مدیریت رفتار سازمانی
سالار عابدی؛ محسن بهنام؛ سیدمحمد کاشف
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش تعدیلکننده ظرفیت سازمانی بر رابطه بین رهبری خدمتگزار و ماهیت نوآوری از طریق یادگیری سازمانی انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. مدیران و کارکنان سازمانهای ورزشی غیرانتفاعی (هیاتهای ورزشی شمال غرب)، جامعهی آماری این تحقیق را تشکیل میدهند ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش تعدیلکننده ظرفیت سازمانی بر رابطه بین رهبری خدمتگزار و ماهیت نوآوری از طریق یادگیری سازمانی انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. مدیران و کارکنان سازمانهای ورزشی غیرانتفاعی (هیاتهای ورزشی شمال غرب)، جامعهی آماری این تحقیق را تشکیل میدهند که تعداد150 نفر به شیوه نمونهگیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامه استاندارد سبک رهبری خدمتگزار لو (2017)؛ پرسشنامه استاندارد نوآوری سازمانی پراساد و جونی (2016)؛ پرسشنامه استاندارد یادگیری سازمانی فام و اسوایرسزک (۲۰۰۶) و پرسشنامه استاندارد ظرفیت سازی عبدی (1396) استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار اسمارت پیالاس 3 استفاده شد. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد اثر رهبری خدمتگزار بر ماهیت نوآوری هم به صورت مستقیم و هم از طریق یادگیری سازمانی در سازمانهای ورزشی غیرانتفاعی مثبت و معنادار است اما نقش تعدیل کننده ظرفیت سازمانی در مدل معنادار گزارش نشد.
مدیریت رفتار سازمانی
ماهرخ مدیری؛ سیدمحمد کاشف؛ محسن بهنام
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ظرفیت سازمانی بر نوآوری با نقش میانجی رهبری اشتراکی در سازمانهای ورزشی غیرانتفاعی بود. پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی بود که به شکل میدانی انجام شد. تعداد 320 پرسشنامه بین اعضای هیأتهای ورزشی استانهای شمال غرب کشور بهصورت هدفمند توزیع شد که در پایان 236 پرسشنامه صحیح جمعآوری شد. ابزار پژوهش شامل ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ظرفیت سازمانی بر نوآوری با نقش میانجی رهبری اشتراکی در سازمانهای ورزشی غیرانتفاعی بود. پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی بود که به شکل میدانی انجام شد. تعداد 320 پرسشنامه بین اعضای هیأتهای ورزشی استانهای شمال غرب کشور بهصورت هدفمند توزیع شد که در پایان 236 پرسشنامه صحیح جمعآوری شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای ظرفیت سازمانی، نوآوری سازمانی و رهبری اشتراکی بود. برای تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار امپلاس با تخمین حداکثر احتمال بهوسیله خطای استانداردهای قوی استفاده شد. نتایج نشان داد همه ابعاد ظرفیت سازمانی به جز ظرفیت مالی با نوآوری اداری رابطه معنیداری داشتند. در مقابل ظرفیت انسانی و ظرفیت برنامهریزی رابطه معنیداری با نوآوری فنی نداشتند. همچنین بین همه ابعاد ظرفیت سازمانی با رهبری اشتراکی رابطه معنادار یافت شد. اما رابطه معنیداری بین ظرفیت مالی و رهبری اشتراکی وجود نداشت. رهبری اشتراکی نیز با هر دو نوع نوآوری اداری و نوآوری فنی بهطور معنیدار مرتبط بود. ارزیابی اثرات غیرمستقیم فرضی نشان داد رهبری اشتراکی بر رابطه بین ظرفیت سازمانی و نوآوریهای اداری و فنی اثر میانجی دارد. اما اثر میانجی رهبری اشتراکی بر رابطه بین ظرفیت مالی و نوآوری اداری و فنی تأیید نشد. این تحقیق برجسته ساخت که توزیع مسئولیتهای رهبری و مشارکت اعضا در تصمیمگیریهای سازمان احتمال بهرهبرداری از ظرفیتهای سازمانی را در جهت بهبود انواع نوآوری افزایش مییابد.
