علی جلیلی شیشوان؛ الهام طباطبایی عدنان؛ فرحناز جلیلی شیشیوان
دوره 5، شماره 2 ، تیر 1397، ، صفحه 101-109
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل رگرسیونی سلامت سازمانی و رضایت شغلی با فرسودگی شغلی معلمان تربیت بدنی استان تهران بود. جامعه آماری پژوهش، ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ ﺷﻬﺮ تهران به تعداد 1500 نفر بود ﮐﻪ 320 نفر از آنها به طور تصادفی ﺑه عنوان ﻧﻤﻮﻧﻪ تحقیق اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. برای دستیابی به اهداف پژوهش از سه پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و همکاران(1996)، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل رگرسیونی سلامت سازمانی و رضایت شغلی با فرسودگی شغلی معلمان تربیت بدنی استان تهران بود. جامعه آماری پژوهش، ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ ﺷﻬﺮ تهران به تعداد 1500 نفر بود ﮐﻪ 320 نفر از آنها به طور تصادفی ﺑه عنوان ﻧﻤﻮﻧﻪ تحقیق اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. برای دستیابی به اهداف پژوهش از سه پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و همکاران(1996)، پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلچ و جکسون (1985) و پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا (2000) استفاده شده است. پایایی هر سه پرسشنامه در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ به ترتیب 82/0، 85/0 و 79/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف – اسمیرنف و رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین سلامت سازمانی و فرسودگی شغلی معلمان تربییت بدنی رابطه منفی و معناداری وجود دارد، بین سلامت سازمانی و رضایت شغلی معلمان تربییت بدنی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین رضایت شغلی و فرسودگی شغی معلامان تربیت بدنی رابطه معکوس معناداری وجود دارد.
سهیلا بورقانی فراهانی؛ بنفشه فتوت؛ پدرام ابدارزاده؛ امین همتی
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1397، ، صفحه 43-51
چکیده
چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی اثر اخلاق کار بر استرس شغلی و فرسودگی شغلی دبیران تربیتبدنی مدارس متوسطه شهر تهران صورت گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران تربیتبدنی شهر تهران میباشد که حدود 1500 نفر در سال تحصیلی 95-96 میباشند که بر طبق جدول مورگان 306 نفر نمونه با استفاده ...
بیشتر
چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی اثر اخلاق کار بر استرس شغلی و فرسودگی شغلی دبیران تربیتبدنی مدارس متوسطه شهر تهران صورت گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران تربیتبدنی شهر تهران میباشد که حدود 1500 نفر در سال تحصیلی 95-96 میباشند که بر طبق جدول مورگان 306 نفر نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. همچنین جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد اخلاق کار پتی، پرسشنامه استرس شغلی اسیپو و پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلاچ استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد اخلاق کار بر استرس شغلی و فرسودگی شغلی دبیران تربیتبدنی مدارس متوسطه شهر تهران اثر معکوس معناداری دارد و استرس شغلی بر فرسودگی شغلی دبیران تربیتبدنی اثر مثبت و معناداری داشت. واژه های کلیدیاخلاق کار، استرس شغلی، فرسودگی شغلی، دبیران تربیت بدنی
مهدی گودرزی؛ سیده شهرزاد محسنی اردهالی؛ ایمان رحیمی
دوره 4، شماره 4 ، دی 1396، ، صفحه 65-74
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه رفتار شهروندی سازمانی با فرسودگی شغلی در کارکنان ستادی و عملیاتی فدراسیون ورزش سه گانه بود.جامعه آماری پژوهش شامل 250 نفر کارکنان فدراسیون و هیئت های استانی ورزش سه گانه بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نفرات، نمونه برابر با 151 نفر و به صورت تصادفی انتخاب گردید برای گردآوری داده ها، از بررسی اسناد ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه رفتار شهروندی سازمانی با فرسودگی شغلی در کارکنان ستادی و عملیاتی فدراسیون ورزش سه گانه بود.جامعه آماری پژوهش شامل 250 نفر کارکنان فدراسیون و هیئت های استانی ورزش سه گانه بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نفرات، نمونه برابر با 151 نفر و به صورت تصادفی انتخاب گردید برای گردآوری داده ها، از بررسی اسناد ، مدارک، مطالعه ادبیات پیشینه و مصاحبه با ابزار هایی چون: پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی استاندارد پودساکف (1990) ( آلفا= 78/0) و پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلچ و جکسون (2001) ( آلفا= 87/0) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی از جمله کلموگراف- اسمیرنف، t استیودنت تک گروهی و رگرسیون با کمک نرم افزار spss استفاده شد.نتایج پژوهش نشان داد بین دو متغیر رفتار شهروندی سازمانی و فرسودگی شغلی را بطه معکوس و معنا داری وجود دارد. در مجموع تجزیه و تحلیل یافته ها نشان دهنده آن است که از طریق رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن می توان به تبیین و پیش بینی فرسودگی شغلی کارکنان فدراسیون ورزش سه گانه پرداخت.
شیرین زردشتیان؛ مریم حسینی؛ جواد کریمی
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 61-69
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، تاثیر فلات زدگی شغلی بر تمایل به ترک خدمت با ملاحظه نقش میانجی فرسودگی شغلی در دبیران تربیت بدنی استان کرمانشاه بود. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری را کلیه معلمان تربیت بدنی استان کرمانشاه که در سال 1395 مشغول به کار بودند شامل میشود، که تعداد آنها 1230 نفر بود. نمونه آماری براساس جدول کرجسی و مورگان ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، تاثیر فلات زدگی شغلی بر تمایل به ترک خدمت با ملاحظه نقش میانجی فرسودگی شغلی در دبیران تربیت بدنی استان کرمانشاه بود. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری را کلیه معلمان تربیت بدنی استان کرمانشاه که در سال 1395 مشغول به کار بودند شامل میشود، که تعداد آنها 1230 نفر بود. نمونه آماری براساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 320 نفر و به صورت تصادفی- خوشهای تعیین شد. جهت گردآوری داده ها، از سه پرسشنامه فلات زدگی شغلی(میلیمن،1992)، تمایل به ترک خدمت(کولاری،1984) و فرسودگی شغلی(ملچ- پاینز، 2005)، استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه ها با استفاده از نظر متخصصان مورد بررسی قرار گرفت و برای پایایی پرسشنامه ها نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد، که گویای پایایی بالا و مطلوب آنها بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار PLS استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد، فلات زدگی شغلی به صورت مستقیم بر روی ترک خدمت دبیران تربیت بدنی تاثیر داشته است. همچنین فلات زدگی شغلی به صورت غیر مستقیم و از طریق متغیر فرسودگی شغلی بر روی ترک خدمت دبیران تربیت بدنی استان کرمانشاه اثرگذار است.