مدیریت رفتار سازمانی
نجمه رضاسلطانی؛ مهرداد محرم زاده؛ نسرین عزیزیان کهن؛ عباس نقی زاده
چکیده
شناخت و مدیریت فشارهای نهادی وارد بر فدراسیونها می تواند منجر به افزایش عملکرد و بهرهوری آنان شود. هدف از این پژوهش بررسی تجارب زیسته مدیران فدراسیونهای ورزشی از فشارهای وارد بر سازمان بود. این پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی بود که در تابستان سال 1402 انجام شد. مشارکت کنندگان 12 نفر از مدیران ورزشی شاغل در فدراسیونهای ورزشی بودند. ...
بیشتر
شناخت و مدیریت فشارهای نهادی وارد بر فدراسیونها می تواند منجر به افزایش عملکرد و بهرهوری آنان شود. هدف از این پژوهش بررسی تجارب زیسته مدیران فدراسیونهای ورزشی از فشارهای وارد بر سازمان بود. این پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی بود که در تابستان سال 1402 انجام شد. مشارکت کنندگان 12 نفر از مدیران ورزشی شاغل در فدراسیونهای ورزشی بودند. ابزار تحقیق مصاحبههای عمیق نیمه ساختار یافته بود. مدت زمان هر مصاحبه بین 15تا 75 دقیقه بود. اعتبارسنجی پژوهش به روش همسوسازی انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد فشارهای وارده بر فدراسیونها در 9 بعد: 1- فشارهای ذینفعان و رقبا (با دو مقوله فرعی)، 2- فشارهای درون سازمانی (با سه مقوله فرعی)، 3- فشارهای ساختاری و مدیریتی (با 6 مقوله فرعی)، 4- فشارهای حقوقی، قانونی و بین المللی (با سه مقوله فرعی)، 5- فشارهای ایدئولوژیک و فرهنگی (با دو مقوله فرعی)، 6-تجهیزات و فناوری (با سه مقوله فرعی)، 7- فشارهای اقتصادی (با سه مقوله فرعی)، 8- فشارهای اجتماعی (با سه مقوله فرعی)، و 9- فشارهای سیاسی (با پنج مقوله فرعی) شناسایی شدند. یافتههای این تحقیق مسیری پیش روی سیاستگذاران ورزش و سازمانها و نهادهای حاکمیتی در حوزه ورزش روشن میکند تا ضمن درک فشارهای وارده بر فدراسیونهای ورزشی، نسبت به مدیریت عوامل شناسایی شده اقدام کنند.
مدیریت رفتار سازمانی
مهرداد محرم زاده؛ حامد خیرالهی میدانی؛ فاطمه بهروز دمیرچی
چکیده
هدف: ورزش امروزه از مقولههای مهم در هر جامعهای محسوب میشود و افراد زیادی را تحت تاثیر خود قرار داده است. فوتبال یکی از محبوبترین رشتههای ورزشی و البته یکی از پر برخوردترین رشتهها لحاظ میشود که خصوصا اخلاق و رفتار بازیکنان را نشانه گرفته است. اولین گام برای سامان بخشیدن به این مسئله پیداکردن عوامل موثر بر بداخلاقی در بازیکنان ...
بیشتر
هدف: ورزش امروزه از مقولههای مهم در هر جامعهای محسوب میشود و افراد زیادی را تحت تاثیر خود قرار داده است. فوتبال یکی از محبوبترین رشتههای ورزشی و البته یکی از پر برخوردترین رشتهها لحاظ میشود که خصوصا اخلاق و رفتار بازیکنان را نشانه گرفته است. اولین گام برای سامان بخشیدن به این مسئله پیداکردن عوامل موثر بر بداخلاقی در بازیکنان فوتبال میباشد. پژوهش حاضر به منظور مطالعه عوامل موثر بر بداخلاقی بازیکنان لیگ برتر فوتبال انجام شده است. مواد و روشها: در این پژوهش از روش تحقیق کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد براساس الگوی اشتراوس-کوربین استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را اساتید تربیت بدنی، مربیان فوتبال و دانشجویان تربیت بدنی تشکیل دادهاند و با روش نمونه گیری هدفمند مصاحبه-های نیمه ساختار یافته با 18 نفر از اساتید و صاحبنظران تا حصول اشباع نظری ادامه پیدا کرد. به منظور اطمینان از روایی ابزار از نظرات خبرگان و برای اطمینان از پایایی دادهها از روش بازبینی نخبگان غیرشرکتکننده در پژوهش استفاده شد. یافته ها: پس از طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، نتایج تحلیل دادهها حول الگوی پارادایمی، شش مقوله کلی استخراج شدند که ناظر بر مهمترین عوامل پیش روی پرخاشگری در بازیکنان در فوتبال می باشند. این عوامل عبارتند از : عوامل مدیریتی، عوامل فردی و روانی، عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی و اجتماعی و عوامل امکاناتی میباشد. نتیجه : طبق یافتههای پژوهش به این نتیجه رسیده شد که عوامل درونی و بیرونی از مهمترین عوامل و تاثیرگذار بر روند بداخلاقی بازیکنان فوتبال میباشد.
