مدیریت رفتار سازمانی
حوری ناز حبیبی؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ محسن باقریان فرح آبادی؛ سیما نجف نژاد
چکیده
هدف از پژوهش حاضر ارزیابی ارتباط میزان استفاده از شبکه اجتماعی با نگرش فرد نسبت به تصویر بدنی خود در دانشجویان رشته تربیتبدنی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران با در نظر گرفتن نقش میانجی ارزشهای اخلاقی و سرمایه فکری بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری و جامعه آماری شامل دانشجویان رشته ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر ارزیابی ارتباط میزان استفاده از شبکه اجتماعی با نگرش فرد نسبت به تصویر بدنی خود در دانشجویان رشته تربیتبدنی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران با در نظر گرفتن نقش میانجی ارزشهای اخلاقی و سرمایه فکری بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری و جامعه آماری شامل دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی به تعداد 340 نفر بود. حجم نمونه با توجـه بـه رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری، تعداد 5 تا 10 آزمودنی بـه ازای هـر سوال و شرط حداقل 100 آزمودنی (پیشنهاد گورسوچ) و نهایتا 181 نفر تعیین و روش نمونهگیری بصورت تصادفی طبقهای انجام شد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه استاندارد شده با 22 سوال و با پایایی قابل قبول بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی و با کمک نرمافزارهای آماری SPSS26 و PLS Smart 3.0 استفاده شد. نتایج نشان داد که ارزشهای اخلاقی و سرمایه فکری دارای نقش میانجی در ارتباط بین میزان استفاده از شبکه اجتماعی با نگرش نسبت به تصویر بدنی میباشند. بنابراین دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران میتوانند با اجرای برنامههای مرتبط با استفاده اصولی و مناسب از شبکههای اجتماعی به رشد و توسعه فردی فعلی و آینده شان و شکلگیری نگرش سازنده و اثربخش نسبت به تصویر بدنی خود و احترام به ارزشهای اخلاقی و حفظ این ارزشها برای رسیدن به سطح مطلوبی از عملکرد فردی و اجتماعی مبادرت نمایند.
مهدی محبی نژاد؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ سمیرا علی آبادی؛ مظفر یکتایار
چکیده
هدف این تحقیق تدوین مدل مهارتهای تفکر راهبردی، سرمایه فکری، شایستگی محوری و نوآوری در سازمانهای ورزشی کشور میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را مدیران و کارشناسان خبره وزارت ورزش و جوانان، فدراسیونهای ورزشی و کمیته ملی المپیک بر اساس جدول مورگان به تعداد 291 نفر با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب گردیدند. روش تحقیق ...
بیشتر
هدف این تحقیق تدوین مدل مهارتهای تفکر راهبردی، سرمایه فکری، شایستگی محوری و نوآوری در سازمانهای ورزشی کشور میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را مدیران و کارشناسان خبره وزارت ورزش و جوانان، فدراسیونهای ورزشی و کمیته ملی المپیک بر اساس جدول مورگان به تعداد 291 نفر با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب گردیدند. روش تحقیق حاضر کاربردی و از نوع توصیفی همبستگی میباشد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 و مدل معادلات ساختاری در نرمافزار Amos نسخه 24 استفاده شد. نتایج نشان داد شایستگیهای محوری بر نوآوری، شایستگیهای محوری بر سرمایه فکری، شایستگیهای محوری بر تفکر راهبردی، سرمایه فکری بر نوآوری و تفکر راهبردی بر نوآوری اثر مستقیم و در نهایت شایستگیهای محوری از طریق سرمایه فکری و تفکر راهبردی بر نوآوری در سازمانهای ورزشی به صورت غیرمستقیم اثر مثبت معناداری دارد؛ بر این اساس نیز مدل ارتباطی تأثیر شایستگیهای محوری بر نوآوری در سازمانهای ورزشی متغیرهای میانجی تفکر راهبردی و سرمایه فکری طراحی شده و برازش آن تائید شده است. بر اساس یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود مدیران سازمانهای ورزشی کشور بیش از متغیرهای سرمایه فکری و تفکر راهبردی، بر شایستگیهای محوری و ارتقای ابعاد آن یعنی شایستگی وظیفهای، شایستگی شناختی، شایستگی اجتماعی، فراشایستگی در کارکنان این سازمانها اهتمام ورزند.
