره برداری نموده تا بتواند تغییرات مثبت یا منفی را حس کنند، که این امر قابلیت عملکرد وزارت ورزش و جوانان را ارتقا میبخشد.
مرتضی حیدری؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ نصراله عرفانی؛ مجید سلیمانی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی ، تدوین مدل نوآوری سازمانی بر اساس سرمایة اجتماعی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری پژوهش کلیة کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند (890 =N)؛ که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 396 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری جمعآوری دادهها شامل ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی ، تدوین مدل نوآوری سازمانی بر اساس سرمایة اجتماعی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری پژوهش کلیة کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند (890 =N)؛ که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 396 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری جمعآوری دادهها شامل دو پرسشنامه نوآوری سازمانی جیمنز و همکاران (2008) و سرمایة اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) بود. روایی صوری پرسشنامهها توسط 15 تن از اساتید مدیریت ورزشی تایید گردید و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در یک نمونه اولیه 30 نفره برای پرسشنامه نوآوری سازمانی و سرمایة اجتماعی به ترتیب 928/0 =α و 971/0=α گزارش شد. دادهها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری از طریق نرمافزار SPSS23 و LISREL8.5 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج مدل ساختاری نوآوری سازمانی بر اساس سرمایة اجتماعی نشان داد که تمامی سوالات دارای اثر معناداری در مدل ارائه شده میباشند (01/0>P). شاخصهای برازش مدل ساختاری از برازندگی مناسبی برخوردار است. همچنین سرمایة اجتماعی توانسته اثر معناداری بر نوآوری سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان داشته باشد (01/0>, P19/11=, t64/0=β). به نظر میرسد سرمایة اجتماعی بر فعالیتهای نوآوری سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان تأثیر معناداری دارد. این امر میتواند صرف خلق ایدههای جدید و فعالیتهای نوآورانه در این وزارتخانه گردد.
سهیلا مجلسی ارده جانی؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ مجید سلیمانی؛ حبیب هنری
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1397، ، صفحه 75-88
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، تدوین مدل مدیریت دانش و تفکر راهبردی بر اساس آمادگی سازمانی وزارت ورزش و جوانان میباشد. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان تهران (890 نفر) بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد350 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند، روش پژوهش، کمی و از نوع همبستگی است، و ابزاراندازهگیری؛ پرسشنامههای استاندارد ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، تدوین مدل مدیریت دانش و تفکر راهبردی بر اساس آمادگی سازمانی وزارت ورزش و جوانان میباشد. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان تهران (890 نفر) بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد350 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند، روش پژوهش، کمی و از نوع همبستگی است، و ابزاراندازهگیری؛ پرسشنامههای استاندارد آمادگی سازمانی ضیایی و همکاران (1390)، مدیریت دانش همتی (1389)، و تفکرراهبردی منوریان و همکاران (1391)، میباشد. روایی پرسشنامهها با نظر 10 نفر از اساتید متخصص مدیریت ورزشی تأیید و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای آمادگی سازمانی78/0، تفکرراهبردی 83/0و مدیریت دانش 75/0، بهدست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون دوجملهای و روش مدل معادلات ساختاری از طریق نرمافزار Smart-PLS استفاده شد. نتایج نشان داد بین سنجش آمادگی سازمانی برای استقرار مدیریتدانش و تفکرراهبردی ارتباط معناداری وجود داشت. همچنین نتایج نشان داد که مدیریت دانش بر تفکرراهبردی تأثیر معناداری دارد. بررسی شاخصهای نیکویی برازش مدل نیز نشان داد که مدل ساختاری مدیریت دانش و تفکر راهبردی بر اساس آمادگی سازمانی از براش مناسب و قابل قبولی برخوردار است (24/0GOF=). مدیران می-توانند به آمادگی سازمانی، به عنوان شاخص موفقیت آینده سازمان به منظور استقرار و ارتقاء استراتژیهای منحصر به فرد توجه داشته باشند.
مجید سلیمانی
دوره 3، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 81-88
چکیده
چکیده هدف از این تحقیق بررسی رابطه هوش فرهنگی با توانایی حل تعارض مدیران در ادارات ورزش و جوانان استان همدان بود. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه مدیران ادارات ورزش و جوانان و هیات های ورزشی استان همدان به تعداد 103 نفر می باشد و نمونه آماری هم متناسب با حجم جامعه و به صورت کل شمار در نظر گرفته شده است. روش تحقیق توصیفی - همبستگی و جزء تحقیقات ...
بیشتر
چکیده هدف از این تحقیق بررسی رابطه هوش فرهنگی با توانایی حل تعارض مدیران در ادارات ورزش و جوانان استان همدان بود. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه مدیران ادارات ورزش و جوانان و هیات های ورزشی استان همدان به تعداد 103 نفر می باشد و نمونه آماری هم متناسب با حجم جامعه و به صورت کل شمار در نظر گرفته شده است. روش تحقیق توصیفی - همبستگی و جزء تحقیقات کاربردی است. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه هوش فرهنگی ایرانی(1390) و پرسشنامه حل تعارض سازمانی رابینز(1996) استفاده گردید. پایایی پرسشنامه هوش فرهنگی 88/. و پایایی پرسشنامه حل تعارض سازمانی 82/. محاسبه گردید. در آمار استنباطی این تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مولفه های هوش فرهنگی فراشناختی، شناختی و انگیزشی با توانایی حل تعارض مدیران ادارات ورزش و جوانان استان همدان رابطه معناداری وجود دارد(05/0Pواژه های کلیدی: هوش فرهنگی، توانایی حل تعارض، ادارات ورزش و جوانان