مدیریت ورزشی
فاطمه رضاپور؛ مهرداد محرم زاده؛ نسرین عزیزیان کهن؛ عباس نقی زاده باقی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی ویژگیهای رهبران اثربخش سازمانهای ورزشی میباشد. روش پژوهش کیفی و بر اساس شیوه پدیدارشناسی بود. جامعة آماری پژوهش اساتید هیئتعلمی دانشگاههای کشور، دارای سابقه رهبری و مدیریت در سازمانهای ورزشی بودند. روایی و پایایی پژوهش از طریق شاخصهای اعتبار، انتقالپذیری، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری تأیید ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی ویژگیهای رهبران اثربخش سازمانهای ورزشی میباشد. روش پژوهش کیفی و بر اساس شیوه پدیدارشناسی بود. جامعة آماری پژوهش اساتید هیئتعلمی دانشگاههای کشور، دارای سابقه رهبری و مدیریت در سازمانهای ورزشی بودند. روایی و پایایی پژوهش از طریق شاخصهای اعتبار، انتقالپذیری، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری تأیید شد. بعد از کدگذاری مرحلهبهمرحله بر اساس روش پدیدارشناسی، تعداد 77 زیر مضمون به دست آمد که در 9 مضمون قدرت رهبر، شخصیت رهبر، دیدگاههای رهبر، رفتار رهبر، ارتباطات رهبر، اخلاق رهبر، مهارتهای رهبر، دیدگاه اعضا نسبت به رهبر، اقدامات رهبر، بهعنوان ویژگیهای رهبران اثربخش سازمانهای ورزشی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که ویژگیهای رهبران اثربخش در سازمانهای ورزشی قدرت (قدرت کاریزماتیک، قدرت تخصص و غیره)، شخصیت (اعتمادبهنفس، داشتن چشمانداز و..) دیدگاههای رهبر (اعتقاد به تغیر، دیدگاه آرمانگرایانه و غیره) رفتار رهبر (زبان بدن مناسب، رفتارهای فرانقشی و غیره) ارتباطات رهبر (روابط حسنه با زیردستان و..) اخلاق رهبر (عدل و مهربانی و غیره) مهارتهای رهبر (مهارتهای ادراکی، انسانی، فنی و غیره) دیدگاه اعضا نسبت به رهبر (مورد قبول بودن و همیاری اعضا و غیره) اقدامات رهبر (برنامهریزی استراتژیک و ارزیابی درست زیر دستان و غیره) است.
مژگان خدامرادپور؛ مهرداد محرم زاده؛ مظفر یکتایار
چکیده
هدف از این مطالعه گفتمان کاوی مدیریت تغییر در سازمانهای ورزشی بر اساس رویکرد رهبری انطباقی در دوران پسا کرونا بود. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی بوده که با روش تحلیل شبکه مضمون «آتراید-استرلینگ» انجام گرفت. جامعه پژوهش را اساتید دانشگاه، مدیران ادارات ورزش و جوانان استانها و روسای فدراسیونهای ورزشی تشکیل میدادند که 17 ...
بیشتر
هدف از این مطالعه گفتمان کاوی مدیریت تغییر در سازمانهای ورزشی بر اساس رویکرد رهبری انطباقی در دوران پسا کرونا بود. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی بوده که با روش تحلیل شبکه مضمون «آتراید-استرلینگ» انجام گرفت. جامعه پژوهش را اساتید دانشگاه، مدیران ادارات ورزش و جوانان استانها و روسای فدراسیونهای ورزشی تشکیل میدادند که 17 نفر از آنها به روش هدفمند انتخاب گردیدند. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبههای نیمه ساختار یافته بود که تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. دادههای به دست آمده با استفاده از نرمافزار مکس کیودا مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها در قالب سه مجموعه: مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر سازماندهی شدند. بر اساس نتایج به دست آمده چارچوب مذکور متشکل از سه سطح فراگیر به شرح درون سازمانی، مدیریتی و فرا ساختاری میباشد. تغییرات اثربخش و راهبردی زمانی تحقق مییابد که رویکرد انطباقی بر اساس تغییرات ساختاری، روابط انسانی، فناوری، رهبری، تعامل پذیری و نوآوری در زمینه های انعطافپذیری، هم افزایی، نظم نوظهور، سبک رهبری، شبکهسازی، کمالگرایی، نوآوری باز و انسجام در سازمانهای ورزشی رخ دهد تا در درازمدت بقا و کارآمدی خود را تضمین نمایند.