مرتضی رضایی صوفی؛ سیاوش خداپرست؛ مینا قرباندوست
چکیده
هدف اصلی این پژوهش تدوین مدل تأثیر سرمایه فکری، با نقش میانجیگری مدیریت دانش و سرمایه فرهنگی بر عملکرد کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گیلان بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گیلان به تعداد 170 نفر تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری تمام شمار، نمونهای به حجم ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش تدوین مدل تأثیر سرمایه فکری، با نقش میانجیگری مدیریت دانش و سرمایه فرهنگی بر عملکرد کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گیلان بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گیلان به تعداد 170 نفر تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری تمام شمار، نمونهای به حجم 162 نفری از کارکنان اداره مذکور انتخاب گردید. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامههای سرمایه فکری بونتیس (1998)، مدیریت دانش همتی (1389)، سرمایه فرهنگی بوردیو (2002) و عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت (2003) استفاده گردید. همچنین برای آزمون مدل تحقیق از مدل معادلات ساختاری در نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه ساختاری (ضریب بتا: 323/0)، سرمایه انسانی (ضریب بتا: 179/0)، سرمایه فرهنگی (ضریب بتا: 205/0) و مدیریت دانش (ضریب بتا: 310/0) تأثیر معناداری بر عملکرد سازمانی داشت، سرمایه ساختاری (ضریب بتا: 304/0) و سرمایه انسانی (ضریب بتا: 236/0) تأثیر معناداری بر مدیریت دانش داشت، سرمایه ساختاری (ضریب بتا: 188/0)، سرمایه انسانی (ضریب بتا: 321/0) تأثیر معناداری بر سرمایه فرهنگی داشت و سرمایه ساختاری (ضریب بتا: 133/0) و سرمایه انسانی (ضریب بتا: 139/0) با تأثیرگذاری مستقیم بر سرمایه فرهنگی و مدیریت دانش به صورت غیرمستقیم بر عملکرد سازمان تأثیر داشت. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که برای افزایش عملکرد سازمانها، مطالعه متغیرهای سرمایه فکری، مدیریت دانش و سرمایه فرهنگی مؤثر بود.
شهریار عباسیان؛ بهرام یوسفی؛ شیرین زردشتیان؛ حسین عیدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی و ارزیابی تاثیر چابکی سازمانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری در میان کارکنان ادارات ورزش و جوانان استانهای غرب کشور با ارایه یک مدل انجام گرفته است. روش تحقیق، توصیفی و همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی کارکنان ادارات ورزش و جوانان (کرمانشاه، کردستان، همدان، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی و ارزیابی تاثیر چابکی سازمانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری در میان کارکنان ادارات ورزش و جوانان استانهای غرب کشور با ارایه یک مدل انجام گرفته است. روش تحقیق، توصیفی و همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی کارکنان ادارات ورزش و جوانان (کرمانشاه، کردستان، همدان، لرستان و ایلام) تشکیل دادند ( 453 نفر) که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 284 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه استاندارد سرمایه فکری بونتیس (1996)، چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (2001) و عملکرد سازمانی یانگ و همکاران (2004) استفاده شد. روایی پرسشنامهها توسط اساتید مدیریت ورزشی تأیید گردید و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تایید شد. یافتهها نشان داد چابکی سازمانی تاثیر مثبت و معنادار 59 درصدی بر عملکرد سازمانی داشت. سرمایه فکری نیز به عنوان متغیر میانجی تاثیر 45 درصدی بر عملکرد داشت و میزان اثر چابکی سازمانی بر سرمایه فکری هم 71 درصد گزارش گردید که بیشترین میزان اثر را در مدل پژوهش داشت. همچنین شاخصهای مدل پژوهش نیز از برازش مناسب برخوردار بود و مدل پژوهش تایید را کرد. این یافتهها بیان کننده این موضوع است که در ادارات ورزش و جوانان، مدیران ارشد میتوانند با فراهم آوردن بسترهای لازم برای جریان چابکسازی و سرمایه فکری، عملکرد بهتری در سطح سازمانی به دست آورند.
مهرداد محرم زاده؛ هوشیار فتاحی؛ سیدمحمد کاشف
دوره 3، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 21-30
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رهبری خدمتگزار بر سرمایه فکری با نقش میانجی جامعه پذیری سازمانی انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهشی همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان زن و مرد ادارات کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی به تعداد 219 می باشد. که با استفاده از روش نمونه گیری غیر ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رهبری خدمتگزار بر سرمایه فکری با نقش میانجی جامعه پذیری سازمانی انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهشی همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان زن و مرد ادارات کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی به تعداد 219 می باشد. که با استفاده از روش نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند 196 نفر به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد رهبری خدمتگزار، سرمایه فکری و جامعه پذیری استفاده شد. دادههای تحقیق پس از جمع آوری با استفاده نرم افزارهای آماری LISREL, SPSS تحلیل شدند. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که اثر مستقیم رهبری خدمتگزار (35/0) و جامعه پذیری سازمانی(47/0) بر سرمایه فکری در سطح 001/0 مثبت و معنی دار می باشد.اثر مستقیم رهبری خدمتگزار (69/0) بر جامعه پذیری سازمانی در سطح 001/0 مثبت و معنی دار می باشد. اثر غیر مستقیم رهبری خدمتگزار بر سرمایه فکری با نقش میانجی جامعه پذیری سازمانی (30/0) در سطح 001/0 مثبت و معنی دار می باشد.