مدیریت رفتار سازمانی
حسین علی حسین؛ محسن بهنام؛ سیدمحمد کاشف
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خلق ارزش مشترک و درگیر کردن کارکنان بر رابطه بین رهبری خدمتگزار و ارائه خدمات نوآورانه در باشگاه های ورزشی بود . روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق کارکنان باشگاههای ورزشی کشور عراق بودند که با استفاده از روش تصادفی_طبقهای تعداد 385 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای تجزیه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خلق ارزش مشترک و درگیر کردن کارکنان بر رابطه بین رهبری خدمتگزار و ارائه خدمات نوآورانه در باشگاه های ورزشی بود . روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق کارکنان باشگاههای ورزشی کشور عراق بودند که با استفاده از روش تصادفی_طبقهای تعداد 385 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای تجزیه و تحلیل فرضیات از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار پیالاس 3 استفاده شد. نتایج نشان داد که رهبری خدمتگزار با درگیر کردن کارکنان، خلق ارزش مشترک و ارائه خدمات نوآورانه رابطه معناداری دارد. طبق نتایج خلق ارزش مشترک با ارائه خدمات نوآورانه رابطه معناداری ندارد اما درگیر کردن کارکنان با ارائه خدمات نوآورانه رابطه معناداری دارد. همچنین، خلق ارزش مشترک بر رابطه بین رهبری خدمتگزار و ارائه خدمات نوآورانه نقش میانجی دارد اما درگیر کردن کارکنان نقش میانجی بر این رابطه ندارد. در مجموع، میتوان چنین گفت که وقتی ایجاد ارزش مشترک توسط رهبری خادمانه تحت تاثیر قرار گیرد، ظرفیت سازمان برای شناسایی و پاسخ به نیازها و چالشهای اجتماعی از طریق خدمات نوآورانه تقویت میشود .
فرهاد نظری؛ سیدمحمد کاشف؛ محسن بهنام
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی نقش سبک رهبری فروتن بر رفتار صدای کارکنان وزارت ورزش و جوانان با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی و امنیت روانی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند که برابر با 890 نفر اعلام شدند. نمونهی آماری پژوهش ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی نقش سبک رهبری فروتن بر رفتار صدای کارکنان وزارت ورزش و جوانان با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی و امنیت روانی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند که برابر با 890 نفر اعلام شدند. نمونهی آماری پژوهش حاضر را 355 نفر از کارکنان وزارت ورزش و جوانان تشکیل میدهند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامههای رهبری فروتن اونز و همکاران (2013)، رفتار صدای کارکنان لیانگ و همکاران (2012)، امنیت روانی کارملی و همکاران (2010) و توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) استفاده گردید. که روایی و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری توسط نرم افزار پی.ال.اس استفاده شد. نتایج نشان داد که رهبری فروتن هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم از طریق توانمندسازی روانشناختی و امنیت روانی بر رفتار صدای کارکنان تأثیر گذار بوده است. لذا به مدیران وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد میشود که به منظور بهبود رفتار صدای کارکنان خود با به کارگیری سبک رهبری مناسب زمینههای توسعه توانمندسازی روانشناختی و امنیت روانی را فراهم سازند.
مهران آذریان سوسهاب؛ سیدمحمد کاشف؛ محسن بهنام
چکیده
هدف تحقیق حاضر ارائه مدل ارتباطی نوآوری رادیکال باشگاههای خصوصی لیگ برتر فوتبال ایران از طریق قابلیت اشتراک و تنوع دانش با بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه عوامل اجرایی باشگاههای خصوصی لیگ برتر فوتبال کشور در فصل97- 98 بود. تعداد نمونههای این تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر ارائه مدل ارتباطی نوآوری رادیکال باشگاههای خصوصی لیگ برتر فوتبال ایران از طریق قابلیت اشتراک و تنوع دانش با بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه عوامل اجرایی باشگاههای خصوصی لیگ برتر فوتبال کشور در فصل97- 98 بود. تعداد نمونههای این تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تمامشمار (جامعه برابر نمونه) تعیین شد و 242 نفر به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه نوآوری رادیکال ترویلو و همکاران (2014)، پرسشنامه قابلیت تنوع و اشتراک دانش شادور و اسنل (2002) و پرسشنامه یادگیری سازمانی میس و سلس (2013) استفاده گردید. برای تحلیل دادههای تحقیق از مدل سازی معادلات ساختاری و نرمافزار «اسمارت پی ال اس.3» استفاده شد. نتایج نشان داد که قابلیتهای اشتراک دانش و تنوع دانش در باشگاههای فوتبال به طور مستقیم میتواند باعث ارتقای نوآوری رادیکال شود. ضمن اینکه یادگیری سازمانی نیز بر نوآوری رادیکال تاثیر مستقیم دارد. همچنین یادگیری سازمانی بر رابطه بین قابلیتهای اشتراک و تنوع دانش با نوآوری رادیکال اثر میانجی دارد. در نتیجه باشگاههای فوتبال کشور باید به اشتراک و تنوع دانش توجه ویژه داشته باشند تا یادگیری و به دنبال آن نوآوری رادیکال در باشگاه توسعه یابد.