منصور اسدی؛ مسعود ایمان زاده؛ مهرداد محرم زاده؛ نسرین عزیزیان کهن
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل رهبری معنوی برای توسعه اشتیاق شغلی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور به تعداد 372 نفر بود که طبق جدول مورگان 180 نفر به صورت تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود . ابزار اندازه ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل رهبری معنوی برای توسعه اشتیاق شغلی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور به تعداد 372 نفر بود که طبق جدول مورگان 180 نفر به صورت تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود . ابزار اندازه گیری پژوهش شامل ؛ پرسشنامه رهبری معنوی فرای و همکاران (2005) و پرسشنامه اشتیاق شغلی سالواناوا و شوفلی (2001) بود. روایی پرسشنامه ها با نظر 4 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی تایید و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب رهبری معنوی با 810/0 واشتیاق شغلی 848/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده در بخش آمار استنباطی از مدل سازی معادلات ساختاری بوسیله نرم افزارهای SPSS22 و AMOS22 استفاده شد. نتایج برازش مدل(GFI=0/94، CFI=0/91،NFI=0/94) نشان از مناسب بودن مدل داشت همچنین نتایج تحلیل مسیر پژوهش نشان داد که رهبری معنوی و ابعاد آن بر توسعه اشتیاق شغلی کارکنان تاثیر مستقیم مثبت و معناداری دارد.در نتیجه، برای توسعه و بالا بردن اشتیاق شغلی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان مدیران سازمان می بایست از سبک رهبری معنوی بهره ببرند.
ماریه عاشوری؛ میرحسن سید عامری؛ مهرداد محرم زاده
چکیده
تحقیق از لحاظ نتیجه در فاز کیفی جزء تحقیقات بنیادی و در فاز کمّی جزء تحقیقات کاربرد است. نمونه آماری در بخش کیفی 18 نفر از متخصصان ورزش زنان، مدیران فدراسیونهای ورزشی و اساتید مدیریت ورزشی و کارمندان خبره وزارت ورزش و جوانان و ادارات ورزش استانی به روش گلوله برفی و هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری تحقیق در بخش کمی کلیه مدیران و کارکنان ...
بیشتر
تحقیق از لحاظ نتیجه در فاز کیفی جزء تحقیقات بنیادی و در فاز کمّی جزء تحقیقات کاربرد است. نمونه آماری در بخش کیفی 18 نفر از متخصصان ورزش زنان، مدیران فدراسیونهای ورزشی و اساتید مدیریت ورزشی و کارمندان خبره وزارت ورزش و جوانان و ادارات ورزش استانی به روش گلوله برفی و هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری تحقیق در بخش کمی کلیه مدیران و کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان، مدیران ادارات ورزش و جوانان استانی، مدیران فدراسیون های ورزشی بودند (مجموعه 2900 نفر). که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه حداقل 217 نفر برآورد شد، تعداد 300پرسشنامه پخش شده و 276 پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. برای آزمون فرضیهها از تکنیک آماری فریدمن، آزمون t تک نمونهای، تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری با بهره گیری از نرم افزار لیزرل و نرم افزار spss استفاده شد. نتاج نشان داد که مجموعا 67 مولفه به عنوان گویه های موثر در صلاحیتهای حرفهای مدیران زن با تاکید بر مدیریت تغییر فرانوگرا در وزارت ورزش و جوانان وجود دارد که قابل تقلیل به 12 عامل شامل شایستگیهای مدیریتی و رهبری؛ شایستگیهای حرفه ای؛ شایستگیهای سیاسی؛ شایستگیهای ارتباطی؛ شایستگیهای عملیاتی؛ شایستگیهای ادراکی؛ شایستگیهای روانی؛ شایستگیهای عقیدتی؛ شایستگیهای اخلاقی؛ شایستگیهای فرهنگی-اجتماعی؛ شایستگیهای شخصیتی و در نهایت شایستگیهای رفتاری و تصمیم گیری است. همچنین، بین صلاحیتهای حرفهای مدیران زن با تاکید بر مدیریت تغییر فرانوگرا در وزارت ورزش و جوانان اولویت معنیداری وجود دارد. به طوری که بالاترین اولویت مربوط به "شایستگیهای مدیریتی و رهبری" و پایین ترین اولویت مربوط به "شایستگیهای عقیدتی" میباشد.
ایوب فریدی زنگیر؛ مهرداد محرم زاده؛ مسعود ایمان زاده
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل اینرسی سازمانی بر اساس توانمندسازی کارکنان در ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور می باشد. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور (372 نفر) بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی – مورگان 181 نفر انتخاب گردید. و برای نمونه گیری از روش تصادفی طبقه ای نسبی استفاده شده است. ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل اینرسی سازمانی بر اساس توانمندسازی کارکنان در ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور می باشد. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور (372 نفر) بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی – مورگان 181 نفر انتخاب گردید. و برای نمونه گیری از روش تصادفی طبقه ای نسبی استفاده شده است. روش پژوهش کمی و از نوع همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی است، و ابزار اندازه گیری: پرسشنامه اینرسی سازمانی استفی هاگ (2014) و توانمندسازی کارکنان اسپریتزر (1995) می باشد. روایی پرسش نامه ها با نظر 10 نفر از اساتید متخصص مدیریت ورزشی تایید و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای اینرسی سازمانی 89/0 و توانمند سازی کارکنان 93/0 به دست آمد. به دلیل غیر نرمال بودن داده ها، تجزیه و تحلیل داده ها به کمک مدل سازی معادلات ساختاری و براساس نرم افزار PLS انجام شده است. نتایج نشان داد که توانمندسازی کارکنان بر اینرسی سازمانی)363/4 t-value= ؛ 76/0- = ضریب مسیر (تاثیر معنی دار و منفی دارد و شاخص کلی برازش مدل GOF برابر با 736/0 و در حد قوی است. اگر مدیران سازمان های ورزشی به دنبال کاهش اینرسی سازمانی هستند باید در جهت توانمندسازی کارکنان گام بر دارند .
محمد سیوان نوری؛ مهرداد محرم زاده؛ مجید سلیمانی
چکیده
هدف از مطالعه حاضر ارتباط بین کیفیت خدمات و نیات رفتاری با نقش میانجی ارزش درک شده و اعتماد در تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران بود. این مطالعه از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن را تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران تشکیل میدادند. با توجه به اینکه حجم جامعه آماری نامحدود بود از نمونهگیری تصادفی طبقهبندی استفاده شد و در مجموع 944 ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر ارتباط بین کیفیت خدمات و نیات رفتاری با نقش میانجی ارزش درک شده و اعتماد در تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران بود. این مطالعه از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن را تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران تشکیل میدادند. با توجه به اینکه حجم جامعه آماری نامحدود بود از نمونهگیری تصادفی طبقهبندی استفاده شد و در مجموع 944 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در رابطه با متغیرهای تحقیق نظرسنجی شد. دادههای حاصله توسط آزمون مدل سازی معادله ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد (i) کیفیت خدمات، ارزش درک شده و اعتماد اثر مستقیم و مثبتی بر روی نیت رفتاری دارند، (ii) کیفیت خدمات اثر مستقیم و مثبتی بر روی اعتماد و ارزش درک شده دارد، (iii) ارزش درک شده اثر مستقیم و مثبتی بر روی اعتماد دارد و در نهایت (iv) اثر کیفیت خدمات بر نیات رفتاری تماشاگران به واسطه ارزش درک شده و اعتماد مستقیم و مثبت بود. این مطالعه به درک بهتر تأثیر نسبی کیفیت خدمات، ارزش درک شده و اعتماد بر نیات رفتاری تماشاگران کمک میکند. علاوه براین، این مطالعه بینش مربوط به تحقیقات علمی قبلی در زمینه متغیرهای مذکور را بهم مرتبط میسازد.
مهرداد محرم زاده؛ هوشیار فتاحی؛ سیدمحمد کاشف
دوره 3، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 21-30
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رهبری خدمتگزار بر سرمایه فکری با نقش میانجی جامعه پذیری سازمانی انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهشی همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان زن و مرد ادارات کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی به تعداد 219 می باشد. که با استفاده از روش نمونه گیری غیر ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رهبری خدمتگزار بر سرمایه فکری با نقش میانجی جامعه پذیری سازمانی انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهشی همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان زن و مرد ادارات کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی به تعداد 219 می باشد. که با استفاده از روش نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند 196 نفر به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد رهبری خدمتگزار، سرمایه فکری و جامعه پذیری استفاده شد. دادههای تحقیق پس از جمع آوری با استفاده نرم افزارهای آماری LISREL, SPSS تحلیل شدند. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که اثر مستقیم رهبری خدمتگزار (35/0) و جامعه پذیری سازمانی(47/0) بر سرمایه فکری در سطح 001/0 مثبت و معنی دار می باشد.اثر مستقیم رهبری خدمتگزار (69/0) بر جامعه پذیری سازمانی در سطح 001/0 مثبت و معنی دار می باشد. اثر غیر مستقیم رهبری خدمتگزار بر سرمایه فکری با نقش میانجی جامعه پذیری سازمانی (30/0) در سطح 001/0 مثبت و معنی دار می باشد.